بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به سفارش ساندویچ بزرگی کمیته‌ای از جیب مردم در داشبورد خودروسازان تا وقتی نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها.
کد خبر : ۱۸۸۷۹۶
آب سهمیه‌ای در حوضچه‌های مالی/ ترمز «فروش‌فوری» کمیته خودرو کشیده شد

به گزارش بورس‌نیوز، حوض بزرگ بازارسرمایه امروز شاهد جاری شدن آب در حوضچه‌های کوچکی بود تا بازار را از کلافگی نجات دهد و در چنین مواقعی زمانی که نقدینگی به حوضچه‌ها می‌آید ابتدا سهم‌های بزرگ را جابه‌جا کرده و باید دید که این نقدینگی که نشانه‌ای تازه از پول تازه در بازار بوده آیا آدرسی از صندوق توسعه ملی داشته یا اینکه پول روز مبادا با آدرس‌هایی پنهان است.
جاری شدن رود نقدینگی در بازار باعث شد تا گروه صنعتی‌ها در بازار امروز شاخص 4.490واحدی را تجربه کرده و مالی‌ها نیز 3.351واحد رشد را در خود ببیند البته نمی‌توان تاثیر آمپول تقویتی دلار را نادیده گرفت.

خودرویی‌ها و تکلیف کمیته
غول‌های خودروسازی امروز مکلف شدند که روزانه فروش فوری را در دستور کار قرار دهند اما وقتی کمیته‌ها جیب مردم را هدف می‌گیرند بدون معیشت، نتیجه می‌شود وضعیت اقتصاد خودرویی که امروز با ویروس ابولا دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند؛ زمانی که خودروساز توانایی تامین قطعات، تولید و تحویل را ندارد، آیه‌ای می‌آید که «فروش فوری» بگذارید؛ نمی‌دانیم این آیه‌ها چرا به «تحویل فوری» تبدیل نمی‌شود تا خریداران خودرو بتوانند ارابه‌های بدون آپشن را تحویل بگیرند.
حتی در این گیرودار سایپا امروز در وب‌سایت رسمی خود از توقف فروش ویژه فوری محصولات خبر داد، این در حالی است که معاون فروش سایپا از فروش فوری روزانه محصولات این شرکت تا پایان سال خبر داده بود؛ نتیجه مُسکن‌هایی که بیشتر به آمپول هوا می‌ماند می‌شود چنین اتفاق‌هایی.
البته خودروسازان هر روز به گونه‌ای «فروش فوری» دارند اما نباید فراموش کرد که قیمت 5درصد زیر قیمت بازاری است که خود آنها تعیین کننده و تنظیم کننده آن هستند؛ صفحه شطرنج به نام و کام آنهاست اما هزینه‌ آن از جیب مشتری است.

قوانین سلیقه‌ای در ملاصدرا
قوانین روزانه و سلیقه‌ای باعث شده که بسیاری از شرکت‌هایی که به‌تازگی عرضه‌اولیه را به قفسه‌های خود آورده‌اند با چالش مانکن در بازار مواجه شوند البته نبود مقام ناظر در چگونگی و خریدهای کلان برخی حقوقی‌ها را نمی‌توان کتمان کرد اما چاشنی نظارتی باید در پشت تابلوها تحرکات بیشتری داشته باشد تا تاکسی‌ای از چالش‌ها را از ملاصدرا به حافظ دربست نگیرد.

دلاری که بال و دم درآورد
حاشیه‌های فراوانی پیرامون دلار و سهم‌های دلاری در بازار وجود داشت اما امروز درحالی قیمت دلار 12400 تومان از سوی صرافی بانک ملی اعلام شده بود اما قیمت پرتقال فروش حتی جنبه داخلی نداشته چراکه دلار دستوری به 13550 تومان رسید اما نکته جالب آنجاست که همه می‌گویند بازار تحت فشار نهاد ناظر نیست؛ همه به اتفاق نظر می‌گویند، ما که سوال نپرسیدیم اما تا نباشد چیزگی، مردم نگویند چیزها.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر