بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
انتظار کانال قیمتی و نوسانی برای شرکت‌های بزرگ و روندی نزولی برای شرکت‌های کوچک و بی‌کیفیت در روزهای آتی سال، دور از ذهن نیست.
کد خبر : ۱۹۶۹۲۲

ترس از صدای بلند حباب

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد بیش از ۲۲۰۰ واحدی شاخص در روز چهارشنبه عمدتا به دلیل خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله «وغدیر»، «وصندوق»، «تاپیکو» و ... بود با این وجود از آنچه نمی‌توان به راحتی گذشت کوچ مجدد سفته‌بازان در سهام برخی گروه‌های زیانده نظیر خودروساز‌ها و حتی گروه بانکی است.
خرید سهام شرکت سایپا در نماد «خساپا» آن هم با بیش از ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال زیان انباشته تا انتهای سه ماهه نخست سال جاری و احتمال بالای تحقق بیش از ۱۰۰.۰۰۰ میلیارد ریالی این سرفصل در انتهای سال از جمله نگرانی‌های کارشناسان بازار سرمایه و شکل‌گیری حباب قیمتی حتی در سهام شرکت‌های بزرگ است.
سوالاتی که از سرمایه‌گذاران این روز‌های سهام این شرکت زیانده می‌توان پرسید، آن است که آیا دستگیری‌های پیاپی مدیران ریز و درشت این شرکت منجر به جرقه‌های امیدواری آنان شده است؟ آیا تحقق زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی این شرکت در دوره‌های مختلف سال جاری پتانسیلی برای خرید سهم به شمار می‌رود؟ آیا تا ده‌ها سال می‌توان انتظار تقسیم سودی در مجامع چنین شرکت‌هایی داشت؟ آیا روز به روز شاهد افزایش هزینه‌های مالی به دلیل فقدان نقدینگی، اخذ تسهیلات بیشتر و یا تمدید چندباره به همراه وجه التزام تسهیلات کنونی این شرکت نخواهیم بود؟ آیا واحد‌های تخلفاتی سازمان بورس و اوراق بهادار به خریداران حقوقی و سفته‌بازان این روز‌های سهام این شرکت نگاهی ویژه دارد و یا به صرف افزایش حجم معاملات و البته کارمزد‌های دریافتی سازمان بورس از این معاملات می‌توان بروی بسیاری از اقدامات سفته‌بازانه چشم بست؟
اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی کشور و حتی منطقه را در روز‌های اخیر بتوان به سخنان روسای جمهور کشور‌های مختلف در صحن سازمان ملل متحد مربوط دانست.
گفتگو‌های رو در روی روسای جمهوری اسلامی ایران با فرانسه، آلمان، بریتانیا در روز‌های اخیر همه و همه نشان از تلاش بسیاری از طرف‌های درگیر در برجام و حتی خاورمیانه در حل و فصل مشکلات جاری داشت. اما آنچه در روز‌های گذشته با تناقضات و ادعا‌های متفاوتی همراه بود سخنان ترامپ و روحانی در خصوص عدم مذاکره و جلسه‌ای بین این دو تن بود.
براین اساس دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی مدعی شد که ایران از او خواسته تا برای دیدار با روحانی تحریم‌ها را رفع کند و او به این خواسته پاسخ منفی داده است.
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «ایران از من خواست تا برای دیدار با روحانی تحریم‌های اعمال شده بر آن‌ها را رفع کنم. من البته گفتم نه.

لازم به ذکر است بر اساس ادعا‌های مقامات ایرانی و البته برخی دیگر از حاضرین، واشنگتن نیز از طریق برخی میانجی‌ها تلاش قابل توجهی به خرج داد تا در حاشیه هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دیداری را بین رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ایران برگزار کند که این خواسته با مخالفت ایران مواجه شد.
ایران تاکید کرده اگر واشنگتن به برجام بازگردد می‌تواند در مذاکرات بین ایران و ۱+۵ حضور یابد و حتی در آن صورت نیز گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت.
اما این روز‌ها می‌توان به تقویت استیضاح ترامپ اشاره داشت. در روز گذشته سندرز که یکی از رقبای دموکرات و اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نیز محسوب می‌شود طی یک پیام ویدئویی که در صفحه شخصی اینستاگرام منتشر کرد، ضمن قدردانی از اقدام افشاگر محتوای تماس بین ترامپ و «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: بخاطر اقدام خارق‌العاده و شجاعانه افشاگر در پرده برداشتن از تلاش ترامپ برای اعطای بودجه امنیت ملی به اوکراین جهت تخریب یک رقیب سیاسی و سپس مخفی کردن آن، تشکر می‌کنم.
این سناتور آمریکایی سپس از آغاز تحقیقات کنگره در این موضوع با هدف استیضاح ترامپ حمایت کرده و گفت: به همین دلیل است که این استیضاح باید هرچه سریعتر پیش برود.


