بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کارشناس فلزات در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اعتراض فولادی‌ها به بخشنامه‌های دست‌وپاگیر

کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن گفت: تولیدکنندگان باید بتوانند ضمن تامین بازار داخلی نسبت به صادرات محصولات خود نیز اقدام کنند مخصوصا در شرایط تحریم که نیاز به هر سنت دلار یا یوروری صارداتی در کشور وجود دارد بنابراین دولت نباید بخش نامه‌هایی مغایر با سیاست‌های کشور صادر کند.
کد خبر : ۱۹۵۱۲۶

بخش نامه های دولت دست اندازی در مسیر صادرات مواداولیه فولاد

به گزارش بورس نیوز، صنایع معدنی و فلزی، سهم قابل توجه و اثرگذاری از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به‌خود اختصاص داده که این امر حاکی از اهمیت ویژه و لازمه توجه هرچه بیشتر به این صنایع است.

سال‌هاست که محصولات صنایع فولادی، بر اساس مکانیزم‌های بازار قیمت‌گذاری می‌شوند اما مواد اولیه تولید این فلزاستراتژیک همچون سنگ آهن، کنسانتره و گندله از این قافله عقب مانده‌اند که در همین راستا اقداماتی برای عرضه این محصولات در بورس کالا و خروج قیمت‌گذاری‌ها از حالت دستوری انجام شده اما همچنان نشانه‌هایی از دخالت دولت در قیمت‌گذاری این محصولات دیده می‌شود که این امر موجبات ایجاد نابه‌سامانی‌هایی را در بازار این محصولات فراهم آورد است.

در این خصوص کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ‌آهن به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: در شرایط فعلی فعالان صنعت فولاد نسبت به وضع قوانین مغایر با سیاست های کشور، معترض هستند.

وی ادامه داد: در زمینه تامین خوراک و مواد اولیه، تامین نیاز بازار داخلی دارای اولویت بوده اما نباید موانعی در راستای صادرات ایجاد شود مخصوصا برای واحدهای بخش‌خصوصی که در صورت توقف صادرات، انگیزه خود را برای سرمایه‌گذاری از دست می‌دهند.

جعفری طهرانی با تاکید براینکه تولیدکنندگان باید بتوانند ضمن تامین بازار داخلی نسبت به صادرات محصولات خود نیز اقدام کنند، افزود: در شرایط تحریم نیاز به هر سنت دلار یا یوروری صارداتی در کشور وجود دارد بنابراین دولت نباید بخشنامههایی مغایر با سیاست‌های کشور صادر کند.

کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ‌آهن در خصوص نقش بورس کالا در تعییت قیمت این محصولات نیز تصریح کرد: بورس ایران وابسته به بورس های بین المللی نیست بنابراین عرضه این محصولات در بورس کالا تغییری در توسعه صادرات ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: این بازار صرفا در خصوص تجارت سالم محصولات، مواداولیه و کالاهایی که عرضه آن در داخل کشور انجام می شود، نقش مهمی ایفا می کند که این امر موجبات عدم احجاف در حقوق مصرف کنندگان را فراهم می آورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر