بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
در شرایط فعلی که وضعیت سودآوری شرکت های بورسی قایل پیش بینی و اتکا نیست و چشم انداز اقتصاد کلان مبهم است، سرمایه گذاری در بازار بدهی و خرید اوراق گزینه منطقی تری خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۵۱۰۶
به گزارش بورس‌نیوز، باوجودآنکه در ماه‌های گذشته مرتباً از ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و صدور کدهای معاملاتی صحبت می‌شد؛ ولی ارزش معاملات این روزها به‌شدت کاهش‌یافته و همه از کمبود نقدینگی در بازار سرمایه می‌نالند.

مهدی حیدرزاده مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو بابورس‌نیوزدر این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از نقدینگی سرگردان که توسط اشخاص حقیقی در ماه‌های ابتدایی سال وارد بازار سرمایه شده بود و رشد چشمگیر شاخص کل بورس را رقم‌زده بود، از بازار خارج‌شده و منجر به کمبود نقدینگی و بی‌حالی این روزهای بازار شده است. این نقدینگی مترصد ورود به بازاری است که چشم‌انداز مثبت‌تری داشته باشد و شرایط هم فعلاً به‌گونه‌ای نیست که افق بازار سرمایه روشن باشد.

وی افزود: ورود مجدد نقدینگی به بازار سرمایه درگرو کاهش ریسک‌های سیستماتیک و تحقق اتفاقات مثبت در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به ضعف بورس در حفظ نقدینگی اظهار داشت: تهییج بازار به‌صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شود و فرهنگ سهامداری ترویج داده نشده حتی عرضه‌های اولیه موجب شده بسیاری از افراد اقدام به دریافت کد معاملاتی کنند و بدون اینکه کوچک‌ترین آشنایی بافرهنگ سهامداری، وضعیت بازار سرمایه و نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها و تحلیل صورت‌های مالی داشته باشند؛ اقدام به خریدوفروش سهام کنند. درحالی‌که چنین روشی در دنیا مرسوم نیست و افراد کم‌تجربه باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: اگر نقدینگی سرگردان به شکل هیجانی وارد بازار نمی‌شد، نه در آن مقطع رشد هیجانی و شتاب‌زده در بازار ایجاد می‌شد و نه اینک نقدینگی از بازار خارج می‌شد. قطعاً اگر نقدینگی سرگردان از مسیر صحیح وارد بازار سرمایه می‌شد هم سهم‌ها قیمت منطقی‌تری داشتند و هم جریان نقدینگی در بازار ماندگار می‌شد. وضعیت امروز بازار سرمایه نتیجه عدم حساسیت مسئولان سازمان به صدور کدهای آنلاین بدون پشتوانه اطلاعاتی و تخصصی و نیز ضعف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرهنگ‌سازی است.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در خاتمه در معرفی گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری گفت: در شرایط فعلی که وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی قابل پیش‌بینی و اتکا نیست و چشم‌انداز اقتصاد کلان مبهم است، سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و خرید اوراق گزینه منطقی‌تری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر