بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر : ۱۹۳۲۳
تالار بورس كالاي كيش يكي از معدود پروژه‌هايي پيش روي ماست كه انجام شده، به بهره‌برداري رسيده و حتي فاز اول آن افتتاح شده و يك بار سنگين «رسمي» بودن افتتاح را يدك ‌مي‌كشد، اما متاسفانه نتيجه مطلوب از آن نه‌تنها حاصل نشده، بلكه گويا در حجم انبوه مشغله‌ها، گرفتار برخي امروز و فردا كردن‌ها شده است.
 
 به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت خصوصي بورس كالاي ايران، زيرنظر سازمان بورس اوراق بهادار، پس از كش و قوس‌هاي فراوان، بستر لازم را براي انجام معاملات انواع كالا در سه بخش عمده كشاورزي، فلزي و پتروشيمي فراهم كرده تا علاوه بر تمركز فعاليت اقتصادي اين حوزه‌ها (مبادله كالا) در يك مكان، امكان شفافيت قيمت در بازار را ايجاد كند.
 
 در يك و نيم سال گذشته، اين شركت گام‌هاي مهمي در راه توسعه فعاليت‌هاي خود برداشته كه مهمترين آن تلاش براي پذيرفتن معامله نفت خام در بازار بين‌المللي است؛ اما به منظور شناساندن توانايي‌هاي خود در اين مسير، در ابتدا فرايند معامله محصولات پائين دستي نفت و پتروشيمي را بر عهده گرفت و بدين منظور پس از ادغام دو بورس كالاي كشاورزي و فلزات با هم، رينگ سومي را تحت عنون فراورده‌هاي نفت و پتروشيمي راه‌اندازي كرد كه موج بزرگي از معامله‌گران را روانه تالار تهران كرد.
 
 حجم زياد معاملات، ضرورت ايجاد تالاري وسيع و پيشرفته‌تر را فراهم كرد و از نظر دست‌اندركاران، چه مكاني مناسب‌تر از جزيره كيش كه هم به عنوان يك منطقه آزاد تجاري مسير راحت‌تري براي ورود و صدور كالا داراست و هم اينكه تالار منطقه‌يي بورس (اوراق بهادار) در آنجا فعاليت دارد.
 
بهره‌مندي از اين مزايا، هيات مديره بورس كالا را به سمت راه‌اندازي تالاري مستقل از اوراق بهادار در اين منطقه سوق داد كه اذعان مي‌شد اين تالار به صورت «رسمي» به زودي افتتاح مي‌شود، اما مدير امور ناظرين و تالارهاي شركت در اسفند ماه سال گذشته اعلام كرده بود كه مصوبه هيات دولت در مورد راه‌اندازي بورس نفت اين بود كه تالار معاملات آن در بخشي از تالار بين‌المللي بورس ايجاد شود و قرار است كه تمام امور در همان تالار انجام پذيرد كه بهره‌برداري رسمي بين روزهاي10 تا 20 اسفند ماه انجام مي‌شود.
 
غفاري تاكيد كرده بود: اگر عزم ملي براي راه‌اندازي بورس بين‌المللي نفت شكل گرفته و متولي آن يكپارچه شود و با توجه به اينكه بورس گازي در ميان كشورهاي عمده توليدكننده راه‌اندازي شده، اميدواريم اين موضوع به مسئولان جرات و جسارت بدهد تا مجوز اقدامات محدود اين حوزه را صادر كرده و به عنوان نمونه در ابتدا نفت كوره وارد شده و خود زمينه ورود ديگر مشتقات نفتي و حتي نفت خام به اين رينگ شود. او گفت: معتقديم كه ديگر مدعيان، توانايي در حد شركت بورس كالا را ندارند و ما مي‌توانيم در كوتاه‌ترين زمان اين بورس را راه‌اندازي كنيم و پيش زمينه‌هاي آن در كشور فراهم است و حتي در حال مذاكره با شركت‌ پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هستيم و مي‌توانيم ادعا كنيم كه قدرت گرداندن بورس بين‌المللي نفت را نيز داريم.
 
*آنجا كه موضوع پيچيده مي‌شود
 
چندي بعد، مديرعامل شركت بورس كالاي ايران، هفدهم اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد كه علي‌رغم آمادگي شركت و تالار به دليل مشكلات ايجاد شده در انجام هماهنگي ميان مسئولان براي حضور در مراسم، اين كار به سال آينده و اواخر فروردين ماه موكول شد. بالا و پائين شدن روزها به جايي رسيد كه پس از تعطيلات عيد نوروز يكي از مسئولان شركت بورس كالا به خبرنگار ايسنا گفت: با وجود بازديد وزير اقتصاد از اين تالار همزمان با برگزاري انتخابات هيات مديره بورس كالا در سال گذشته ( 24 اسفند ماه)، احتمال برگزاري مراسم افتتاح در اواخر فروردين ماه نيز منتفي بوده و شايد به نيمه اول ارديبهشت ماه موكول شود.
 
*افتتاح رسمي، پيش‌زمينه‌ افتتاح بورس نفت
 
نگاهي ديگر بر اظهارات متوليان ما را به ديدگاه مهدي كرباسيان ـ نماينده ويژه وزيرنفت در پيگيري روند بورس نفت مي‌رساند كه تاكيد كرد: مصلحت در تعويق راه‌اندازيست!
 
آنجا كه وي در خصوص راه‌اندازي بورس نفت سخن مي‌گفت و تصريح كرد: براي راه‌اندازي بورس نفت خام اقدام جديدي صورت نگرفته است، زيرا با مصوبه هيات وزيران، اختيار آن به كميته‌اي متشكل از وزير نفت، وزير امور خارجه و مدير كل بانك مركزي به رياست وزير امور اقتصادي و دارايي واگذار شد كه تاكنون تنها يك جلسه برگزار كرده‌اند و ديگر فعاليتي نداشته‌اند.
 
وي در ادامه پيشنهاد كرده بود كه بهتر است كميته‌ منتخب دولت اقدام به تشكيل كارگروهي فعال براي راه‌اندازي اين بورس و مسائل پيش‌ روي آن كند تا مقدمات كار فراهم شده و در زمان معيني كه به مصلحت است و قيمت نفت ثبات مي‌يابد، عمليات اجرايي براي راه‌اندازي اين بورس صورت گيرد.
 
 اظهار نظرها كه بالا مي‌گيرد، مددي، مديرعامل منطقه آزاد كيش نويد مي‌دهد كه در ابتدا اين بورس تحت‌نظر و مديريت شركت بورس كالا راه‌اندازي مي شود، اما پس از اصلاح قوانين مربوط به فعاليت‌هاي پولي و مالي، به صورت مستقل و زيرنظر بخش بين‌المللي سازمان بورس و اوراق بهادار قرار مي‌گيرد.
 
اما علي اكبر هاشميان مديرعامل بورس كالا همچنان معتقد است: براساس مصوبه دولت، كيش به عنوان مبدا بورس بين‌المللي نفت بايد قرار گيرد و شركت بورس كالاي ايران در تهران در جهت سياست‌هاي دولت كمك مي‌كند.
 
به گزارش ايسنا، شنيده‌ها حاكي از آن است كه بورس نفت خام با تخصيص سهميه‌اي از سوي وزارت نفت براي فروش حواله و اوراق تضمين شده بهادار توسط سه مرجع وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس، عملياتي خواهد شد و در نهايت نيز معاملات آتي نفت قابل اجرا خواهد بود. در حال حاضر فعاليت بورس محصولات نفتي و پتروشيمي كيش در پنج روز اول هر هفته انجام مي‌شود.
 
*پيوند فراورده‌هاي پتروشيمي و نفت؛
 
شايد وقتي ديگر براساس اين گزارش، روشن است كه مشكل در افتتاح نيست؛ چراكه هم‌اكنون اين تالار به گفته مسئولان شركت به انجام معاملات مي‌پردازد، اما كارگزاران و برخي از فعالان بازار معتقدند كه تنها معاملات تالار تهران روي تابلوي تالار كيش نمايش داده مي‌شود و حجم معاملات در آن پائين است.
 
شايد با افتتاح اين تالار قوه نظارت و بررسي دقيقتر و شفافيت كار در آنجا مشخص شده و فرايند معامله براي فراورده‌هاي پتروشيمي در همسايگي نفت فراهم شود.
 
كرباسيان مي‌گويد: مكان مورد نظر براي معاملات نفت خام از سال 85 در كيش خريداري شده و پس از راه‌اندازي بورس نفت، معاملات در آن انجام مي‌پذيرد و رينگ فراورد‌هاي نفتي و پتروشيمي نيز از بورس كالا جدا شده و به همان مكان منتقل مي‌شود. علاوه بر دير و زودهايي كه براي افتتاح اين تالار پيش مي‌آيد و هنوز زماني براي حضور همزمان مسئولان امر براي افتتاح تعيين نشده، روياي راه‌اندازي بورس نفت آن هم به صورت بين‌المللي را به زماني ديگر مي‌سپاريم، با آنكه مي‌دانيم كشورهاي منطقه براي حضور پررنگ ايران در بازارهاي بين‌المللي دست روي دست نمي‌گذارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر