بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
در معاملات امروز به نظر می‌رسد که نوبت افزایش عرضه‌ها و اصلاح مجدد قیمت‌ها در برخی صنایع خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۷۲۴۰

آنچه در معاملات دوشنبه گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه پس از یک روز اصلاح قیمت‌ها مجددا و در روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفت و بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ واحد دیگر افزایش یافت تا رکورد جدیدی را ثبت کند. رشد ۲ درصدی شاخص کل در جریان معاملات روز دوشنبه این نماگر را به ۳۲۴ هزار و ۷۰۵ واحد رساند. شاخص کل هم وزن نیز رشد مشابهی را تجربه کرد و با بیش از ۲.۱۵ درصد افزایش به ۹۶ هزار و ۱۹۶ واحد ترقی یافت. نماد‌های «همراه»، «پارسان»، «اخابر» و «رمپنا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به بیش از ۳۸ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان شاهد حضور نقدینگی جالب توجه در بازار باشیم.

نماد‌های «پترول»، «وتجارت»، «حفارس» و «اخابر» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. شاخص فرابورس نیز افزایش ۱.۵ درصدی را در جریان بازار روز گذشته تجربه کرد و شاخص این بازار با اثر مثبت نماد‌های «هرمز»، «کگهر»، «بجهرم» و «شاوان» به ۴ هزار و ۳۰۰ واحد رسید.


اقتصاد سیاسی
رئیس جمهوری در سخنانی پیش از سفر به ارمنستان اظهار داشت: در ۱+۴ در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی‌هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت. روحانی بیان کرد: به اعتقاد من یک گام و قدم مهم برداشته شد که البته چهارشنبه در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه اش آماده بود حالا می‌شود این را در شرایط بهتری آماده کرد.

این خبر در ارزیابی اولیه نشان از برخی تحولات احتمالی در خصوص برخی مذاکرات غیرمستقیم در خصوص برجام و به خصوص از سوی دولت امریکا می‌تواند داشته باشد. با این حال می‌بایست منتظر جزئیات آن در روز چهارشنبه باشیم. به هر حال این خبر اثر مثبتی را بر معاملات امروز خواهد داشت.

در حوزه اقتصاد کلان، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال ۹۹ برای نخستین بار نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند. حمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه برای هزینه‌های جاری که از نفت تأمین نمی‌شود و منابع دیگری تعریف کردیم که مشخصاً بازبینی در پایه‌های مالیاتی وجود دارد، افزود: برخی منابعی که قبلاً از معافیت مالیاتی برخوردار بودند آن‌ها را تجدیدنظر می‌کنیم تا مشخص شود در این شرایط سخت جنگ اقتصادی باز هم باید آن‌ها را به همان مقدار، معافیت مالیاتی داشته باشیم یا می‌توانیم آن‌ها را حذف یا تقلیل دهیم.

وی گفت: بخشی از پایه‌های مالیاتی وجود دارد که قبلاً آن‌ها را طبق قانون مشمول مالیات نمی‌دانستیم بنابراین پایه مالیاتی تلقی نمی‌شد مثل عایدی سرمایه که در بودجه سال آینده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به عنوان منابع مالیاتی جدید تعریف می‌کنیم.

«بانکی‌ها» سوار «خودرویی‌ها»

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قرار است سال آینده ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی کاهش یابد، در عوض مالیات‌های دیگری جایگزین شود و به جای این به درآمد بنگاه‌های تولیدی تمرکز کنیم، مالیات بر درآمد کل خانوار مبنای عمل ما قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که در سال آینده برخی از معافیت‌های مالیاتی ناشی از صادرات برخی محصولات به وِیژه محصولاتی که دارای ارزش افزوده اندکی باشند مشمول پرداخت مالیات باشند و این می‌تواند منجر به کاهش چشم انداز سودآوری برخی صنایع در سال آینده شود.

در بازار‌های جهانی و در معاملات بازار نفت شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها بودیم. با این که بخش تولید چین در ماه سپتامبر عملکردی فراتر از انتظار را از خود نشان داد، جنگ تجاری این کشور با آمریکا باعث شد چشم‌انداز اقتصادی آن ضعیف باقی بماند و قیمت نفت با مبهم بودن آینده تقاضای چین، به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، سقوط کرد. احتمال اخراج سهام برخی شرکت‌های چینی از بازار سرمایه آمریکا و احتمال واکنش چین به این موضوع ریسک‌های مربوط به جنگ تجاری دو کشور را مجددا افزایش داده است. قیمت هر بشکه نفت خام برنت تا زمان تنظیم این گزارش با بیش از ۱.۲ درصد کاهش به ۶۰ دلار و ۲۷ سنت رسید تا به این ترتیب در آستانه سقوط به کانال ۵۰ دلاری شود.

اخبار صنایع

وزیر نفت گفت: ارزش مالی محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در توضیح وعده جهش سوم صنعت پتروشیمی، گفت: دو جهش در پتروشیمی رخ داده که یک جهش اوایل دهه ۹۰ پایان یافت و جهش دوم تا پایان سال ۱۴۰۰ است، همچنین مقدمات، حرکت‌های اصلی و طرح‌های جهش سوم آغاز شده است.

وی با ابراز امیدواری به اینکه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ تولیدات پتروشیمی را به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال با ارزش مالی ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند، افزود: ارزش جهش نخست ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار بود و جهش دوم به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

«بانکی‌ها» سوار «خودرویی‌ها»

در خبری دیگر در حوزه نفت و گاز، پالایشگاه نفت آناهیتای کرمانشاه به عنوان اولین پتروپالایشگاه کشور با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اجرا می‌شود. با عزم دولت و منابع مالی صندوق توسعه ملی، اجرای پترو پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای آناهیتا با هدف جلوگیری از خام‌فروشی نفت، با توان مهندسی و ساخت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به زودی آغاز می‌شود.


بازار امروز
در معاملات امروز به نظر می‌رسد که نوبت افزایش عرضه‌ها و اصلاح مجدد قیمت‌ها در برخی صنایع خواهیم بود. با این حال روند کلی بازار همچنان بستگی زیادی به معاملات گروه‌های بانکی و خودرویی خواهد داشت و رشد مجدد قیمت‌ها در این گروه‌ها انتظار می‌رود.

«بانکی‌ها» سوار «خودرویی‌ها»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر