بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق کاریزما در پاسخ به نظرسنجی بورس‌نیوز؛

فعالان بازار اعتقاد چندانی به صندوق‌ها ندارند

این بار آبسیم پلاس صندوق‌های سرمایه گذاری را در ترازوی نظرسنجی گذاشت و نتیجه‌ای به همراه داشت که شاید برای متولیان بازار سرمایه جالب توجه باشد.
کد خبر : ۱۹۶۵۶۲

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله نهاد‌های مالی هستند که می‌توانند نقش بسزایی در رشد بازار سرمایه ایفا کنند.

این صندوق‌ها در اغلب کشور‌های توسعه یافته به عنوان هسته مرکزی بازار سرمایه شناخته می‌شوند و نقدینگی قابل توجهی را به بخش‌های مولد اقتصاد تزریق می‌کنند. همچنین، با کاهش ریسک غیرسیتماتیک از طریق مدیریت حرفه‌ای، موجبات توسعه و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌شوند.

نتیجه نظرسنجی تعجب‌آور است

علاوه بر این، سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازار سهام را دارند اما؛ از دانش کافی برخوردار نیستند، صندوق‌های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای این افراد هستند. به عبارتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های سهامدار کردن سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای در بازار سرمایه است.

با همه این اوصاف، شواهد امر حاکی از آن است که در بازار سهام کشور هنوز صندوق‌های سرمایه گذاری جایگاه خود را بین سهامداران باز نکرده‌اند و اثرگذاری لازم را ندارند.

در نظرسنجی آبسیم پلاس بورس نیوز، فقط ۱۳.۸ درصد از شرکت کنندگان در پاسخ به این سوال که "چه میزان با نحوه فعالیت و سازوکار شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری آشنایی دارید" گزینه «زیاد» را انتخاب کردند. در واقع، ۵۷.۸ درصد از رأی دهندگان اظهار داشتند که چندان از سازوکار فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری آگاهی ندارند.

نتیجه نظرسنجی تعجب‌آور است

نتیجه این نظرسنجی به خوبی تأییدکننده این موضوع است که صندوق‌ها حضور پررنگی در بازار ندارند و با سطح مطلوب کارایی فاصله دارند و همچنان برای اهالی این بازار ناشناخته است.

در این خصوص عزت اله صیادنیا طیبی مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاریزما در گفتگو با بورس نیوز گفت: نتیجه نظرسنجی برای بنده تعجب‌آور است و انتظار آن را نداشتم.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا جایگاه صندوق‌های سرمایه گذاری را از طریق فضای مجازی و تبلیغات در بین سهامداران و سرمایه گذاران باز کنیم.

مدیر سرمایه گذاری صندوق کاریزما دلیل عدم آشنایی اغلب سهامداران با صندوق‌های سرمایه گذاری را چنین عنوان کرد: افرادی که در بازار سرمایه هستند، اعتقاد چندانی به صندوق‌ها ندارند و تصور می‌کنند خود می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و به دنبال صندوق‌ها نمی‌روند. یکی از دلایل این که افراد به این سمت حرکت می‌کنند ناشی از مقررات و دستورالعمل‌های دست و پا گیر است. صندوق‌های حوزه سهام ملزم به رعایت مقرراتی هستند که محدودیت‌های فراوانی در مسیر کسب بازدهی بالا ایجاد می‌کند؛ به گونه‌‍‌ای که اگر بازار ریزش داشته باشد و قیمت سهم‌ها رو به نزول حرکت کند، صندوق‌ها نمی‌توانند آزادانه سهام تحت تملک خود را بفروشند. بر اساس قانون، در هر شرایطی، باید حداقل ۷۰ درصد از پرتفوی صندوق‌های را سهم تشکیل دهد.

صیادنیا طیبی ضمن اذغان به این نکته که صندوق‌ها باید با سربالایی و سرپایینی بازار سرمایه همراه باشند، تصریح کرد: به دلایل ذکر شده برخی افراد معتقدند صندوق‌ها نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند و معاملات شخصی را ترجیح می‌دهند.

وی در خاتمه گفت: مقررات محدود کننده موجب شده عملکرد صندوق‌ها در حوزه سهام چندان موفق‌آمیز نباشد و سهامداران بازار سرمایه شخصا اقدام به خرید و فروش کنند و تمایلی به صندوق‌ها نشان نمی‌دهند. اگر شرایط برای عملکرد بهتر و کسب بازدهی مطلوب صندوق‌ها فراهم شود، استقبال بسیار خوبی خواهد شد و صندوق‌ها نیز به جایگاه بهتری در بازار سرمایه دست خواهند یافت. از سوی دیگر، شناخت بهتر و بیشتری بین اهالی بازار سرمایه در این خصوص شکل می‌گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت بورس انرژی تشریح داد:

جزییات تامین مالی صنایع نفت و نیرو در بورس انرژی

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکاریی برای حفظ نقدینگی در بازار

ارسال نظر