بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
رییس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بخشنامه‌های رانتی تیری بر معادن

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد توسط دولت در زمینه قیمت گذاری محصولات معدنی زمینه ایجاد رانت را فراهم کرده بنابراین باید اقداماتی در زمینه توقف صدور این بخش نامه‌ها انجام شود که حداقل تادست یابی به شرایط متعادل اختلالی در وضعیت بازار ایجاد نشود.
کد خبر : ۱۹۵۰۹۰

بخشنامه‌های رانتی تیری بر معادن

به گزارش بورس نیوز، در ماه های گذشته صدور بخشنامه های متعدد توسط دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی، اختلالات گسترده در زمینه فروش، صادرات، اشتغالزایی و تولید این محصولات را در پی داشته همچنین فعالین بخش معدن معتقدند تصمیمات دولت در زمینه قیمت گذاری محصولات زمینه ایجاد رانت را نیز فراهم کرده است.

بر این اساس در روز جاری فعالان بخش معدنی گرد هم آمدند تا در جهت رفع مشکلات ناشی از تصمیمات دولت چاره اندیشی کنند.

در این خصوص مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران به خبرنگار بورس نیوز گفت: این جلسه با حضور کنسانتره و گندله سازان، فعالان بخش دولتی و خصوصی در جهت بررسی وضعیت بازار در زمینه مکانیسم عرضه و تقاضا، تهدیدات آینده کنسانتره و گندله سازی در ایران و پیش بینی وضعیت دوماه آینده بازار این محصولات، برگزار شد.

وی با بیان اینکه عمده نگرانی های فعالان این بخش مربوط به بخش نامه های متناقض دولت بود، افزود: باید اقداماتی در زمینه توقف صدور این بخش نامه ها انجام شود که حداقل تا دست‌یابی به شرایط متعادل اختلالی در وضعیت بازار ایجاد نشود.

اکبریان با اشاره به طرح جامع فولاد، تصریح کرد: براساس این طرح میزان تولید فولاد و ایجاد ظرفیت تولید آن در سال 98، مشخص شده اما تاکنون کسی به این طرح رجوع نکرده است.

رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در این طرح معادن کوچک و متوسط منبع تهیه کنسانتره و گندله واحدهای بزرگ فولادی نیستند همچنین باید تناژ تولید واحدهای کوچک و متوسط نیز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون درراستای تنظیم شرایط صادرات چند واحد بزرگ معدنی بخشنامه هایی صادر شده که موجبات زیان همه کنسانتره سازان، شرکت های معدنی و سرمایه گذاران را فراهم کرده است.

اکبریان ادامه داد: وضع عوارض ۳۰ درصدی برای کنسانتره و گندله نیز موجبات زیان شرکت های معدنی را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در جلسه مذکور بررسی های لازم در خصوص میزان تولید فولاد در کشور وهمچنین تامین کنسانتره و گندله موردنیاز انجام شد، افزود: بیشترین نگرانی فعالان این صنعت در زمینه دخالت دولت در نحوه قیمت گذاری و دادوستد خریداران و فروشندگان محصولات معدنی است.

رییس انجمن سنگ آهن تصریح کرد: در حال حاضر براساس تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت قیمت گذاری محصولات معدنی باتوجه به قیمت شمش فولاد خوزستان انجام می شود که در حال حاضر قیمت این محصول به صورت کاملا تصنعی بسیار کمتر از محصولات پایین دستی بوده که از این طریق بتوانند گندله، کنساتره و سنگ آهن ارزان تری خریداری کنند.

وی افزود: اگر قیمت شمش آزاد شود و حاشیه سود نیز با عدالت در بین همه حلقه های تولید تقسیم شود سود زیادی نصیب شرکت های معدنی می شود اما با قیمت گذاری دستوری عده ای سود زیادی دریافت می کنند و دیگر شرکت ها مجبور به صادرات محصولات خود می شوند.

اکبریان با بیان اینکه براساس مباحث مطرح شده در این جلسه می توان گفت عمده نگرانی فعالین این صنعت در زمینه نوع نگرش دولت نسبت به حوزه سنگ و آهن است، افزود: دولت حوزه سنگ آهن را بعنوان کسب و کار مستقلی نمی شناسد بلکه معتقد است تصمیمات اتخاذ شده در بخش فولاد باید در بخش معدن نیز اعمال شود که در نهایت مقرر شد بیانیه ای نیز در این خصوص صادر شود.

رییس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به مزایای بورس کالا در زمینه رفع مشکلات مربوط به قیمت گذاری محصولات معدنی و فولادی، گفت: اگر بورسی وجود داشته باشد که صرفا در آن کف قیمت تعیین شود و عده‌ای معدود نیز بعنوان خریدار و فروشنده در آن فعالیت کنند همچنین میزان تناژ نیز توسط دولت تعیین شود در زمینه رفع مشکلات موثر مربوط به قیمت گذاری تاثیرگذار نخواهد بود اما اگر این بازار ماهیت واقعیت خود را داشته باشد قطعا می توان از کارکردهای آن استفاده کرد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر