بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
معاون رفاه اجتماعی عنوان کرد:

گستردگی حجم شکایت از یارانه‌ها

معاون رفاه اجتماعی وزیر کار با اشاره به گستردگی درخواست‌ها و شکایات مربوط به یارانه‌های نقدی گفت: در پنج سال اخیر ۵ برابر کل شکایات دیوان عدالت اداری، درباره وضعیت یارانه‌ها شکایت داشته‌ایم.
کد خبر : ۱۸۵۷۳۲
به گزارش بورس نیوز، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت شناسایی دهک‌هایی که بر اساس بودجه سال آینده کل کشور قرار است یارانه آنها حذف شود، گفت: در رابطه با شناسایی چند مسئله وجود دارد؛ اول، سیستم و بانک اطلاعاتی، دوم، درخواست و پافشاری مردم و سوم رسیدگی به این درخواست‌ها و شکایات است.

وضعیت پیچیده درخواست‌ها

وی ادامه داد: وضعیت درخواست‌ها بسیار پیچیده است؛ برای نمونه فردی را داشته‌ایم که نسبت به قطع یارانه‌اش اعتراض داشته، وقتی به او گفته می‌شود که معامله ملکی به مبلغ ۸ میلیارد تومان داشته می‌پذیرد اما می‌گوید من حقوق ندارم و یا در مورد دیگر پزشکی داشتیم که می‌گفت من پزشک متخصص هستم اما فوق تخصص نیستم. شاید اینها شوخی به نظر برسد ولی واقعا جدی است.
میدری با اشاره به سیستم گسترده‌ای که برای رسیدگی به این درخواست‌ها باید وجود داشته باشد گفت: در  پنج سال اخیر ما ۵ برابر شکایات دیوان عدالت اداری درباره وضعیت یارانه‌ها شکایت داشته‌ایم؛ یعنی اگر دیوان عدالت اداری ۹۰ هزار شکایت را در این پنج سال بررسی می‌کند ما در این پنج سال ۴۵۰ هزار شکایت را بررسی کرده‌ایم.

معاون وزیر کار تاکید کرد: آنقدر میزان مراجعات زیاد است که بحث شناسایی و رسیدگی شکایات به این افراد بسیار مهم و پیچیده بوده است.

به روز‌رسانی مداوم بانک‌های اطلاعاتی

میدری با تاکید بر اینکه به روز‌رسانی بانک اطلاعاتی کاری بدون توقف و مدام است ادامه داد: در بحث شناسایی نمی‌توانیم پایان کاری برای سیستم‌ها در نظر بگیریم،  چرا که به دلیل نیاز به به روز رسانی مداوم اطلاعات و وضعیت افراد، این سیستم‌ها به شکل پویا باید کار شناسایی را انجام دهند و بانک اطلاعاتی مدام در حال به روز رسانی است.

وی درباره وضعیت بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه برای شناسایی دهک‌ها نیز تصریح کرد: بنا به تایید افرادی که بانک‌های اطلاعاتی سایر کشورها را دیده‌اند و همچنین تایید کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی که وضعیت بانک‌های اطلاعاتی را برای آنها تشریح کرده‌ایم ما از یکی از قوی‌ترین نظام‌های اطلاعات آماری برخوردار هستیم که البته فقط مربوط به وزارت رفاه نیست بلکه به این دلیل است که در ایران ۲۰ سال است که کد ملی جدی شده است.

میدری ادامه داد: اما باز یکی از ضعف‌های پایگاه اطلاعاتی ما این است که کد پستی در ایران جدی نیست و البته این هم ضعف وزارت رفاه نیست بلکه ضعف مجموعه نظام اداری ایران است که به بانک اطلاعاتی بسیار ضربه می‌زند و بسیاری از اطلاعات از جمله درباره محل سکونت و یا مهاجرت را نمی‌تواند رصد کند. این ضعف در حالی در کشور ما وجود دارد که بعضی کشورها بالای ۱۵۰ سال است که این مشکل را حل کرده‌اند اما ما هنوز در این زمینه ضعف داریم.

آخرین وضعیت کسانی که یارانه‌شان قطع شده است

معاون وزیر کار همچنین در پاسخ به اینکه آیا در بررسی شکایت‌های کسانی که یارانه‌شان قطع شده بوده، برقراری مجدد یارانه هم انجام شده است، گفت: بله. همانطور که گفته شد ۴۵۰ هزار شکایت را از طریق سایت و مراکزی در کل کشور و مراجعه حضوری در شهرستان‌ها ثبت کرده‌ایم که در نهایت از  چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که از فهرست یارانه‌بگیران حذف کردیم، یارانه  یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجددا برقرار شده است.

وی درباره وضعیت قطع و وصل یارانه‌ها در سال ۹۷ نیز گفت: امسال حذف یارانه نداشتیم به همین برقراری مجدد هم نداشتیم.

سپردن کار به استانداری‌ها برای تسریع در رسیدگی است


میدری درباره تبصره‌ای از لایحه بودجه که کار رسیدگی به شکایات و شناسایی را در سال آینده بر عهده استانداری‌ها می‌گذارد تاکید کرد: به دلیل گستردگی مشکلاتی که در رسیدگی داریم، دولت در لایحه بودجه سال آینده این وظیفه را به استانداری‌ها محول کرد تا روند رسیدگی به شکایات تسهیل و تسریع شود.

وی همچنین درباره یارانه نوزادان نیز گفت: یارانه نوزادان برقرار می‌شود، در این مورد هم اگر امکان رسیدگی وجود داشت قرار بر این بود که یارانه نوزادان گروه‌های پردرآمد حذف شود اما حالا که این امکان وجود نداشته یارانه نوزادان برقرار می‌شود و لازمه اینکه یارانه نوزادان گروه‌های پردرآمد قطع شود این است، برقراری همان سیستم رسیدگی است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر