بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
تا به امروز بازار سرمایه پربازده‌ترین بازار کشور لقب گرفته و سرمایه‌گذاران را به سود‌های نسبتا جالب توجه رساند. در این میان، عوامل مختلفی اثرگذار بود که تکرار آن می‌تواند نقطه امید سهامداران در ادامه باشد.
کد خبر : ۱۹۴۲۸۱

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا به امروز ۴۲ درصد رشد شاخص کل را به معرض نمایش گذاشت و فعالیت خود در سال جاری را از سطوح ۱۷۸ هزار واحد آغاز کرد و تا نهمین روز مرداد ماه به سطح ۲۵۴ هزار واحد رسید.

قدرت بالای نقدینگی در زمین تحریم / اصلی‎ترین عامل رشد بازار سهام چه بود؟

عوامل مختلفی در این بین بر روند شاخص کل بورس تهران اثرگذار بودند؛ از جمله، رشد سودآوری شرکت‌ها و تورم انتظاری و افزایش نرخ ارز. این موارد در کنار بحث داغ معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ورود سرمایه‌های جدید به بازار سهام، به عنوان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رشد بورس شناخته می‌شوند.

طی نظرسنجی آبسیم پلاس از مخاطبین خود، ۳۷.۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان «ورود نقدینگی پرقدرت» را به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه تأثیرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر دانستند.

۱۹.۲۴ درصد رأی به دو گزینه «تورم انتظاری» و «تجدید ارزیابی دارایی ها» دادند و «رشد سودآوری» و «نوسان نرخ ارز» گزینه‌های بعدی در این نظرسنجی بودند.

 قدرت بالای نقدینگی در زمین تحریم / اصلی‎ترین عامل رشد بازار سهام چه بود؟

در همین خصوص، کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، گفت: رشد مرحله اول بازار سرمایه ناشی از افزایش قیمت دلار بود که عمده‎ترین تاثیر این رشد نیز به سهم‌های دلاری یا صادرات محور اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در صورت رشد بیش از حد صنایع صادرات محور و توقف رشد دلار هر دو اشباع می‌شوند؛ بنابراین پول از چرخه این سهم‌ها خارج و وارد سهم‌های کوچکتر مانند صنایع پایین دستی می‌شود که این امر موجبات رشد قیمت این سهم‌ها را فراهم می‌کند. به همین دلیل پول سنگین خارج و بازار وارد فاز رکودی یا اصلاح کسالت‌آور می‌شود.

فاضل افزود: به سبب رشد مطلوب اکثر سهام‌ها در ماه‌های اخیر، اکنون پول در حال خروج از بازار بوده که در نتیجه آن، ریسک بازار نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، در آینده‌ای نزدیک بازار وارد فاز فرسایشی می‌شود و حرفه‌ای‌ها بهتر می‌توانند فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات نوخ ارز و تورم موثرترین عامل برای رشد بازار در چند ماه اخیر محسوب می‌شوند، تصریح کرد: پس از افزایش نرخ ارز قیمت محصولاتی همچون دارو و خودرو نیز افزایش یافت و پس از آن، اقتصاد کشور وارد فاز تورمی دارایی‌های ریالی شد که به دنبال آن محصولاتی مانند نان و میوه که وابستگی زیادی به نرخ ارز ندارد نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. در بازار سرمایه نیز ابتدا سهام شرکت‌های صادرات محور و پس از آن صنایع پایین دستی رشد را تجربه کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر