بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
آنچه مشخص است در بسیاری از نماد‌های موجود در بازار بورس و فرابورس شاهد به وجود آمدن حباب قیمتی هستیم که اصلاح کلی بازار بورس هر چه با تاخیر بیشتری همراه باشد منجر به افت شدیدتری خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۵۹۶۲

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت
به گزارش بورس نیوز، تاثیر ۳۰۶ واحدی پارس، ۲۰۵ واحدی «شتران»، ۲۰۴ واحدی «فملی»، ۱۳۵ واحدی «وپاسار» از مهمترین عوامل رشد بیش از ۳۱۹۹ واحدی شاخص کل بازار در روز چهارشنبه هفته گذشته بود. رشد ۳۱۹۹ واحدی شاخص در حالی رقم خورد که تنها ۷۰ واحد رشد دیگر منجر به ثبت رکورد شاخص بالای ۳۰۰ هزار را به ارمغان خواهد آورد. اما آیا اینکه این رشد شاخص و حتی رشد نماد‌هایی مانند «خساپا» و «خودرو» با تحقق محتمل بیش از هزاران میلیارد تومان زیان در سال جاری نوجیه دارد و یا خیر، سوالی است که می‌بایست از بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران در بورس پرسید.

به باور بسیاری از کارشناسان خبره بازار سرمایه داخلی و حتی بین المللی، هر چه حباب قیمت سهام شرکت‌ها دیر‌تر تخلیه شود، دوران رکود و افت بازار بورس طولانی مدت‌تر و مهیب‌تر خواهد بود.

اخبار سیاسی
از جمله خبر‌های سیاسی تاثیرگذار در روز‌های انتهای هفته می‌توان به اخراج بولتون از دولت آمریکا اشاره داشت که اظهار نظر‌های کارشناسان واشنگتن پست نیز در این خصوص جالب توجه بود.

در این رابطه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: حضور بولتون در بالاترین سطح دولت ترامپ عملا مذاکره بین تهران و واشنگتن را ناممکن می‌ساخت؛ بنابراین، اخراج او از کاخ سفید می‌تواند تغییر بنیادینی در سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران ایجاد کند.


این رسانه آمریکایی افزود: تغییر بولتون دو هفته پیش از آغاز نشست مجمع عمومی نیز ممکن است، زمینه را برای دیدار روحانی و ترامپ فراهم کند و در واقع می‌تواند پیام مثبتی به ایران برای مذاکره تلقی شود.

در این رابطه استراتفور نیز یکی از اتاق فکر‌های سیاست خارجه آمریکا نیز ادعا کرد، این شانس وجود دارد که دولت ترامپ برای جان بخشیدن به طرح پیشنهادی فرانسه، بخشی از تحریم‌ها را رفع کند. برخی اطلاعاتی که به بیرون درز کرده‌اند نشان می‌دهند که خروج ناگهانی «جان بولتون» از دولت ترامپ پس از یک جلسه پرتنش صورت گرفته که در آن در خصوص تسهیل برخی تحریم‌ها بحث شده بود.

اندیشکده آمریکایی همچنین «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا را یکی از میانه‌رو‌های کاخ سفید خوانده و گفته که او می‌خواهد نقش برجسته‌تری در سیاست آمریکا در قبال ایران پس از خروج بولتون داشته باشد.

اقتصاد کلان
از اخبار با اهمیتی که در دو هفته گذشته شنیده شده و همچنان خبرگزاری‌های مختلف به تحلیل زوایای آن می‌پردازند می‌توان به خبر سرمایه‌گذاری در حدود ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران اشاره داشت.

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده پترولیوم اکونومیست، این قرارداد تعادل جهانی بخش نفت و گاز را تغییر می‌دهد. ستون مرکزی قرارداد جدید این است که چین ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می‌کند. این مبلغ برای دوره پنج ساله اول این قرارداد در ابتدا پرداخت می‌شود. ولی طبق این تفاهمنامه، پرداخت‌های بعدی در هر دوره پنج ساله با توجه به توافق دو طرف پرداخت خواهند شد.
همچنین این گزارش می‌افزاید: یک سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری دیگر هم برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است که مجدداً در ابتدای هر دوره پنج ساله طبق توافق دو طرف پرداخت خواهد شد.

