بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

حقوقی‌ها، فشار تقاضا را سرکوب می‌کنند

بهتر است به جای رفتارهای هیجانی، در سهم های پر پتانسیل بازار سرمایه گذاری شده و به بازدهی معقول، اکتفا کنیم. به سهامداران توصیه می شود سبدی متشکل از چند گروه سهم داشته باشند.
کد خبر : ۱۹۸۱۵۰

تداوم روند صعودی، اما ملایم تر بازار/ حقوقی ها، تعیین کننده روند بنیادی ها

به گزارش بورس نیوز روند هیجانی بازار سرمایه ادامه داشته و بعد از اصلاحی چند روزه، دو روزی است که بازار مجددا سیر صعودی به خود گرفته و شاخص کل در دو روز گذشته، رشد بیش از ۱۳ هزار واحدی تجربه کرده البته حرکت نقدینگی به سمت صنایع بزرگی همچون پالایشی، محسوس است.

مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: نمی‌توان گفت بازار سرمایه حباب دارد اما؛ شاید برخی سهم‌ها رشد زیادی داشته، ولی هنوز بسیاری از سهم های بازار سرمایه پتانسیل رشد دارند.

وی ادامه داد: بخش اندکی از نقدینگی کشور به سمت بازار سرمایه سرازیر شده و این جریان نقدینگی است که رشد بازار را سبب شده است.

تداوم روند صعودی، اما ملایم تر بازار/ حقوقی ها، تعیین کننده روند بنیادی ها

وی افزود: در شرایط فعلی، بازار چشم‌به‌راه انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها بوده و به نظر می‌رسد گزارش‌های ۶ماهه با تغییر و تحول شگرفی همراه نبوده و روال دوره‌های قبل تکرار خواهد شد؛ ولی به‌هرحال در تغییر مسیر نقدینگی اثرگذار خواهد بود.

عباد تصریح کرد: در چند روز گذشته نیز جریان نقدینگی به سمت گروه‌های دیگری ازجمله پالایشی و پتروشیمی و فولادی که احتمالاً گزارش‌های قابل‌قبول‌تری ارائه خواهند کرد، حرکت کرده اما؛ روند آتی سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار بیش ازآنچه از گزارش‌های منتشرشده تأثیر پذیرد، تحت تأثیر رفتار حقوقی‌ها بوده البته تجربه نشان داده رشد سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار به‌شدت سهم‌های کوچک‌تر نیست و عرضه حقوقی‌ها، فشار تقاضا را سرکوب می‌کند.

این فعال بازار سرمایه، یکی از چالش‌های بازار سرمایه را ضعف سرمایه‌گذاری حرفه‌ای از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان‌ها دانست و اظهار کرد: نمی‌توان سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار منع کرد؛ اما قطعاً اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان‌ها عملکرد بهتری داشته باشند، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ترغیب خواهند شد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: در بورس‌های جهانی نیز معمولاً سرمایه‌گذاران مستقیماً اقدام به سرمایه‌گذاری نکرده و منابع مالی خود را از طریق ابزارهایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه می‌کنند. این روش هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای بازار سرمایه، مناسب‌تر خواهد بود.

وی در توصیه به سهامدارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار هستند، گفت: سرمایه‌گذاران نباید انتظار تداوم شیب تند صعودی و مثبت‌های مداوم بازار را داشته باشند. روند بازار حتماً در ماه‌های بعد ملایم‌تر خواهد شد و قطعاً زمان آن رسیده که نقدینگی تازه‌وارد در سهم‌های مناسب‌تر و ارزنده‌تر بازار سرمایه‌گذاری شود.

عباد اضافه کرد: بازار سرمایه کماکان نسبت به بازارهای موازی همچون بازار ارز و سپرده‌گذاری بانکی، بازدهی بیشتری به همراه خواهد داشت؛ اما بهتر است به‌جای رفتارهای هیجانی، در سهم‌های پر پتانسیل بازار سرمایه‌گذاری شده و به بازدهی معقول، اکتفا کنیم.

این کارشناس بازارسرمایه با توصیه به سهامداران اظهارکرد: سبدی متشکل از چند گروه سهم داشته باشند. برای مثال بهتر است حدود ۴۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری‌ها به سهم‌های بنیادی و سود ساز بازار همچون سهم‌های مناسب گروه پالایشی و فلزی و معدنی اختصاص یابد.

عباد در پایان خاطرنشان کرد: گروه بانکی نیز احتمالاً در نیمه دوم سال نوسانات مثبتی خواهند داشت و می‌توان بخشی از سبد را هم به بانکی‌ها و همچنین بخشی را هم به یک سهم خودرویی که رشد کمتری نسبت به سایر سهم‌های گروه داشته، تخصیص داد. حدود ۲۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری را هم می‌توان به نوسان گیری از تک سهم‌ها اختصاص داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش بورس‌نیوز از بادهای قرمز استوایی بر تابلوهای بازار؛

وقتی با کوچکترین تکان همه «فروشنده» می‌شوند

گزارش عملکرد امروز بازار سرمایه؛

اقبال از سهم‌های کوتوله‌ بازار رخت بست

ارسال نظر