بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
تزریق مواد انرژی‌زا به معاملات این سهم؛

«دلقما» اسیر بانکی‌ها شده است

دریافت تسهیلات بانکی با نرخ‌های ۲۰ تا ۲۵ درصد از سوی «دلقما»، فضا برای سودسازی را تنگ کرده است اما؛ با این وجود، در بازار سهام حرکت پرشتابی را از خود نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۶۵۲۳

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «داروئی و بهداشتی لقمان» از نسبت جاری چندان نسبتا مطلوبی برخوردار بوده هر چند که در مرز خطر قرار دارد چراکه در مقابل ۱۱۸۳میلیارد ریال بدهی جاری، ۱۴۲۷میلیارد ریال دارایی جاری دارد و به این ترتیب، نسبت جاری در رقم ۱.۲ قرار می‌گیرد.

تحلیل فاصله ساختار بدهی‌های این شرکت داروساز بیانگر آن بوده که حجم بالایی از بدهی‌ها در سرفصل تسهیلات مالی خلاصه شده است.

حدود ۶۹.۵درصد از کل بدهی‌های «دلقما» را تسهیلات مالی تشکیل می‌دهد؛ در حالی که این نسبت در میانگین گروه دارویی تنها ۲۷درصد است و از نظر مبلغ تسهیلات بانکی، این داروساز رتبه ۱۹ گروه را از آن خود کرده است.

«دلقما» اسیر بانکی‌ها شده است

این شرکت بالغ بر ۸۴۷میلیارد ریال تسهیلات بانکی ریالی و ارزی با نرخ‌های بالا دریافت کرده که هزینه مالی نسبتا قابل توجهی را متوجه شرکت می‌کند؛ در سال مالی۹۷ معادل ۷۰درصد از سود عملیاتی «دلقما» به پای هزینه‌های مالی سوخت شد؛ حدود ۶۳۸میلیارد ریال از تسهیلات بانکی با نرخ بالای ۲۰ تا ۲۵درصد دریافت شده است.

بر اساس این گزارش، هر چند که شرکت تمایل دارد از افزایش فزاینده هزینه‌های مالی اجتناب کند اما؛ با توجه به شرایط موجود و وضعیت صنعت و وجود مطالبات معوق از شرکت‌های پخش، متأثر از عدم پرداخت به موقع بدهی دولت و تامین اجتماعی، به نظر می‌رسد هزینه‌های مالی همچنان رو به افزایش حرکت کند و نفس سودسازی «دلقما» را بگیرد.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات «دلقما» در بازار سرمایه، ۴۶درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۵۴درصد دیگر فروش این سهم را ارجحیت دادند به خرید آن.

«دلقما» اسیر بانکی‌ها شده است

بر اساس این گزارش، در بیست و چهارمین روز شهریور ماه که این نظرسنجی برگزار شد، ۷۷۲خریدار در مقابل ۳۷۵فروشنده صف‌آرایی کردند اما؛ همان‌گونه که نتیجه نظرسنجی نشان داد، زور فروشندگان به خریداران چربید و افت قیمت یک درصدی این سهم رقم خورد.

در این میان، حقوقی‌ها در این مدت ۴۴میلیارد ریال از سهام این داروساز را به حقیقی‌های بازار سرمایه واگذار کرده‌اند.

بررسی روند معاملات این سهم حاکی از آن است که جز در سال‌های ۹۲ و ۹۵، در باقی دوره‌ها، بازدهی «دلقما» کمتر از شاخص کل بوده و حتی در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۶ سهامداران خود را متحمل زیان کرده است.

«دلقما» اسیر بانکی‌ها شده است

شاخص کل در سال ۹۸ تا به امروز بازدهی حدود ۶۵ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است اما؛ «دلقما» در این مدت بازدهی جالب توجه ۱۹۱ درصدی را عاید سهامداران و سرمایه گذاران خود کرده است. بنابراین، سرعت حرکت این سهم بیش از شاخص بوده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر