بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
فعالان اقتصادی پیش بینی کردند؛

تاثیر بخشنامه های متعدد بر میزان صادرات

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کردند که بخشنامه‌های متعدد خیلی زود بر میزان صادرات اثر بگذارد.
کد خبر : ۱۸۶۹۸۶

به گزارش بورس نیوز، محمد لاهوتی درباره میزان صادرات اظهار کرد: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کردند که بخشنامه‌های متعدد خیلی زود بر میزان صادرات اثر بگذارد. آمارها نشان می‌دهد که رشد صادرات ایران طی 9 ماهه از سال جاری نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد یافته است. این میزان اما نسبت به رشد هشت ماهه که 13.5 درصد بوده کمتر است که کاهش صادرات را نشان می‌دهد. تعدد بخشنامه‌ها و مشکلات داخلی ایجاد شده در مسیر صادرات باعث شده بعضی صادرکنندگان بزرگ و خوشنام عملیات تجاری شان را متوقف کنند.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به شرایط کنونی لازم است که سیاست گذاران تجارت خارجی به موضوع جدی تر نگاه کرده و برای رفع نواقص در بخش‌هایی که صادرکنندگان در آن با مشکل روبه‌رو شده‌اند، بیش از گذشته تلاش کنند چراکه اثر مستقیم این مشکلات بر میزان صادرات نمایان شده است. دولت به ارز بیشتر نیاز دارد و اشتغال از اصلی‌ترین مسائل دولت است. با کاهش صادرات میزان تولید هم کاهش پیدا می‌کند و هر نوع صدمه به تولید به معنای رشد نرخ بیکاری است. با توجه به اهمیت مسئله ارز و اشتغال دولت باید در رفع نواقص و مشکلات صادرات با توجه به نظر بخش خصوصی و اتاق بازرگانی جدی تر عمل کند تا روند صادرات حتی اگر رشد نکرد، دست‌کم حفظ شود.

وی افزود: اکنون غیر از مشکلات داخلی با مسائل تحریم هم دست و پنجه نرم می‌کنیم. برای انتقال پول مجبور به پیدا کردن راه‌های تازه هستیم که دشواری‌های خاص خود را دارد اما مسئله اصلی خودتحریمی است که قوانین و آیین نامه‌های تازه در داخل برای صادرکنندگان ایجاد می‌کنند. صادرکننده به اندازه کافی با مشکلات تحریم در خارج از کشور درگیر است و سیاست‌های داخل باید کار او را تسهیل کند. بسیاری از کالاها باید بدون گواهی مبدا ایران صادر شود.

رئیس کنفدراسیون صادراتی گفت: اسناد باید تغییر کند و همه این‌ها علاوه بر پیدا کردن روش‌های تازه برای انتقال پول هزینه بر است و این هزینه خود را در قیمت تمام شده کالا نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر سیاست گذار رویه انقباض و سخت گیری را در پیش بگیرد، حفظ صادرات کمتر ممکن است. به نظر من دولت باید با توجه به شرایط کنونی کشور با تسامح و تساهل بیشتری با صادرکنندگان رفتار کند ضمن اینکه معتقدم در هر شرایطی ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور باز گردد و درخواست دولت از صادرکنندگان در این زمینه درست است هرچند باید به راهکارهایی در این باره برسد که قابلیت اجرا دارد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

10 درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:

تولید حدود 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مجلس گفت:

بررسی درآمدهای نفتی و نحوه توزیع آن

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس گفت:

مهمترین موضوع در بودجه، وضعیت ارزی کشور در سال آینده

ارسال نظر