بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
در نشست ستاد مدیریت بحران استان لرستان اتفاق افتاد؛

شناسایی راه‌های روستایی و فرعی جهت افزایش سرعت خدمت‌رسانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید راه‌های روستایی و فرعی جهت افزایش سرعت خدمت‌رسانی به مردم شناسایی شود. در حال حاضر برقراری ارتباط جاده اصلی به سادگی امکانپذیر نیست، بنابراین باید اولویت برقراری اتصالات راه‌ها و جاده‌ها باید با نقاطی باشد که وزارت نیرو برای وصل آب و برق به آن نیاز دارد و وزارت نیرو نیز در مناطقی که می‌تواند از طریق تلفن مشکل آب و برق را رفع کند از همین راه اقدام کند.
کد خبر : ۱۸۹۹۷۶

به گزارش بورس نیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران استان لرستان حاضر شد و در این جلسه برای اتخاذ راهکارها جهت جبران خسارات وارده و رفع مشکلات مردم حدود 4 ساعت طول کشید.

لاریجانی در این نشست بیان کرد: در حال حاضر نخستین مسئله ضروری استان ارتباطات بوده که باید سریعتر مشکل آن رفع شود. هم اکنون برخی نهادها همانند ارتش، سپاه و نیروهای امدادی در مناطق سیل زده حضور می‌یابند، اما نمی دانند که چگونه باید کمبودها در مناطق را اطلاع رسانی کنند، بنابراین باید مشکل ارتباطات هرچه سریعتر رفع شود، البته مسئولان این بخش عنوان کرده‌اند که تا حدودی مشکلات رفع شده است اما در برخی مناطق مشکل حل نشده که در این راستا وزیر ارتباطات باید در منطقه حضور داشته باشد تا این مشکل کامل حل شود، زیرا اگر مسئله ارتباطات شهرها و روستاها رفع شود بخشداری‌ها، ارتش و سپاه نیازها را از طریق تلفن اعلام و امدادرسانی انجام می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش‌های دریافتی مشکلات قطع گاز تقریبا در استان حل شده است. مشکل مابقی بخش‌ها باید ظرف چند روز آینده رفع شود، چراکه با رفع مشکلات گاز، آب و برق زندگی مردم به جریان می‌افتد.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه اکنون شرایط مردم لرستان به دلیل سیل اخیر ویژه و خاص است، ادامه داد: بر این اساس ارزش دارد مسئولان از جمله معاونان وزرا که در این استان هستند، برنامه‌های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند، چراکه بعید است مدیرکل‌ها به تنهایی بتوانند مشکلات را حل کنند.

وی تاکید کرد: باید راه‌های روستایی و فرعی جهت افزایش سرعت خدمت‌رسانی به مردم شناسایی شود. در حال حاضر برقراری ارتباط جاده اصلی به سادگی امکانپذیر نیست، بنابراین باید اولویت برقراری اتصالات راه‌ها و جاده‌ها باید با نقاطی باشد که وزارت نیرو برای وصل آب و برق به آن نیاز دارد و وزارت نیرو نیز در مناطقی که می‌تواند از طریق تلفن مشکل آب و برق را رفع کند از همین راه اقدام کند.

لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات پشت صحنه با بازگشایی راه‌ها رفع می‌شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی نیازهای خود در زمینه ماشین آلات و تجهیزات برای بازگشایی راه‌ها را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه دهد تا بتوان از این طریق مشکل راه‌ها رفع کرد.

وی با اشاره به مساعدت‌های ادامه داد: از دولت خواسته شده که منابعی در اختیار استاندارها قرار گیرد تا برای هزینه‌های فوری صرف شود و با سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی می‌شود که این منابع در اختیار استاندار قرار گیرد تا دستگاه‌های مختلف از نظر منابع نقدی دچار مشکل نشوند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها به خصوص در خرمآباد و پلدختر مسأله‌ای جدی است، تاکید کرد: هواشناسی اعلام کرده که بارش‌های جدیدی در راه است که با توجه به بارش‌های ۲۰ فروردین و اردیبهشت باید لایروبی رودخانه‌ها فوری در دستور کار قرار گیرد تا آورده‌های سیل در بستر رودخانه دوباره مشکل ایجاد نکند، لذا باید یک متولی برای بخش لایروبی تعیین شود، چراکه حتی سنگ و لای به خرم آباد منتقل شده است.

وی افزود: اگر نیاز است، از شهرداری‌های دیگر شهرهای کشور همانند تهران و اصفهان نیرو اعزام شود تا بحث لایروبی را انجام دهند، بنابراین باید تقسیم کار در این بخش صورت گیرد و خدمات هر نهاد و دستگاه مشخص شود تا لایروبی به درستی انجام شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه توزیع لباس، غذا و چادر باید نظم پیدا کند، ادامه داد: در تأمین این لوازم مشکل وجود ندارد، اما توزیع چندان منسجم نیست، بنابراین اگر کار بر عهده یک نهاد قرار داده شده این بخش باید براساس روش خود فرآیند توزیع را انجام دهد، اما سایر بخش‌ها اعم از بخشدار، فرماندار و شهردار باید با نهاد توزیع کننده همکاری کنند.

وی با تاکید بر لزوم تقسیم کار بین ارتش و سپاه، تصریح کرد: باید مشخص شود که مسئولیت کدام بخش با سپاه و مسئولیت کدام بخش با ارتش است تا کمبودها مشخص شود و این انضباط ضروری است.

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم در مناطق سیل زده مشکل چادر و پوشاک دارند، افزود: هلال احمر، ارتش، سپاه و کمیته امداد امام خمینی (ره) باید این نیازها را تامین کنند تا زندگی مردم تا حدودی سامان یافته و نیازهای اولیه آنها برطرف شود.

لاریجانی با اشاره به برخی هجمه‌های بیگانگان، توضیح داد: برخی همانند وزیر خارجه بیمغز آمریکا حرفی گستاخانه گفته‌اند که ببینید چقدر مسئولین استانی در این حادثه سیل ناکارآمد بودهاند، در حالی که خودشان چند سال درگیر این واقعه در کارولینای جنوبی بودند.

وی با تاکید بر اینکه باید سریعتر شرایط استان را به حالت عادی بازگرداند، افزود: در حال حاضر شهرستان خرمآباد همچنان درگیر گل و لای است که باید به سرعت تمیز شود تا خاطره بد در ذهن مردم باقی نماند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ارائه بسته‌های ۲۴ ساعته به مردم تعداد ترابری را زیاد و کار را سخت می‌کند، تصریح کرد: بهتر است بسته‌ها برای مدت زمان بیشتری تدارک دیده شود همانند بسته‌های یک هفته ای و 10 روزه که این موضوع کار را آسان تر می‌کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تمام بخش‌ها و نهادها با اِشراف ستاد مدیریت بحران لرستان فعالیت کنند، ادامه داد: باید در جلسات ستاد تقسیم کار صورت گرفته تا اقدامات با نظم و انضباط انجام شود تا از مقدورات به درستی استفاده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: یک معاونت در استانداری مسئول پیگیری مسائل آب، برق و گاز شود تا از نهادهای مختلف امکانات را اخذ و مشکل مردم را برطرف کند و یک معاونت دیگر برای بحث لایروبی و تمیزی شهرها در نظر گرفته شود و احتمال داده شود که حادثه دیگری ممکن بوده رخ دهد و لایروبی از هم اکنون و فوری انجام شود و معاون دیگر استاندار مسئول تامین نیازهای اولیه و ثانویه مردم شود، ادامه داد: ممکن است این نوع تقسیم کار در استانداری برای یک ماه باشد، اما در این شرایط بحرانی باید متولی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید مشخص شود که مسئول توزیع هر یک از اقلام چادر، پتو و پوشاک کدام نهاد است و هر نهاد در کدام شهر این اقلام را توزیع می‌کند تا از این طریق انضباطی ایجاد شود.

رییس نهاد قانون گذاری کشورمان از استاندار لرستان خواست که خسارات زیرساخت‌ها همانند پل و راه‌ها، منازل مسکونی و نیازهای مردم را سریعتر برآورد کند و افزود: مجلس بودجه آن را پیگیری می‌کند و با توجه تاکیدات مقام معظم رهبری آن را تامین می‌کند تا مردم در این بخش نگرانی نداشته باشند که ممکن است برخی کمک‌ها به صورت نقدی و برخی به صورت تسهیلات کم بهره به افراد ارائه شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مجلس امهال وام‌های بانکی بخش‌های مختلف در گیر با سیل را پیگیری می‌کند، ادامه داد: با دولت مذاکره شده که در هیئت وزیران برای امهال وام‌های بخش‌های مختلف همانند کشاورزان و صنعتگران که در سیل آسیب دیده اند، مصوبه ای داشته باشند که مجلس تحقق این موضوع را پیگیری می‌کند و از رییس کل بانک مرکزی خواسته می‌شود که برای امهال وام‌ها و تسهیلات کمک کند.

رییس مجلس شورای اسلامی، همچنین از همت مدیران در استانداری لرستان، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برای خدمات دهی به مردم با وجود تمام مضایق تشکر کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در سفر یک روزه وزیر سازمان صنعت، معدن و تجارت؛

بازدید سرزده وزیر صمت از مناطق آسیب دیده لرستان

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران:

تعیین دقیق میزان خسارت سیل بر مزارع و باغات زمان بر است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

اعتبار قابل توجهی برای حوادث غیرمترقبه دیده نمی‌شود

ارسال نظر