بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
آنچه بی‌شک از نگاه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه کشور نیز پنهان نیست، فضای پرریسک بازار سرمایه و تشکیل حباب قیمتی و عدم همخوانی قیمت‌ها با سودآوری بسیاری از سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است.
کد خبر : ۱۹۷۴۶۷

فضای پرریسک و پراحتیاط بازار سرمایه

 

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد بیش از ۱۹ واحدی شاخص در روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که اگر بازگشایی نماد «وبملت» آن هم با بیش ۴۶ درصد رشد قیمتی رقم نخورده بود شاهد افت در حدود ۲۷۳۰ واحدی شاخص بودیم.
بازگشایی نماد بانک ملت پس از ماه‌ها آنهم با اعلام منظور کردن کامل سود تسعیر ارز شناسایی شده این بانک در افزایش سرمایه و همچنین عدم تاثیر جدی و تنها ۱۳۰ ریالی سود هر سهم از محل برنده شدن پرونده این بانک در موضوع اخذ خسارت از خزانه‌داری انگلیس، بالاخره اتفاق افتاد.

در اینکه هنوز هم میان بسیاری از کارشناسان حوزه بانکداری و بازار سرمایه، ابهاماتی جدی در خصوص دارایی‌های ارزی و اصولا ماهیت نحوه مالکیت این دارایی‌های ارزی با توجه به عاملیت این بانک در پرداخت وام ارزی صندوق توسعه وجود دارد با این حال به نظر می‌رسد معاملات روز‌های آتی این نماد تا حدود زیادی معاملات کل بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار دهد.


اخبار سیاسی و بین المللی
از مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار بین‌المللی و اقتصادی جهان می‌توان به اظهارات وزیر اقتصاد فرانسه در خصوص قوت گرفتن تنش‌های تجاری آمریکا و اروپا اشاره داشت.

لمایر وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده پاسخگویی به اقدامات تعرفه‌ای آمریکا با تحریم است و در صورتی که دولت آمریکا به اقدامات خود ادامه دهد، ما آماده می‌شویم تا پاسخش را با تحریم بدهیم.

لازم به ذکر است این هشدار پس از آنکه دولت ترامپ تعرفه ۲۵ درصدی بر روی محصولات صنعتی و کشاورزی اتحادیه اروپا تعیین کرد، صورت گرفت؛ قرار است این تعرفه‌ها از ۱۸ اکتبر اجرایی شود. بنابر اقدامات جدید قرار است تعرفه بر روی مشروبات الکلی و شراب فرانسه، پنیر ایتالیا و برخی محصولات آلمان و انگلیس و اسپانیا اجرایی شود.

از دیگر اخبار منتشره با اهمیت در زمینه بین المللی و همچنین اجماع جهانی در مقابله با نقش دلار در فضای جهانی می‌توان به اظهارات پوتین اشاره داشت. وی در نشست عمومی مجمع هفته انرژی در مسکو گفت: ما شاهد تلاش برای استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی هستیم که فکر می‌کنم این یک اشتباه بسیار بزرگ دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این دلار در سراسر جهان از اعتماد و اعتبار برخوردار بود و یک ارز جهانی محسوب می‌شد.
وی افزود: به دلایلی، ایالات متحده شروع به استفاده از حساب‌های دلاری به عنوان ابزاری برای مبارزه‌های سیاسی و اعمال محدودیت در استفاده از دلار می‌کند، شما با دستان خود تیشه به ریشه درخت زدید.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه
شاید جالب‌ترین و در عین حال مبهم‌ترین اخبار منتشره در روز‌های انتهای هفته را بتوان به صحبت‌های وزیر اقتصاد کشور در خصوص واگذاری سهام پالایشگاه‌های دولت در بازار سرمایه نسبت داد.

وی در این خصوص اعلام داشت، سهام ۶ پالایشگاه یاد شده را که اتفاقاً از شرایط خوبی هم برخوردارند به صورت واحد به واحد واگذار می‌کنیم تا همه مردم حتی آن‌ها که پس انداز‌های خُرد دارند در این واگذاری‌ها شرکت و سهام را خریداری کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اینگونه واگذاری‌ها هم دولت را کوچک و هم توده مردم را برای خرید بسیج می‌کند که به نوعی تحقق اقتصاد مردمی را به دنبال دارد از این نظر کار واگذاری این پالایشگاه‌ها که دو هفته آینده اعلام عمومی می‌شود کار بسیار جدیدی است.

دژپسند با بیان اینکه بورس نشان داد بستر مناسبی برای جذب منابع است، گفت: هم اکنون برنامه‌ای برای دو عرضه بزرگ در بورس داریم که به موجب آن ۴۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های با موقعیت عالی در آینده نزدیک عرضه خواهد شد البته امیدواریم با استقبال قابل توجه مردم از این عرضه ها، هدایت نقدینگی به سمت امور با اولویت صورت گیرد.

