بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
سود این شرکت به جیب بانک‌ها می‌رود؛

سرعت‌گیر در مسیر «مفاخر»

«مفاخر» در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۲۵ میلیارد ریال درآمد کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد مطلوب ۶۹ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.
کد خبر : ۱۹۷۲۰۷

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی» با نماد «مفاخر» بازدهی ۲۱۹ درصدی را در کارنامه سال جاری خود تا به امروز ثبت کرده است.
در نظرسنجی روز گذشته آبسیم پلاس، ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان رأی به خرید این سهم دادند و مابقی دکمه فروش را فشار دادند.

سرعت‌گیر در مسیر «مفاخر»

بر اساس این گزارش، ۱۶۲ خریدار در مقابل ۵۷ فروشنده صف‌آرایی کردند که خریداران در صف فروش قرار گرفتند و افت قیمت حداکثری را رقم زدند؛ به‌این‌ترتیب، نتیجه نظرسنجی در تابلوی معاملات «مفاخر» نیز نمایش پیدا کرد و فشار فروشندگان بیش از خریداران بود.

شایان‌ذکر است که از ابتدای سال جاری تا به امروز حقوقی‌ها ۷۶ میلیارد ریال از سهام این شرکت را به حقیقی‌ها واگذار و خود عزم خروج کردند.

در خصوص «مفاخر» باید گفت که در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۲۵ میلیارد ریال درآمد کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد مطلوب ۶۹ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

همان‌گونه که در تصویر ذیل ملاحظه می‌کنید، درآمد‌های شناسایی‌شده این شرکت در تمام ماه‌های سال جاری بیش از گذشته بوده است و حتی در ماه‌های تیر و مرداد جهش جالب‌توجهی داشته است.

سرعت‌گیر در مسیر «مفاخر»

«مفاخر»  در آخرین گزارش مالی خود پیش‌بینی کرده بود در پایان سال ۹۸ به درآمد ۸۸۱ میلیارد ریالی دست یابد که تا نیمه نخست سال جاری نیز موفق به تحقق ۴۸ درصد از این رقم شده است اما؛ اگر با همین فرمان پیشروی کند، تحقق رقم برآورد شده چندان دور از ذهن نیست.

این نکته را باید مدنظر داشت که در سال ۹۷ رقمی در حدود ۶۲۱ میلیارد ریال درآمد در حساب‌های این شرکت به بار نشسته بود و لذا درصورتی‌که «مفاخر» بتواند رقم ۸۸۱ میلیارد ریال را به واقعیت بدل کند، رشد ۲۸درصدی در درآمدزایی را تجربه خواهد کرد.

«مفاخر» در نظر دارد علاوه بر تولید محصولات جدید، تولید داخلی ATM فروش اجاره به‌شرط تملیک به‌منظور نوسازی ATM‌های موجود در بازار را به مرحله اجرا برساند چراکه بازار فروش ATM در بانک‌ها تقریباً به مرحله اشباع رسیده است.

 

سرعت‌گیر در مسیر «مفاخر»

یکی از معضلات این شرکت هزینه‌های بالا بخصوص در بخش هزینه مالی تسهیلات دریافتی است که تقریباً مجالی برای شناسایی سود‌های کلان را نمی‌دهد. در دوره‌های اخیر رقم سود خالص بسیار جزئی و حداقلی بوده است.

مانده تسهیلات مالی در پایان سال ۹۷ حدود ۵۰۷ میلیارد ریال بوده که طی دوره ۳ ماهه نخست سال ۹۸ بالغ‌بر ۳۶ میلیارد ریال به آن افزوده شد. بنابراین، همان‌گونه که «مفاخر» به سمت شناسایی درآمد‌های بیشتر گام برمی‌دارد، باید فکری به حال تسهیلات بانکی و هزینه‌های ناشی از آن نیز بکند که در غیر این صورت، بازهم رقم چندان دندان‌گیری عایدشان نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر