بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
در بازار امروز همچنان شاهد رشد قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها خواهیم بود. با این حال انتظار داریم که در قیمت‌های مثبت کامل شاهد افزایش عرضه‌ها به خصوص در شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار باشیم.
کد خبر : ۱۹۷۰۴۳

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات اولین روز از هفته جاری شاهد رکوردشکنی مجدد شاخص‌های بازار بورس با توجه به رشد قیمت‌ها در اکثر گروه‌های معاملاتی بازار بودیم. شاخص کل بازار بورس با بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش به کانال ۳۲۰ هزار واحدی وارد شد. نماد‌های «فولاد»، «اخابر»، «ومعادن» و «کگل» بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند. در جریان معاملات دیروز ارزش کل معاملات بازار‌های بورس و فرابورس به بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید. گروه‌های فلزات اساسی، خودرویی و بانکی را می‌توان لیدر‌های این روز‌های بازار برشمرد. از سوی دیگر در گروه پتروشیمی با توجه به گزارش‌های ضعیف ماهیانه شاهد معاملات ضعیف و بعضا تشکیل صف فروش در برخی نماد‌های عمده این گروه همانند پتروشیمی زاگرس بودیم. شاخص فرابورس نیز با حدود ۸۰ واحد رشد به بیش از ۴ هزار و ۲۴۸ واحد رسید تا در این روز در حدود ۲ درصد رشد را تجربه کند.


اقتصاد کلان
به دنبال ابلاغ بخشنامه وزارت صنعت در مورد اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات مواد خام معدنی به گمرک، دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی به ویژه سنگ آهن از ابتدای ماه جاری اجرایی شد. بر این اساس صادرکنندگان سنگ آهن باید بابت صادرات محصولات خود به دولت عوارض پرداخت کنند. سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه اجرای این مصوبه از ابتدای مهرماه آغاز شده، گفت: دریافت عوارض از صادرات سنگ آهن در شرایطی که کشور نیازمند ذخایر ارزی است، باعث کاهش صادرات این محصول خواهد شد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جزئیات ۴۰ طرح جدید پتروشیمی که مجوزشان صادر شده است، گفت: ۶ پتروپالایشگاه در جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود که یکی از آن‌ها در جاسک و ۵ واحد دیگر در منطقه چابهار خواهد بود.

این مدیر عنوان داشت، در قدم نخست به دنبال افزایش تولید انواع محصولات پتروشیمی از ۶۵ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن تا سال ۱۴۰۴ هستیم که این طرح‌ها شامل اوره و آمونیاک، متانول، مواد لاستیک، پلی اتیلن و دیگر محصولات می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در گام دوم بیشتر به دنبال واحد‌هایی هستیم که پایه و اساس آن پروپیلن است که شامل واحد‌های PDH و GTX است به طوریکه قصد داریم از پروپان و گاز طبیعی متانول تولید کرده و در مرحله بعد آن را تبدیل به پروپیلن و سپس به پلی‌پروپیلن تبدیل کنیم.

در حوزه مسکن شاهد انتشار آمار عملکرد ماهیانه معاملات در شهریور ماه بودیم. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریور‌ماه سال ۹۸، به ۲.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۵.۳ و ۷۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنا بر این گزارش، در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۸ درصد کاهش و ۵۶.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین در خبری در حوزه بانک، معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه، دولت ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به بانک‌های دولتی بدهی دارد، از فروش ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها خبر داد. وی بیان با بیان اینکه طرح جدیدی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت عنوان برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی تهیه شده است گفت: این طرح از سوی وزیر اقتصاد برای ریاست جمهوری ارسال شده تا مورد بررسی قرار بگیرد؛ در این طرح سه حوزه چالشی را بررسی کرده‌ایم و متناسب با آن‌ها راه حل‌هایی را تدوین کرده‌ایم. وی افزود: تا پایان سال ۹۶ که عملیات حسابرسی انجام شده که نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌ها حدود ۱۰۷ هزار میلیارد است؛ دولت به بانک‌های خصوصی بدهی ندارد.

کدال نگر

در سامانه کدال همچنان شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه هستیم. از مهم‌ترین گزارش‌های دیروز می‌توان به گزارش عملکرد ماهیانه بانک ملت اشاره نمود. بر اساس این گزارش، بانک ملت تا پایان شهریور ماه سال جاری مبلغ ۱۱۸ هزار میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات اعطایی شناسایی کرده و این در حالی است که سود پرداختی به سپرده‌گذاران در این مدت معادل ۶۸ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال بوده است و به این ترتیب شاهد شناسایی مازاد درآمد این بانک به مبلغی در حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال هستیم که در نوع خود رقم جالب توجهی است.
درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی نوری در شهریور ماه به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسید تا این شرکت در دومین ماه پیاپی شاهد کسب درآمد فروش باشد. در حالی که میانگین فروش ماهیانه شرکت تا مرداد ماه در حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال بود، در دو ماه اخیر شاهد ثبت درآمد‌های عملیاتی ماهیانه به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال می‌باشیم که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
شرکت لاستیک بارز در شهریور ماه مبلغ ۱ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده تا به این ترتیب جمع درآمد‌های عملیاتی این بانک در نیمه نخست سال مالی آن به ۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال برسد. نرخ فروش هر تن لاستیک رادیال و بایاس در شهریور ماه به ترتیب ۲۱۳ و ۲۳۸ میلیون ریال بوده است. این نرخ‌ها در مقایسه با مرداد ماه کاهش قابل توجهی داشته‌اند و به ترتیب ۱۳ و ۴ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند.
شرکت کالسیمین همچنان در کسب درآمد فروش مشکلات عدیده‌ای دارد و جمع درآمد این شرکت در شهریور ماه به ۲۰۱ میلیارد ریال رسید تا جمع فروش ۶ ماهه شرکت به ۵ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال برسد. مقادیر فروش شمش روی شرکت در ماه گذشته تنها ۳۰۰ تن بوده است و نرخ فروش هر تن از این محصول ۲۴۹ میلیون ریال بوده است.

بازار امروز
در بازار امروز همچنان شاهد رشد قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها خواهیم بود. با این حال انتظار داریم که در قیمت‌های مثبت کامل شاهد افزایش عرضه‌ها به خصوص در شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار باشیم. انتظار ادامه معاملات منفی در گروه پتروشیمی را نیز با توجه به گزارش‌های ضعیف ماهیانه این گروه بزرگ بازار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیش‌بینی‌ها از سود ۴۰۰۰ ریالی حکایت دارد؛

نقشه «فاسمین» قرار گرفتن بالاتر از گروه

در راستای جبران مخارج سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد؛

افزایش سرمایه ۳۷ درصدی "ومعادن"

ارسال نظر