بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران گندمی که از روسیه و قزاقستان وارد می کند پس از تبدیل به آرد یا بدون فرآوری به کشورهای دیگر صادر می کند.
کد خبر : ۱۸۸۳۰۲
به گزارش بورس نیوز، علی اکبر مهرفرد پس از امضای یادداشت تفاهمی در خصوص تجارت گندم با همتایان روس و قزاقستانی در مسکو، اظهار داشت: این یادداشت تفاهم از یک سال و پیش با مذاکرات سه طرف امضا شد.

وی افزود: تولید گندم در ایران به اندازه ای است که نیاز داخلی را تامین می کند به عبارت دیگر ایران خودکفا شده است با این وجود ما می توانیم با همکاری روسیه و قزاقستان به سایر کشورهای جهان گندم صادر کنیم.

مهرفرد ادامه داد: در ایران زیرساخت های خوبی در صنعت آرد بوجود آمده است که دو برابر نیاز داخلی است علاوه بر آن سیلوی گندم ایران در سطح خوبی است و ما هم اکنون پنج میلیون تن تجارت آرد داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس توافق صورت گرفته ایران گندم وارد خواهد کرد و پس از تبدیل به آرد دوباره آن را صادر می کند و حلقه وصل این چرخه شرکت های ایرانی، قزاقستانی و روسی هستند که با مشارکت یکدیگر کار را جلو می برند.

وی ادامه داد: قزاقستان از ترانزیت و لجستیک ایران برای رساندن کالاهای خود به دست مشتریان استقبال کرده است و ما با این کشور بر روی سوآپ گندم کار می کنیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه اندازه از قزاقستان گندم برای صادرات مجدد وارد خواهد کرد، گفت: هنوز حجمی تعیین نشده و این کارها برعهده بخش های خصوصی است.

وی افزود: در ایران کارخانجات آرد به بخش خصوصی تعلق دارند ضمن اینکه ما به عنوان دولت ها زیرساخت های لازم برای تجارت بخش خصوصی را مهیا می کنیم.

مهرفرد خاطرنشان کرد: براساس مفاد یادداشت تفاهم امضا شده، خریدار گندم می تواند از خط اعتباری که دربانک گشوده می شود، استفاده کند.

وی با بیان اینکه بحث تهاتر آن چنان مورد بحث قرار نگرفته زیرا به تجارت نفت برمی گردد، اظهار داشت: در یادداشت تفاهم قید نشده است که با چه ارزی معامله خواهد شد اما اطلاع داریم که در روسیه ثبت سفارش را با روبل انجام می دهند؛ ما می توانیم با ارز ملی کشورهای خود با یکدیگر معامله کنیم.

وی در خصوص صادرات گوشت روسیه به ایران هم گفت: معاون وزیر کشاورزی روسیه در دیداری که امروز داشتیم به افزایش صادرات گوشت این کشور به ایران اشاره کرد و گفت که نسبت به یک سال پیش سه برابر شده است.

مهرفرد افزود: مشکل ایجاد شده در ایران به دلیل کمبود گوشت نیست بلکه با تغییرات نرخ ارز قیمت گوشت بالا رفته است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد که سهم روسیه در واردات گوشت ایران به ویژه واردات گوشت گوسفند افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به امکان افزایش خرید سویا از روسیه اشاره کرد و افزود: روسیه می تواند بجای بخشی از گندم سویا تولید کند.

مهرفرد با بیان اینکه ایران پنج میلیون تن سویا وارد می کند، اظهار داشت: بخش عمده سویا در قاره آمریکا تولید می شود که فاصله زیادی با ایران دارد و به همین دلیل خرید سویا از روسیه یا کشت فراسرزمینی سویا در این کشور می تواند برای دو کشور سودمند باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سامانه «گندم» سنگ بزرگ دولتی‌ها / عرضه زعفران آزمون خوبی برای اعتماد به بورس

عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی مجلس:

افزایش قیمت گندم از رقم پیشنهادی دولت مناسب تر است

با تأیید دپوی ۱۷ هزار تُن گوشت مطرح شد؛

توزیع گسترده برنج، روغن و تخم‌مرغ با قیمت مصوب

ارسال نظر