ارز و سکه
علیرغم آنکه در روز چهارشنبه و پنجشنبه شاهد افت نامحسوس قیمت طلا‌ی جهانی بودیم در روز جمعه و به دلیل انتشار آمار‌های ضعیف از تولید و اشتغال در آمریکا که نگرانی از تاثیر آن در اقتصاد جهانی را بیشتر کرده، شاهد رشد قیمت‌های این فلز زرد تا محدوده ۱۵۱۵ دلار بودیم. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خصوص آمار نامناسب اقتصادی آمریکا، سرمایه‌گذاران، طلا را به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار آشفته اقتصادی انتخاب کردند بنابراین تقاضا در بازار‌های جهانی افزایش یافته و قیمت فلز زرد را بیشتر کرده است.

با این وجود و با توجه به شرایط تا حدودی آرام فضای ارزی کشور و کاهش چشمگیر تقاضای طلا در کشور، بعید به نظر می‌رسد شاهد رخداد اتفاقی خاص در بازار ارز و طلای کشور باشیم و می‌توان محدوده ۱۱۳۰۰ تا ۱۱۶۰۰ تومان را برای قیمت دلار را محدوده‌ای محتمل دانست.

کدال نگر
با توجه به اتمام گزارشات ماهیانه منتشره شرکت‌ها در روز‌های اخیر که اتفاقا بسیاری از این گزارشات هم خبر از کاهش مقادیر و نرخ‌های فروش محصولات در شهریور ماه داشت، حالا بسیاری از فعالین بازار سرمایه در انتظار انتشار گزارشات ۶ ماهه هستند تا شفاف‌تر در خصوص اتمام موجودی ابتدای دوره در سه ماهه، تغییر بهای تمام شده و بالتبع سود پیش بینی تا انتهای سال تصمیم‌گیری کنند.

در آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال می‌توان به گزارش حسابرسی شده «کهمدا» اشاره داشت که این شرکت در سال مالی منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۸ با افزایش در حدود ۹۴ درصدی و بیش از ۸۱۵ میلیارد ریالی مبالغ فروش، موفق به تحقق بیش از ۲۲۴ درصدی در مقایسه با سال مالی گذشته و ۷۱۰ میلیارد ریالی سود خالص شده است.


بازار امروز
آنچه بی‌شک از نگاه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه کشور نیز پنهان نیست، فضای پرریسک بازار سرمایه و تشکیل حباب قیمتی و عدم همخوانی قیمت‌ها با سودآوری بسیاری از سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است. فضایی که بی اطمینانی موجود در آن را می‌توان با عرضه‌های سنگین دو روز معاملاتی قبل به وضوح دید.

متاسفانه عرضه سهام شرکت‌های زیاندهی و یا با سود آوری ناچیزی که ارزش بازار هریک از آن‌ها این روز‌ها به طنزی در میان اهالی بازار سرمایه تبدیل شده است را نمی‌توان صرفا مربوط به این شرکت‌ها دانست و دغدغه بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مشابه سهامداران آماتور و کم‌اطلاع حتی در معامله سهام شرکت‌های بنیادی و با کیفیت است.

در هر صورت آنچه این روز‌ها بسیاری به آن میاندیشند ضرورت وقوع اصلاح قیمتی و تخلیه بخشی از حباب قیمتی سهام شرکت‌های بی‌کیفیت بوده که در صورت عدم وقوع این رخداد چه بسا شاهد افتی بی‌سابقه و زیان بسیاری از سهامداران در روز‌ها و ماه‌های آتی باشیم.

بازار امروز نیز را نیز همچون دو روز معاملاتی قبل با عرضه‌هایی سنگین در بسیاری از نماد‌ها پیش‌بینی می‌کنیم چرا که شاید در این قیمت‌ها جذابیت خرید در بسیاری از نماد‌ها از بین رفته و شاید شناسایی سود در دسترس برای بسیاری از سهامداران گزینه‌ای معقول و قابل دفاع باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حمایت "صندوق‌توسعه‌بازار" از زیان‌ده‌ها با‌چه‌دلیل!

عملکرد مناسب این شیشه‌ساز در شهریور‌ماه:

شیشه سودسازی "کهمدا" ترک خورد!

نرخ فروش این شیشه ساز ۵۲ درصد رشد کرد؛

رشد «کهمدا» در زمین خارجی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
دوستان کمی حرفه ای باشید و خبر کپی نکنید. درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
اصل طنز، طنز کارشناس های بورس نیوز هست