بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
قائم مقام بانک مرکزی که صبح امروز در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک سخن می گفت، ضمن خیر مقدم به مهمانان این همایش اظهار کرد: برگزاری همایشی در این وسعت برای هشتمین بار متوالی، بیانگر این است که صنعت پرداخت و موضوع بانکداری الکترونیکی تا چه حد موضوع بالنده و پویایی است که علیرغم تصور بسیاری مبنی بر به بلوغ رسیدن، همچنان افق‌های نوآوری و رشد در آن به صورت روزافزون مشاهده می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۵۶۰
به گزارش بورس نیوز، اکبر کمیجانی با برشمردن روندهای فناورانه اظهار کرد: بلاک چین ماهیت ارتباطات نهادی و شیوه دفترداری را در هسته نظام‌های پولی و مالی هدف گرفته و فین تک‌ها نیز مسیرها، ابزارها و محصولات نهایی و ارتباط با مشتریان را متاثر می‌سازند.

وی با اشاره به تحولات بین الملل در حوزه نظارت بانکی تصریح کرد: در چند سال گذشته در جهان، نظارت بانکی تحولات عمیقی را از سر گذرانده که به سختگیرانه‌تر شدن مقررات و لزوم توجه به جزییات منجر شده است. در کشورمان نیز از طرف دیگر نوسانات شدید در بازارهای دارایی، علی الخصوص ارز و طلا، در ماه‌های اخیر و ورود تقاضاهای سفته بازانه ناشی از پول‌های با منشاء نامعلوم در کنار قوانین تصویب شده و در حال تصویب مبارزه با پولشویی و فساد، نیاز به نظارت، رصد و پایش دقیق مبادلات پولی را اجتناب ناپذیر کرده است. به گونه‌ای که در نهایت ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها برای نهادهای ذیربط مشخص و شفاف باشد.

وی در ادامه افزود: از این دیدگاه به نظر می‌رسد، تدوین مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی که در ماه‌های اخیر صورت گرفت به عنوان بخشی از راه حل، در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته بازی موفق بوده است. از این رو تسری این قواعد به سایر ابزارهای پرداخت و تراکنش‌های پولی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

قائم مقام  بانک مرکزی فناوری را به عنوان راه حل این قبیل مسایل معرفی کرد و گفت: اگر پدیده‌ای غیر قابل نظارت و بالقوه خطرناک برای مقاصد پولشویی نظیر بیت کوین به وجود می‌آید، بلاک چین به عنوان یک زیر ساخت اعتماد، می‌تواند مشکل شفافیت در معاملات و تبانی را، حل کند. از این رو فناوری بخشی از راه حل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ پدیده‌ای است که توماس هومر دیکسون در ابتدای این قرن تحت عنوان «شکاف قوه ابتکار» به آن اشاره کرد. برای حل پیچیدگی‌های فناوری، تکیه صرف بر توانایی ذهنی و عملی ناظر کافی نیست. برای رفع مشکلاتی که ممکن است فناوری جدیدی به وجود آورد باید از خود فناوری یاری جست.

کمیجانی عنوان کرد: کاربرد فناوری برای نظارت، مستلزم تعامل و همگامی توامان کسب و کار مقام ناظر است و دو جنبه باید در نظر گرفته شود: اولاً مقام ناظر باید خطوط و چارچوب‌های کاربست فناوری و ارایه خدمت یا محصول جدید را به روشنی و با شفافیت مشخص کند. ثانیاً مقام ناظر باید به عنوان عضوی از نظامی فناوری محور، خود در ایجاد زیرساخت‌ها و سامانه‌های محوری پیشگام باشد.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین به توضیح درباره نحوه تدوین چارچوب‌ها و توسعه سامانه‌های مختلفی که  توسط بانک مرکزی رونمایی شده‌اند، پرداخت و گفت: انتشار پیش‌نویس سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها، برقراری نظام هویت سنجی افراد در پرداخت‌های غیر حضوری با استفاده از اتصال کارت‌ها به شماره تلفن همراه و کد ملی، تدوین و انتشار استاندارد جدید پرداخت‌های کارتی مبتنی بر EMV، معرفی بستر توسعه محصول با استفاده از فناوری زنجیره بلوک و راه‌اندازی سامانه سپند به عنوان زیر ساخت برداشت مستقیم مواردی هستند که پس از زحمات چند ساله در این فاصله به بهره‌برداری رسیده و از آنها در این همایش رونمایی می‌شود.

وی در پایان از همه همکاران پژوهشکده پولی و بانکی، بالاخص دکتر دیواندری، تشکر و قدردانی کرد و افزود:  امیدوارم در این دو روز همه عزیزان شرکت‌کننده از محتوای ارایه شده بهره وافی ببرند. برای همه شما از خداوند متعال سلامتی و توفیق آرزو دارم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیریت شوک های اقتصادی در سال گذشته؛

اقتصاد ایران باید به خودباوری داخلی برسد

رییس پنجمین همایش مدیریت استراتژیک در گفتگو با بورس نیوز اعلام کرد:

اهدای نخستین تندیس ملی استراتژی به برترین ها / استارت آپ ها عامل پویایی صنعت و اقتصاد ایران

سیاست‌نامه رمزارزها بزودی نهایی می‌شود؛

خبرهای رییس کل بانک مرکزی برای نظام بانکی

دبیر همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت عنوان کرد؛

تاکید بر وجود اعتماد در عملکرد نظام بانکی

ارسال نظر