اقتصاد کلان
صحبت‌های عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مورد چگونگی مقابله بانک مرکزی با تحریم‌های جدید آمریکا از جمله اظهارات جالب توجه در روز‌های انتهایی هفته بود. بر این مبنا عثمانی عنوان کرد: این نوع تحریم‌ها موضوع جدیدی نبوده و سال هاست کشور ما در بخش‌های مختلف و حتی به صورت کلی مورد اعمال آن‌ها واقع می‌شود.
وی با بیان اینکه شاید تحریم‌های جدید بتوانند از برخی جناح‌ها و جبهه‌هایی محدودیت‌ها را برای ما بیشتر کنند، گفت: تجربه نشان داده عبور از تحریم‌ها برای ما سخت نبوده و اکنون نیز عبور از تحریم بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه مقابله و بی اثر کردن تحریم‌ها سال‌ها در دستور کار بوده است، افزود: در خصوص بانک مرکزی نیز به طور حتم تدابیر اتخاذی اجازه خلل در امور اقتصادی کشور را نخواهد داد.

ارز و سکه
در حالی که در روز‌های آخر هفته و همزمان با پررنگ شدن اخبار مربوط به اخبار مذاکرات و صحبت‌های روسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل همچنان شاهد تثبیت قیمت‌های در حدود ۱۱.۴۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم. قیمت‌های جهانی طلا نیز پس از افزایش انتظار از آمار اقتصادی منتشره از آمریکا و تقویت ارزش دلار با افتی در حدود ۱۳ دلاری به قیمت‌های ۱۴۹۵ تا ۱۵۰۰ دلار ع‌ب نشینی کرد.

 

کدال نگر
در روز‌های انتهای هفته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار بورس و فرابورس بودیم با این وجود بسیاری از گزارشات منتشر شده خبر از کاهش نرخ‌های فروش شهریور ماه در مقایسه مرداد ماه و یا در حالتی خوشبینانه توقف کامل رشد نرخ‌های فروش در ماه گذشته دارد.
نگاهی به نرخ‌های فروش محصولات پتروشیمی در ماه‌های اخیر در بورس کالا و همچنین نگاهی به افت قیمت دلار و حتی کاهش قیمت‌های جهانی برخی محصولات فلزی و پتروشیمی، گواه تثبیت و احتمال کاهش درآمد‌های بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های جاری و شاید آتی دارد.


بازار امروز
به نظر می‌رسد با توقف رشد نرخ‌های فروش و تقویت خبر‌هایی در خصوص احتمال بالای افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی و حتی لغو بسیاری از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های صادرات‌محور به منظور جبران کسری بودجه سال آینده کشور، نمی‌توان انتظاری بیش از این از رشد سودآوری حتی شرکت‌های بنیادی و بزرگ بازار را داشت. به این ترتیب انتظار کانالی قیمتی و نوسانی برای شرکت‌های بزرگ و روندی نزولی برای شرکت‌های کوچک و بی‌کیفیت در روز‌های آتی سال جاری و حتی سال آینده چندان دور از ذهن نیست.
بازار امروز را نیز می‌توان بازاری با دو بخش متفاوت متصور بود به طوری که در بخش ابتدایی معاملات بازار شاهد رشد شاخص و در ساعات انتهایی بازار نیز افزایش عرضه را در بسیاری از نماد‌ها هستیم.
در انتها آنچه مشخص است در بسیاری از نماد‌های موجود در بازار بورس و فرابورس شاهد به وجود آمدن حباب قیمتی هستیم که اصلاح کلی بازار بورس هر چه با تاخیر بیشتری همراه باشد منجر به افت شدیدتری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

لمس ۴۰۰ هزار واحد بعد از اصلاح‌های کوتاه مدت

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

نگاهی به خرید و فروش حقوقی‌ها

ارسال نظر