بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
صادرات یک زعفران خشک برابر با 17هزار بشکه نفت؛

زعفران تنها محصولی که در زمستان به آب نیاز دارد

زعفران تنها محصولی است که در زمستان آب نیاز دارد و در فصل‌های گرم سال نیازی به آب ندارد. استان ما آب، خاک و هوایی دارد که می‌تواند محصول زعفران تولید کند.
کد خبر : ۱۹۲۴۲۵

زعفران تنها محصولی که در زمستان به آب نیاز دارد

به گزارش بورس نیوز، یک تن زعفران خشک با ۱۷ هزار بشکه نفت در اقتصاد کشور برابری می‌کند. رقمی امیدوارکننده برای جایگزینی صادرات نفت و افزایش کشت زعفران. مجری طرح انتقال آب دریای عمان این را عنوان کرده و باید جایگزینی صادرات نفت را به توسعه برسانیم.

زعفران تنها محصولی است که در زمستان آب نیاز دارد و در فصل‌های گرم سال نیازی به آب ندارد. تنها این کشت می‌تواند مشکل را در این قضیه حل کند. استان ما آب، خاک و هوایی دارد که می‌تواند محصول زعفران تولید کند. این خطه از مرز کشور است که سه میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی در این منطقه دارد که ثروت عظیمی است.

لازم به ذکر است؛ در سال گذشته در هر هکتار ۴۲ کیلوگرم زعفران برداشت کردیم. ۲۷۰ تن زعفران نیز در سال ۹۷ داشتیم. اسپانیا و امارات زعفران ما را خریداری می‌کنند. ۸۸ درصد زعفران کل دنیا در کشور ما تولید می‌شود. اما سهم اقتصادی ما ۳٫۵ درصد است.

یک تن زعفران خشک با ۱۷ هزار بشکه نفت در اقتصاد کشور برابر است. زعفران به جهت اینکه پایه دارویی و تغذیه‌ای دارد، به راحتی قابل تحریم نیست و همه به آن نیاز دارند.

در شرایطی که تهدیدی برای بخش نفت به وجود آمده، می‌توان نفت را به انرژی برق تبدیل کرد، در اختیار آب شیرین‌کن قرار داد و برای تولید زعفران به فرصت تبدیل کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر