بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ورود گندم به بورس‌کالا با مکملی به نام خریدتضمینی دولت

ورود گندم به بورس‌کالا باید تحت نظارت دولت باشد تا خرید این محصول زیر چتر خرید تضمینی صورت بگیرد تا تولیدکننده متضرر فروش گندم در بورس‌کالا نشود.
کد خبر : ۱۸۸۱۰۹

گندم می تواند مثل بقیه محصولات روند عرضه خوبی در بورس کالا داشته باشد
شمس‌الله شریعت‌نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با بورس‌نیوز با بیان آنکه گندم می‌تواند مانند دیگر محصولاتی که در بورس‌کالا عرضه می‌شوند، روند مناسبی را تجربه کند، گفت: گندم یکی از محصولات استراتژیک غذایی در کشور بوده که به امنیت غذایی مردم ارتباط دارد بنابراین باید همیشه تحت حمایت دولت قرار بگیرد اما گندم باید تحت تدابیر خاص مدیریتی وارد بورس‌کالا شود.

وی به این تدابیر خاص اشاره داشت و ادامه داد: حوزه گندم در اقتصاد کلان ماهیت چندان اقتصادی نداشته چراکه حجم تولید انبوه گندم در زمین‌های کشاورزی، چندان بالا نیست و اراضی گسترده و فدرتمندی در کشور وجود ندارد و معمولا عرضه‌وتقاضای فراوان در کشور باعث متضرر شدن تولیدکنندگان از حیث قیمت‌گذاری می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت، با انتقاد به واسطه‌گری‌ها در فضاهای مختلف اقتصادی کشور، افزود: عدم وجود نظارت در جامعه و اقتصاد باعث افزایش واسطه‌گری شده و متضرر اصلی نبود نظارت‌ها، تولیدکنندگان هستند؛ ورود گندم به بورس‌کالا باید تحت نظارت دولت باشد تا خرید این محصول زیر چتر خرید تضمینی صورت بگیرد تا تولیدکننده متضرر فروش گندم در بورس‌کالا نشود.

شریعت‌نژاد با تشریح ابزارهای مختلف برای ورود گندم به بورس‌کالا، اظهارکرد: بهترین مزیت برای ایجاد ابزارهای معاملاتی در بورس‌کالا می‌تواند بدین گونه باشد که رقابت در اولویت طرفین معاملات قرار بگیرد چراکه تولید گندم در کشور در شرایط عادی برای مردم مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیست. 

وی اضافه کرد: خرید تضمینی گندم زیر نظر دولت برای کشاورزان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده زیرا همین تضمین دولت برای خرید گندم، باعث کاشت و برداشت این محصول شده است اما اگر گندم بدون خرید تضمینی گام در سبد محصولات کشاورزی بورس‌کالا بگذارد، این چرخه با دست‌انداز روبه‌رو شده و چه بسا حتی این طرح به بن‌بست خورده و کشاورزان بیش‌ازپیش متضرر شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خرید تضمینی را تنها فایده برای کاشت گندم عنوان کرد و گفت: این نوع خرید که از سوی دولت صورت ‌می‌گیرد باعث موفقیت در عرضه‌وتقاضا و همچنین رونق خریدوفروش در این بازار شده ولذا خریدتضمینی گندم، تاثیر بسزایی در گرایش کشاورزان به کاشت گندم داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر