بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
در شرایطی مسئولان دولتی تلاش می‌کنند باوجود تحریم‌های آمریکا و فشار بر دیگر کشورهای برای توقف خرید نفت از ایران، میزان صادرات نفت کشورمان کاهش پیدا نکند؛ حالا افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به چالشی جدی برای ایران بدل شده است.
کد خبر : ۱۸۵۳۳۳

به گزارش بورس نیوز، در شرایطی مسئولان دولتی تلاش می‌کنند باوجود تحریم‌های آمریکا و فشار بر دیگر کشورهای برای توقف خرید نفت از ایران، میزان صادرات نفت کشورمان کاهش پیدا نکند؛ حالا افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به چالشی جدی برای ایران بدل شده است. درحالی‌که خبرها نشان می‌دهد لایحه بودجه سال آینده بر مبنای نفت 55 دلاری تنظیم‌شده است قیمت جهانی طلای سیاه در روزهای گذشته به کمتر از 54 دلار رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند دولت چاره‌ای ندارد جزء اینکه در لایحه بودجه (قیمت نفت و درآمدهای نفتی) تجدیدنظر کند. بر اساس اعلام مسئولان مختلف دولتی وابستگی بودجه به نفت برای سال 98 بین 27 تا 30 درصد خواهد بود که همچنان در لایحه به قطعیت نرسیده است و باید دید که درنهایت روی چه عددی از سوی دولت می‌ایستد و در لایحه به مجلس ارائه می‌شود. اما در سال جاری و در لایحه مصوب مجلس که هم‌اکنون در حال اجراست وابستگی بودجه به نفت 35.7 درصد تعیین‌شده است.

در بودجه سال آینده (98) پیش‌بینی‌شده تا روزانه 1.5میلیون بشکه نفت فروخته شود اما افت قیمت طلای سیاه از یک‌سو و تحولات احتمالی در رفتار خریداران نفت ایران با توجه به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تمام شدن زمان معافیت آمریکا برای خرید نفت 8 کشور از ایران و... این پرسش را به همراه دارد که آیا بستن بودجه بر مبنای نفت 55دلاری و 1.5 میلیون بشکه در روز منطقی است؟ زیرا اگر روند کاهش قیمت کنونی ادامه‌دار باشد و یا اینکه حتی قیمت نفت روی عدد 50 دلار ثابت بماند و از سوی دیگر میزان صادرات هم کمتر از 1.5 میلیون بشکه باشد، در آن زمان احتمال کسری بودجه وجود خواهد داشت.

البته در سال‌های گذشته دولت تلاش کرده است که وابستگی بودجه به نفت را باوجود اینکه ایران اقتصادی نفتی دارد؛ کاهش دهد و موفقیت‌هایی هم دراین‌بین به‌دست‌آمده تا جایی که وابستگی به نفت در بودجه از 68 درصد در سال 1384 به 35.7 درصد در سال جاری رسیده. هنوز هیچ مقامی از وزارت نفت به کاهش قیمت نفت واکنشی نشان نداده درحالی‌که ارزش سبد نفتی اوپک در روز پنجشنبه گذشته به 53دلار و 92سنت رسید که نشان می‌دهد نسبت به زمان توافق اخیر کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیر اوپک در 2هفته گذشته برای کاهش سقف تولید خود، قیمت سبد نفتی اوپک بیش از 5دلار معادل 9درصد کاهش‌یافته است. این در حالی است که قیمت نفت برنت دریای شمال در روز جمعه به 56دلار و 60سنت و نفت سبک آمریکا هم به 46دلار و 21سنت رسید.

دراین‌بین الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در واکنش به افت محسوس قیمت نفت بابیان اینکه تولیدکنندگان نفت که برای کاهش تولید توافق کرده‌اند، به رصد قیمت‌ها ادامه می‌دهند، می‌گوید: نشست اضطراری میان اوپک و سایر تولیدکنندگان ضروری است. به گزارش رویترز، وی تأکید کرد: به دلیل توافق جهانی کاهش تولید نفت، ممکن است تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی کاهش یابد. بر اساس توافق اوپک و غیر اوپک در 2هفته گذشته، روسیه متعهد شده تا تولید نفت خود را از آغاز سال آینده میلادی روزانه 228هزار بشکه کم کند و به گفته وزیر انرژی این کشور، این کاهش تولید در 3‌ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی محقق خواهد شد. همچنین خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد انتظار دارد ذخایر نفت تا پایان 3‌ماه اول سال آینده میلادی کاهش پیدا کند اما بازار تحت‌تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی و اقتصاد کلان و سفته‌بازی قرار دارد. او اعلام کرد: اعضای اوپک و غیراوپک شامل روسیه متعهد هستند تحت توافقی که هفتم دسامبر در وین حاصل شد، سطح ذخایر را کاهش دهند و روند کاهش عرضه آغاز شده است.

تحلیلگران بازار نفت دلیل سقوط قیمت، آن‌هم پس از توافق اوپک و اعضا غیر اوپکی صادر کننده نفت را نگرانی از چشم‌انداز رشد جهانی، کاهش تقاضا و اشباع بازار به‌ دلیل عرضه در ماه‌های اخیر می‌دانند. از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک نفت برخی کشورها در ماه‌های اخیر رشد کرده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فعالان اقتصادی پیش بینی کردند؛

تاثیر بخشنامه های متعدد بر میزان صادرات

توافقنامه TPP بدون حضور امریکا اجرا می‌شود؛

خروج ترامپ از یکی از بزرگترین معامله‌های تجاری

ارسال نظر