چین همچنین توافق کرده تولید در میادین نفتی غرب کارون در ایران را ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. منفعت نهایی این قرارداد برای ایران این است که چین توافق کرده واردات نفت ایران را باوجود تحریم‌های آمریکا افزایش دهد.

ارز و سکه
در حالی که در روز‌های آخر هفته و همزمان با اخراج بولتون به مانند روز‌های هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌های در حدود ۱۱.۵۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم، قیمت‌های جهانی طلا که پس از امیدواری سرمایه‌گذاران به احتمال کاهش تنش‌های آمریکا و چین به قیمت‌های ۱۴۹۵ دلار در هر انس هم در روز‌های قبل رسیده بود، با رشدی در حدود ۸ دلاری در روز جمعه به قیمت‌های ۱۵۱۵ دلار رسید تا شائبه توافق فوق‌الذکر و جلسه آتی فدرال رزرو همچنان از دلایل پررنگ رشد این فلز گرانبها باشد.

به نظر نمی‌رسد با توجه به اخبار و شرایط مخابره شده از کشور فرانسه و حتی دولت آمریکا در هفته جاری شاهد نوساناتی جدی در قیمت دلار و سایر ارز‌ها باشیم.

بازار‌های جهانی
شاخص‌های اصلی بازار‌های بورس اکثر کشور‌های اروپایی، آسیایی و آمریکا در روز گذشته، فعالیت خود را با روند صعودی به پایان رساندند. شاخص «داکس» آلمان نیز با ۰,۵۸ درصد افزایش به ۱۲.۴۸۲ واحد دست یافت، نیکی ژاپن نیز با رشدی در حدود ۱ درصدی به ۲۱.۹۸۸ واحد و شاخص شانگ‌های با رشدی ۰.۷۵ درصدی به ۳۰۳۱ واحد رسید تا اخبار احتمالی از توافقات فی مابین آمریکا و چین، سرمایه‌گذاران را امیدوارتر از قبل به شرکت در بازار‌های بورس جهانی ترغیب به سرمایه‌گذاری کند.


از دیگر گزارشات منتشر شده مربوط به بازار‌های جهانی و به ویژه نفت می‌توان به گزارش ماهیانه اوپک اشاره کرد. به طوری که بر اساس این گزارش متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه آگوست با ۵ دلار و ۹ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۵۹.۶۲ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه جولای ۶۴.۷۱ دلار در هر بشکه بوده است.

براساس این گزارش متوسط قیمت نفت ایران طی سال ۲۰۱۷ برابر با ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه و در سال ۲۰۱۸ نیز ۶۷.۹۴ دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در ۸ ماه نخست ۲۰۱۹ برابر با ۶۲.۴۶ دلار برآورد شده است.


بازار امروز
به نظر می‌رسد پس از پایان تعطیلات طولانی هفته گذشته و همچنین واکنش به درج شاخص ۳۰۰ هزارواحدی و احتمال مقاومت در این مقدار به گواه تکنیکالیست ها، در معاملات روز جاری شاهد حضور پررنگ‌تر عرضه‌کنندگان در نماد‌های مختلف باشیم.

آنچه مشخص است در بسیاری از نماد‌های موجود در بازار بورس و فرابورس شاهد به وجود آمدن حباب قیمتی هستیم که اصلاح کلی بازار بورس هر چه با تاخیر بیشتری همراه باشد منجر به افت شدیدتری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
انقدر جو نده کی گفته سهام با پی ای 4و 5 حباب داره اکثر سهام های پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و فلزات نه نتها حباب نداره بلکه بسیار ارزنده میباشد شما سهام بازار پایه را بعلت این که سودده نیستند حبابی اعلام کردین حال بها نتون برای سهام های با پنانسیل چیست . لابد این کامنت نمیزاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
چه تحلیل زیبایی ..موارد بدیهی را گفته و آخر سر اما و اگر بدون نتیجه گیری ..