بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
با توجه به عرضه‌های سنگین در جریان معاملات روز گذشته به نظر می‌رسد که در ساعات ابتدایی معاملات امروز شاهد منفی شدن روند معاملات گروه‌های پر عرضه دیروز باشیم.
کد خبر : ۱۹۶۰۴۲

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز شاهد رکورد شکنی دیگری در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل با افزایش بیش از ۴هزار و ۵۰۰ واحدی به ۳۰۴ هزار و ۴۶۰ واحد رسید. همچنین در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل هم وزن با بیش از ۲ درصد افزایش به ۸۵ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. با توجه به مثبت بودن اکثر نماد‌های معاملاتی در بازار دیروز، شاهد رشد عرضه‌ها توسط سهامداران حقوقی بودیم و به این ترتیب شاهد ثبت ارزش معاملات بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی در جریان معاملات روز گذشته بودیم. نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر»، «ذوب»، «خساپا» و «دی» بیشترین ارزش معاملات را با توجه به رشد سنگین عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت به خود اختصاص دادند و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش معاملات روز گذشته مربوط به معاملات این ۵ نماد بود.


اخبار سیاسی
حمله پهپادی ارتش یمن به تاسیسات شرکت آرامکو در عربستان سعودی و قطع جریان صادرات یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های صادر کننده نفت، مهم‌ترین خبر مربوط به روز گذشته در صحنه سیاست بین‌الملل بود.

عربستان که بیش از ۴ سال از آغاز حمله آن به یمن می‌گذرد، در حال حاضر و با توجه به بهبود وضعیت تسلیحاتی یمنی‌ها شاهد ناامنی‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف کشور خود بوده و شاید بزرگ‌ترین ضربه وارد شده به این کشور توسط یمنی ها، حمله روز گذشته پهپاد‌های یمنی به تاسیسات نفت و پتروشیمی این کشور باشد.

اقتصاد کلان
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: مطابق آمار‌های سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماه نخست امسال بیش از یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی توسط واحد‌های کوچک و متوسط (SME) انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

اصغر مصاحب افزود: یکی از هفت برنامه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه صادرات غیرنفتی بوده و صدور بیش از یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار امسال توسط بیش از ۱۱۰۰ واحد صادراتی در رشته صنعت‌های مختلف انجام شده است.

رشد مجدد قیمت‌ها در ساعات میانی و پایانی بازار

 

به گفته او، توسعه و رونق فعالیت کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات که تا امروز تعداد آن‌ها به بیش از ۱۳۰ شرکت رسیده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود.
در حوزه انرژی، وزیر نفت گفت: برقراری خط اعتباری ۱۵میلیارددلاری از سوی اروپا به‌معنای کاهش تحریم‌ها نیست بلکه فقط پولی دارند می‌دهند، تا الآن هم اساس کار این بوده که تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم، وگرنه در آینده بدهکار می‌شویم. همچنین وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران طی ۱۰ سال آینده گفت: چیزی در این مورد نشنیده‌ام، چرا که تا امروز هیچ صحبت و خبری در این مورد از مبادی رسمی به من نرسیده است.

اخبار صنایع
بر اساس اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تولید آند شرکت مس در این بازه زمانی به ۱۴۰ هزار تن رسید که نسبت به برنامه ۱۱۰ هزار تنی نشان‌دهنده رشد ۲۷ درصدی است.

تولید کنسانتره مس نیز در این مدت، رشد قابل توجهی داشته است؛ به‌طوری‌که در این مدت، شرکت مس با افزایش تولید ۵ هزار تنی نسبت به برنامه موفق به تولید ۱۱۹ هزار ۶۷۹ تن کنسانتره شده است.

رشد مجدد قیمت‌ها در ساعات میانی و پایانی بازار

همچنین تولید مس محتوی معدنی شرکت مس نیز در این بازه زمانی، با رشد ۴ درصدی نسبت به برنامه، به بیش از ۱۲۴ هزار تن رسیده است. بنا بر این گزارش، شرکت مس در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع ۷۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن سنگ معدن استخراج کرده که نسبت به برنامه ۷۶ میلیون و ۲۱۳ هزار تنی امسال ۴ درصد رشد داشته است. همچنین در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۶ میلیون و ۷۱۲ هزار تن سنگ سولفور برداشت شده است که ۴ درصد از برنامه در نظر گرفته شده برای برداشت سنگ سولفور (۵۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تن) جلوتر است.

بازار امروز
با توجه به عرضه‌های سنگین در جریان معاملات روز گذشته به نظر می‌رسد که در ساعات ابتدایی معاملات امروز شاهد منفی شدن روند معاملات گروه‌های پر عرضه دیروز باشیم و با توجه به ادامه روند حضور نقدینگی در بازار، رشد مجدد قیمت‌ها را در ساعات میانی و پایانی بازار دور از انتظار نخواهد بود.

رشد مجدد قیمت‌ها در ساعات میانی و پایانی بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر