بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

محدودیت های صادراتی عاملی برای زیان سنگ آهنی ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: صادرات سنگ آهن به شرط رفع نیاز بازار داخلی، راهکاری برای رفع مشکل کمبود سنگ آهن در بازارداخلی محسوب می شود اما شرکت های تولیدکننده سنگ آهن متضرر می شوند.
کد خبر : ۱۹۴۴۶۳

به گزارش بورس نیوز، براساس بخشنامه صادره از سوی وزرات صمت مقررشد که با توجه به اولویت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فعال داخلی از 15 مردادماه صادرات سنگ آهن برای برخی از شرکت های تولیدکننده این محصول به شرط عقد قراردادهای تجاری با مصرف‌کنندگان داخلی برابر سهمیه‌های اعلامی و تامین نیاز کامل آنها انجام شود و تولیدکنندگان تنها پس از ارسال قراردادهای تامین داخل به وزات صمت، مجوزهای صادراتی را دریافت می کنند که اجرای این تصمیم قطعا تغییراتی را در میزان صادرات این محصول ایجاد خواهد کرد.

در این خصوص نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز گفت: اجرای این تصمیم برای شرکت هایی همچون گلگهر و چادر ملو که صادرات زیادی ندارند و بیشتر محصولات خود را در بازار داخلی به فروش می رسانند بنابراین اجرای این تصمیم تغییری در میزان فروش این شرکت‌ها ایجاد نمی کند.

قدوسی با اشاره به اینکه اجرای این تصمیم برای شرکت هایی همچون صبانور که عمده فروش آن‌ها از طریق صادرات انجام می شود تاثیرات منفی را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: در حال حاضر 17 شرکت تولیدکننده سنگ آهن در ایران هستند که به جز چادرملو و گلگهر بخش زیادی از میزان فروش دیگر شرکت ها از طریق صادرات تامین می شود.

وی با بیان اینکه حفظ حلقه زنجیره ارزش افزوده فولاد در کشور یکی از اهداف این تصمیمی محسوب می شود، افزود: اجرای این تصمیم در راستای جلوگیری از خام فروشی موثر خواهد بود زیرا در اینصورت سنگ آهن در بازر داخلی عرضه و به تبع آن میزان تولید و صادرات کشور نیز افزایش می یابد که این امر نتایج مثبتی را به همراه دارد اما اجرای این محدودیت با اهداف دیگر اثرات منفی را در پی دارد.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به وجود مشکل کمبود سنگ آهن دربازار داخلی، گفت: صادرات این محصول به شرط رفع نیاز بازار داخلی راهکاری برای رفع این مشکل محسوب می شود اما شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن متضرر می شوند.

قدوسی با بیان اینکه در یک سال اخیر چادرملو به میزان قابل توجه ای فولاد تولید کرده است، ادامه داد: فولاد مبارکه نیز سهام شرکت های سنگ آهنی را خریده که این امر نتایجی مثبتی برای این شرکت ها به همراه داشته و موجبات افزایش حاشیه سود و جلوگیری از خام فروشی را فراهم کرده و حاکی از نگاه استراتژیک این شرکت ها است.




اشتراک گذاری :
ارسال نظر