بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
ذره‌بینی بر وضعیت ساکنان برج سپهر؛

دوربرگردان از سر پیچ زیان‌دهی

بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه در حال حاضر سهم بیش از ۸.۳ درصدی از کل سپرده‌های بانکی کل کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۱۹۷۷۹۱

دوربرگردان از سر پیچ زیان‌دهی

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه در حال حاضر سهم بیش از ۸.۳ درصدی از کل سپرده‌های بانکی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

این بانک که ۲.۲۸۸ شعبه در سراسر کشور و در حوزه بین المللی را دایر کرده توانسته بیش از ۴۵ میلیون مشتری و بیش از ۵۲ میلیون حساب بانکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی افتتاح کند و با توجه به جذب منابع از سپرده‌گذاران توانسته است سهم ۸ درصدی از کل تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص دهد.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی این بانک ارائه شده و با توجه به ماهیت فعالیت بانک‌ها، بخش مهمی از دارایی‌های بانک مربوط به تسهیلات اعطایی به اشخاص غیردولتی و همچنین مطالبات از دولت است.

در بخش بدهی‌ها نیز سپرده‌های سرمایه‌گذاری جاری، کوتاه‌مدت و بلندمدت بیشترین سهم را دارند همچنین در حال حاضر، سرمایه این بانک به ۱۷۵ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال رسیده است.

در سال گذشته شاهد افزایش‌سرمایه ۲۰۲درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های طبقه زمین، ساختمان، سرقفلی و سرمایه‌گذاری‌های آن بودیم. بر این اساس، ارزش بازار سهام بانک در حال حاضر به بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال رسیده است.

نگاهی به وضعیت و عملکرد بانک صادرات ایران

همچنین بر اساس گزارش‌های اعلامی توسط شرکت، جمع سپرده‌های نزد این بانک شامل سپرده‌های دیداری، سپرده‌های کوتاه مدت، سپرده‌های بلندمدت و سپرده‌های ارزی به حدود ۱.۸۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

نگاهی به نرخ سود

نرخ سود پرداختی به این سپرده‌ها در سال گذشته و با توجه به الزامات تعیین شده توسط بانک مرکزی و افزایش نظارت‌های این بانک بر روند اجرای مصوبات تعیین شده، کاهش را نشان می‌دهد.

در جدول شماره ۲، مبالغ سپرده شده به همراه نرخ سود پرداختی به آن‌ها بر اساس صورت‌های مالی ۳ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری ارائه شده است.

نگاهی به وضعیت و عملکرد بانک صادرات ایران

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، بانک صادرات برای اولین بار طی سال‌های اخیر موفق به شناسایی سود در گزارش عملکرد سه ماهه خود شده و مبلغ سود محقق شده در این دوره معادل ۱۴۲ میلیارد ریال (یک ریال به ازای هر سهم) بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این بانک مبلغ ۹.۴۷۸ میلیارد ریال زیان شناسایی کرده بود.

دوربرگردان از سر پیچ زیان‌دهی

تغییر روند بانک از زیان دهی به سودآوری را می‌توان در دو بخش بررسی کرد.

در بخش نخست و همان طور که در بالا نیز ذکر شد، در سال گذشته بانک مرکزی اقدام به کاهش نرخ سود برخی سپرده‌های بانکی به ویژه سپرده‌های کوتاه مدت کرد و این موضوع در کنار نظارت جدی آن بانک منجر به کاهش بهای تمام شده پول برای اکثر بانک‌های کشور شد.

دوربرگردان از سر پیچ زیان‌دهی

در حالی که در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ نرخ بهای تمام شده پول برای بانک صادرات به بیش از ۲۰ درصد رسیده بود (و این در حالی بود که نرخ موثر سود تسهیلات اعطایی بانک در حدود ۱۸ درصد بود)، با کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت و حذف سود روزشمار و نظارت بر رعایت نرخ‌های سود بلندمدت که حداکثر ۱۵درصد تعیین شده، شاهد کاهش بهای تمام شده پول برای این بانک تا ۱۸درصد و همچنین، سربه‌سر شدن نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌های بانک صادرات هستیم.

سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک

نکته دوم در خصوص کاهش زیاندهی بانک در سه ماهه نخست امسال مربوط به شناسایی مبلغ ۴.۰۸۱ میلیارد ریال سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک است.

با توجه به نوسانات ارزی یک سال اخیر شاهد شناسایی سود بالایی توسط برخی بانک‌های کشور با توجه به افزایش سود تسعیر بوده‌ایم و با توجه به احتمال عدم تکرار این نوع از سودآوری در سال‌های پیش‌رو، این موضوع می‌بایست مدنظر سرمایه‌گذاران باشد.

سود و وجه التزام شناسایی شده بانک در سه ماهه نخست امسال به ۳۵.۵۹۶ میلیارد ریال رسیده که ۱۶ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد. با این حال مبلغ محاسبه شده سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۳ درصدی داشته و به ۳۲.۵۸۸ میلیارد ریال رسیده است.

در جدول شماره ۳ روند شناسایی سود تسهیلات مشاع به عنوان درآمد اصلی بانک و همچنین سود سپرده‌های پرداختی به عنوان هزینه اصلی بانک طی ۶ ماه اخیر و تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ ارائه شده است.

با توجه به اینکه سود تسهیلات غیرمشاع بانک که عمدتا مربوط به سود مطالبات از دولت است، در سود تسهیلات مشاع ذکر نمی‌شود، در جدول زیر میزان سود سپرده‌ها عمدتا بیش از مبلغ سود تسهیلات بوده است.

نگاهی به وضعیت و عملکرد بانک صادرات ایران

اشتراک گذاری :
ارسال نظر