بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
دلار از ۴ به ۱۲ هزار تومان رشد کرد و به دنبال آن، شاخص کل نیز از ۸۰ به ۲۵۰ هزار واحد صعود کرد؛ بنابراین، اثرات رشد دلار بر بازار سرمایه تمام شده است.
کد خبر : ۱۹۴۹۵۷

به گزارش بورس نیوز، در پایان فصل مجامع مشخص شد که حدود ۸۳ درصد از شرکت‌ها سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کردند که اغلب نیز تقسیم سود بالایی داشتند. به اعتقاد برخی تقسیم سود بالا در شرایط کنونی، به زیان بازار سرمایه تمام می‌شود و باعث خروج نقدینگی از بازار و شرکت‌ها می‌شود.

در همین خصوص، پشوتن مشهوری نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: زمانی که شرکت‌ها سود نقدی تقسیم می‌کنند، ممکن است در کوتاه مدت تأثیر چندانی روی قیمت سهم ایجاد نکند اما؛ در میان مدت و کوتاه مدت، چون باعث رقیق‌تر شدن قیمت سهم می‌شود، رشد سهم طی یک سال آینده را تضمین می‌کند.

بازی ارز تمام شد

وی افزود: رشد عجیب سال گذشته که تحت تأثیر افزایش نرخ ارز بود، تمام شده و در حال حاضر تکرار شدنی نیست. بنابراین، سهامداران نباید انتظار رشد چند برابری سهام خود را داشته باشند و باید دید میان مدت را در خرید‌های خود لحاظ کنند. 

یکی از عواملی که رشد در آینده را سبب می‌شود، تقسیم سود مناسب در مجامع است که با رقیق شدن قیمت سهم و با توجه به عدم تغییر سودآوری شرکت، قیمت سهم طی روندی آرام و در میان مدت، رو به صعود حرکت می‌کند.

بازار سهام در دست صاحبان اصلی

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد نقدینگی که درون بازار سرمایه در گردش است، بیش از هر کس، از سوی اهالی اصلی بازار است و متعلق به افراد غیربورسی خارج از بازار نیست. بنابراین، تقسیم سود نقدی، در برهه‌ای از زمان که افراد غیربورسی در بازار حضور دارند، باعث خروج نقدینگی می‌شود؛ اتفاقی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ رخ داد. 

در آن سال‌ها افراد غیربورسی زیادی مشغول خرید و فروش سهام بودند و تقریبا کل سود نقدی آن سال‌ها از بازار خارج شد و درصد بسیار اندکی به بازار برگشت اما؛ با توجه به این که در حال حاضر افراد سنتی و حرفه‌ای در بازار سرمایه حضور دارند، نقدینگی حاصل از سود نقدی از بازار خارج نمی‌شود و بعید است لطمه‌ای به بازار سهام از این حیث وارد شود.

سوت پایان ارز در کوی حافظ / بازی تجدید ارزیابی دارایی‌ها شروع شد

مشهوری نژاد در ادامه گفت: بورس بازان معمولا دنبال سود نقدی مجمع نیستند و اغلب، حقوقی‌ها و صندوق‌ها که دید بلندمدت چندین ساله دارند و درصد قابل توجهی از نقدینگی بازار را نیز در دست دارند، با محسابات خود اقدام به حضور در مجمع می‌کنند.

حرکت بین خطوط رکود و رشد

وی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال جاری را بین خطوط رکود و رشد برآورد کرد و بیان کرد: در میان مدت اوضاع بورس در مجموع مثبت رو به رکود می‌بینم و نزول آن چنانی در بازار سرمایه نخواهیم داشت اما؛ از سوی دیگر رشد چندانی هم رخ نخواهد داد. تنها هر از گاهی پس از مدتی رکود قیمت‌ها و معاملات، شاهد رشد شاخص‌ها خواهیم بود. 

اگر سرمایه گذاران با دید میان مدت و بلندمدت اقدام به خرید و فروش کنند، متضرر نخواهند شد و حتی به سود نیز خواهند رسید اما؛ کسانی که از این شاخه به آن شاخه بپرند، تا آخر سال سودی چندانی عایدشان نخواهد شد و حتی متضرر هم می‌شوند. تا پایان سال شاخص کل بورس تهران با همین روند کج‌دار و مریز به ۳۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

سوت پایان ارز در کوی حافظ / بازی تجدید ارزیابی دارایی‌ها شروع شد

توپ در زمین تجدید ارزیابی افتاد

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه افزود: در بازار سهام قانون این است که آینده شبیه به گذشته است؛ فرض بر این است که اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، در آینده نیز قابل تکرار است. 

در سال ۹۱ رشد قیمت دلار موجب شد شاخص کل بورس تهران از ۲۰ تا ۹۰ هزار واحد رشد کند اما؛ سال بعد از آن که رشد ناشی از قیمت دلار تمام شد و توپ در زمین سهم‌هایی افتاد که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشتند. به این ترتیب، شاهد رشد تک سهم‌هایی بودیم که بازی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را راه انداخته بودند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی نیز بازی بورس، بازی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باشد.

دو پیشنهاد!

مشهوری نژاد به سهامداران پیشنهاد کرد که به دنبال دو نوع سهم باشند؛ اول شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه دارند و در وهله دوم، سهم‌هایی که دلایل و اخبار خاص راجع به آن‌ها وجود دارد. 

در واقع باید گفت دوران رشد بی دلیل تمام شده و دیگر مثل سال گذشته نباید انتظار داشت هر سهمی خریداری شود، سود بالایی به همراه خواهد داشت. دلار از ۴ به ۱۲ هزار تومان رشد کرد و به دنبال آن، شاخص کل نیز از ۸۰ به ۲۵۰ هزار واحد صعود کرد؛ بنابراین، اثرات رشد دلار بر بازار سرمایه تمام شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
بارها این طرز تفکر ها در عمل اتفاق افتاده و باعث رشد بازار های موازی شده چند بار باید تکرار شود تا حضرات بفهمند باید بورس به رشد خود حالا حالا ها ادامه دهد تا اعتماد بیشتری جلب کند و دوم نقد ینگی ها را جمع کند و سوم باعث کاهش بازار های موازی شود علت ریزش ارز و غیره بالا رفتن بورس بوده است و هیچ دلیل دیگری هم ندارد اگر جلوی رشد بورس گرفته شود خودتا خواهد دید باز ارز و بازار های موازی سر به فلک خواهد کشید با این فرق که دیگر نمی شود بازار سرمایه را سامان داد کارشنا سان از خودشان تحلیل در نیاورند اقتصاد ما بیمار است و اماده برای بروز بیمارش است و این را مدیون عمل کرد درست بورس بوده است و گول تحلیل گرانی که هدفشان کشاندن نقدینگی به بازار های موازی است را نباید خورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
شما که تحلیلتان و شرایط فعلی را با سال های 91و92مقایسه میکنید معلوم است که به بن بست میخورید باید رشد بازار پر قدرت ادامه یابد حتی باید حجم مبنا تغییر کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
باید بازار به رشد خود ادامه دهد کارشناسی شما اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
تازه مردم دارن کد بورس میگیرن وارد بازار سرمایه شوند عده ای صحبت از کاهش بورس میکنن باید از بازار و تولید حمایت حداکثری شود حتی منفی تحلیل کردن از بازار سرمایه اب ریختن در دامن بازارهای موازیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
تحلیل مسخره و غیر کارشناسی شده ایست