بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
صورت‌های مالی عجیب بانک سامان در دوره ۳ماهه منتشر شد؛

دیگر خبری از سود تسعیر دارایی نیست!

نکته قابل توجه در صورت سود و زیان این بانک را می‌توان در رشد بیش از ۸۳درصدی درآمد‌های ناشی از اعطای تسهیلات علی رغم عدم تغییر محسوس تسهیلات اعطایی عنوان کرد.
کد خبر : ۱۹۸۳۵۷

رشد ۸۴درصدی سود تسهیلات علیرغم ثابت ماندن ارقام تسهیلات

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک سامان در دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری و براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده سود خالص ۳۱۲میلیارد ریالی را محقق کرده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، عملکرد بانک منجر به تحقق زیان ۵.۲۱۰میلیارد ریالی شده بود.

با این حال نکته قابل توجه در صورت سود و زیان این بانک را می‌توان در رشد بیش از ۸۳درصدی درآمد‌های ناشی از اعطای تسهیلات علی رغم عدم تغییر محسوس تسهیلات اعطایی عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، جمع درآمد‌های تسهیلات اعطایی بانک در دوره سه ماهه به ۷.۰۵۲ میلیارد ریال رسیده که ۸۳درصد افزایش را نسبت به سه ماهه سال گذشته را نشان می‌دهد.

با این حال جمع مبلغ تسهیلات اعطایی در ترازنامه بانک معادل ۱۸۱.۶۶۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تنها ۸درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در خصوص شفاف‌سازی مدیران شرکت و علت رشد بیش از ۸۰ درصد سود تسهیلات اعطایی که عامل اصلی سودده شدن بانک در این دوره بوده است، ضروری است.

دیگر خبری از سود تسعیر نیست

همچنین در بخش سایر درآمد‌های غیرعملیاتی شاهد شناسایی درآمد ۳.۶۶۳ میلیارد ریالی هستیم و به نظر می‌رسد که بخش عمده این درآمد مربوط به سود تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک بوده که با توجه به ماهیت این سود، امکان تکرار آن در ادامه سال بعید به نظر می‌رسد.

رشد بیش از ۸۳ درصدی درآمد‌های اعطای تسهیلات «سامان»

هزینه کارکنان بانک، ۵۵ میلیارد تومان بیشتر شد

از دیگر نکات قابل تامل در صورت‌های مالی این بانک، افزایش بیش از ۸۰ درصدی هزینه‌های کارکنان آن در عرض یک سال است؛ هزینه‌های شناسایی شده کارکنان بانک در دوره سه ماهه امسال به ۱.۲۵۵ میلیارد ریال رسیده و این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

با توجه به اینکه تعداد کارکنان بانک بر اساس صورت‌های مالی منتهی به پایان سال۱۳۹۷، در حدود ۲.۵۰۰نفر بوده و هزینه سرانه ماهیانه هر یک از کارکنان بانک با ۸۰درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۹۳ میلیون ریال رسیده که در نوع خود جالب توجه است.

مسیر اشتباه برای فرار از زیاندهی

به نظر می‌رسد که عدم مدیریت صحیح هزینه‌ها و عدم کارایی مدیران بانک نیز از دلایل اصلی زیان دهی این بانک بوده است و صرف بیان گفته‌هایی در خصوص رکود اقتصادی و سیاست‌های غلط دولت در سیاست‌های پولی و مالی نمی‌تواند مدیران بانک‌ها را از پاسخگویی در خصوص کارایی عملکرد آن‌ها به ویژه در بخش هزینه‌های بانکداری آنان مبری کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزنه مثبت‌ها در این بانک بیشتر شد؛

ساماندهی تراز درآمدی در «بانک سامان»

جریان نقد کدام شرکت‌ها در مدار مثبت است؛

صندوق‌های پرپول «سامان» و «وپارس»

پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی بانک سامان؛

سرمایه بانک به ۱۶ هزار میلیارد ریال خواهد رسید

با راه‌اندازی مرکز خدمات تل‌بانک صورت می‌گیرد؛

دریافت خدمات بانکی مشتریان بانک سامان

ارسال نظر