بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک و زیانده توجیه خرید خود را از دست داده و مسلما رشد‌های حبابی برخی سهام شرکت‌های کوچک و زیان‌ده هر چه دیرتر تخلیه شوند، موجب خسارت‌های بزرگ‌تری برای سهامداران این شرکت‌ها و کلیت بازار سرمایه خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۵۷۵۷

پیش گشایش

 

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس روز‌های پیاپی رکورد زنی خود را در جریان معاملات دیروز نیز ادامه داد و با رشد بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ واحدی وارد کانال ۲۹۴ هزار واحدی گردید و به ۲۹۴ هزار و ۶۰۱ واحد ترقی یافت. نماد‌های «فملی»، «شتران»، «کچاد» و «رمپنا» بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشتند. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز در معاملات روز گذشته رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد و برای اولین بار به بیش از ۸۰ هزار واحد رسید و در پایان معاملات دیروز، این نماگر به ۸۰ هزار و ۸۸۸ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با ۶۲ واحد رشد به ۳ هزار و ۸۳۳ واحد رسید. ارزش معاملات روز گذشته همچنان در سطح بالایی بود و به بیش از ۲۴ هزار ریال رسید.

اقتصاد کلان
معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد وظایف و مأموریت‌های کمیته بازنگری و بازبینی هزینه‌ها اظهار داشت: یک وظیفه این کمیته، کاستن حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها است و ناگزیر هستیم که چنین کاهشی را در بودجه سال آتی اعمال کنیم.


ایران و چین تفاهمنامه‌ای را امضا کرده اند که بر اساس آن قرار است طی ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار از سوی چین در بخش‌های کلان اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری شود. ستون مرکزی قرارداد جدید این است که چین ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می‌کند. این مبلغ برای دوره پنج ساله اول این قرارداد در ابتدا پرداخت می‌شود.. یک سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری دیگر هم برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است که مجدداً در ابتدای هر دوره پنج ساله طبق توافق دو طرف پرداخت خواهد شد.

پیش گشایش


سه نکته مثبت برای ایران در این قرارداد ۲۵ ساله وجود دارد. اولین منفعت ایران مربوط می‌شود به حضور چین در بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل. روسیه هم که در این قرارداد حضور خواهد داشت، به همراه آمریکا، انگلیس و فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است.

یک منبع ایرانی اعلام کرد: برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تشویق آمریکا به نشستن بر سر میز مذاکره، ایران حالا ۲ رای از ۵ رای شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد. حضور غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اجلاس جی هفت در ماه اوت به دعوت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نشان می‌دهد که شاید ایران رای یک عضو دیگر را هم داشته باشد.

نکته مثبت دوم برای این است که این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد تولید نفت و گاز را از میادین نفتی کلیدی خود افزایش دهد. چین قبول کرده توسعه فاز ۱۱ میدان نفتی بزرگ پارس جنوبی ایران را سرعت ببخشد. شرکت نفت دولتی چین پس از بیرون رفتن شرکت فرانسوی توتال، سهم خود را از این میدان نفتی تا سی درصد افزایش داد.

اخبار صنایع
اخذ عوارض ۲۵ درصدی از صادرات سنگ آهن مهم‌ترین خبر مربوط به صنعت کانه‌های فلزی طی یک روز گذشته است. پس از بحث‌های بسیار در خصوص لزوم جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در مرحله اول شاهد اعمال عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ آهن کشورمان هستیم. ممکن است در مراحل بعدی شاهد اعمال عوارض صادراتی بر سایر فرآورده‌های خام یا کم‌فرآوری شده حوزه کانه‌های فلزی همچون کنسانتره و گندله با توجه به افتتاح طرح‌های فولادی و نیاز به تامین مواد اولیه این محصول، باشیم.


در حوزه بانکی، شورای پول و اعتبار «دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» را تصویب کرد. بر اساس دستورالعمل جدید، از این پس تملک سهام توسط مالک واحد که اهم مصادیق آن در دستورالعمل ذکر شده است، در سطوح بیش از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و بیش از ۲۰ درصد تا ۳۳ درصد که تا پیش از این ممنوع بود، با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین برای هر مالک واحد، تملک سهام در سطوح بالای ۱۰ درصد حداکثر در یک مؤسسه اعتباری مجاز است؛ لذا مالک واحدی که در حال حاضر دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری بیش از حدود مجاز بوده، مکلف است ظرف مدت حداکثر شش ماه نسبت به اخذ مجوز لازم برای هر سطح، اقدام و یا مازاد سهام خود را واگذار کند.

پیش گشایش


در حوزه نفت شاهد رشد قیمت جهانی نفت پس از اظهارات مقامات اقتصادی آمریکایی در خصوص پایین بودن احتمال وقوع رکود اقتصاد جهانی و آمریکا بودیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در زمان تنظیم این گزارش با حدود ۱ درصد افزایش نسبت به معاملات روز جمعه به بیش از ۶۱ دلار و ۵۴ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز رشد مشابهی را تجربه کرد و به ۵۶ دلار و ۵۲ سنت افزایش قیمت یافت.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند صعودی شاخص کل را پیش بینی می‌نماییم. به نظر می‌رسد که جو خوش بینی حاکم بر بازار همچنان پرقدرت‌تر از رویه‌های محتاطانه برخی معامله گران مخصوصا با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به ۳۰۰ هزار واحد است. با این حال می‌توان بیان کرد که در حال حاضر بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک و زیانده توجیه خرید خود را از دست داده اند و مسلما رشد‌های حبابی برخی سهام شرکت‌های کوچک و زیان ده هر چه دیرترتخلیه شوند، موجب خسارت‌های بزرگ تری برای سهامداران این شرکت‌ها و کلیت بازار سرمایه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
باسلام
باتشکر از بورس نیوز محترم
بنده به شخصه خیلی از تحلیل واخبار شما استفاده میکنم به همین جهت خواستم ازتون تشکر وقدر دانی کنم..واقغا همیشه اخبار وتحلیلتون به دردم خورده بی نهایت سپاسگزارم
جسارتی