بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
ادامه روند مثبت سودآوری "همراه اول" در سال ۱۳۹۸؛

خدمات "دیتا" مهم‌ترین عنصر درآمدی "همراه"

براساس صورت‌های مالی ۳ ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری درآمد عملیاتی و سود خالص محقق شده شرکت در اولین فصل از سال جاری به ترتیب معادل ۳۹.۸۸۳ و ۱۰.۱۵۵ میلیارد ریال محقق شده است.
کد خبر : ۱۹۸۴۶۹

خدمات

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور در حال حاضر با ارائه خدمات به بیش از ۲۴ میلیون نفر مشترک وضعیت مناسبی را از لحاظ کسب درآمد و سودآوری داشته است.

این شرکت در سال گذشته موفق به کسب درآمد عملیاتی ۱۴۰هزار میلیارد ریالی شده و سود خالص شرکت در این سال به ۳۴ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین براساس صورت‌های مالی ۳ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری درآمد عملیاتی و سود خالص محقق شده شرکت در نخستین فصل از سال جاری به ترتیب معادل ۳۹.۸۸۳ و ۱۰.۱۵۵ میلیارد ریال محقق شده است.

روند کسب درآمد‌های عملیاتی و سود عملیاتی شرکت در پنج فصل اخیر در جدول زیر ارائه شده است.

ادامه روند مثبت سودآوری همراه اول در سال ۱۳۹۸خدمات دیتا مهم‌ترین عنصر درآمدی شرکت

همانطور که در جدول بالا مشخص است، روند کسب درآمد و سود عملیاتی شرکت روند افزایشی داشته که ارقام در جدول بالا به میلیارد ریال ارائه شده است.

در بخش دارایی‌های شرکت، علاوه بر دارایی‌های ثابت مشهود و غیرمشهود شاهد ثبت ارقام سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلندمدت هستیم ضمن آنکه در بخش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت که عمدتا مربوط به خرید سهام شرکت‌های بورسی بوده نیز ثبت و شناسایی مبلغ ۴.۳۳۲ میلیارد ریالی مشاهده شد.

خدمات

بر اساس این گزارش، در بخش سرمایه‌گذاری بلندمدت میلغ ۱۲.۹۶۶میلیارد ریال شناسایی شده که این بخش از سرمایه‌گذاری‌ها شامل «۱۰۰درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا»، «۶۰درصد سهام شرکت ارتباطات مبین نت» و «۱۰۰درصد سهام شرکت نقش اول کیفیت» است.

سرمایه‌گذاری نور دنا

حوزه فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا مربوط به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی بوده که ارزش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حال حاضر به بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده و همچنین این شرکت در حوزه فعالیت شرکت «نقش اول کیفیت» مربوط به عملیات نگهداری بیش از ۲.۵۰۰ سایت مربوط به حوزه اینترنت تلفن‌های همراه نسل سوم و چهارم است.

مبین نت

شرکت مبین نت ارائه دهنده خدمات وایمکس به بیش از ۵۵۰هزار نفر مشترک بوده که این میزان در حدود ۷۰درصد از بازار خدمات وایمکس کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ همچنین در حال حاض ارائه خدمات LTE نیز توسط این شرکت آغاز شده و پیش فروش آن در سطح تهران شروع شده است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به میزان ۳۹هزار و ۸۸۳میلیارد ریالی شناسایی شده است.

ترکیب درآمد‌های این شرکت در این دوره عمدتا شامل خدمات صوتی و دیتا بوده است.

در جدول زیر ترکیب درآمد‌های این شرکت در سال ۹۷ و همچنین سه ماهه نخست سال جاری ارائه شده است.

ادامه روند مثبت سودآوری همراه اول در سال ۱۳۹۸خدمات دیتا مهم‌ترین عنصر درآمدی شرکت

همان طور که در جدول نیز مشخص است سهم کسب درآمد این شرکت از محل خدمات دیتا به بیش از درآمد کسب شده از محل خدمات صوتی رسیده و این به منزله اهمیت کسب درآمد و رقابت شرکت در بخش فروش دیتا و اینترنت در دوره‌های آتی است.

همچنین بهای تمام شده شناسایی شرکت در دوره سه ماهه نخست امسال به ۲۷ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال رسیده که این رقم در سال مالی گذشته (سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۷ به ۹۹ هزار ریال رسیده بود.) بخش عمده این هزینه‌ها مربوط به هزینه تسهیم درآمد (سهم ۲۸ درصدی دولت از محل درآمدی خدمات تلفن همراه است).

این بخش از هزینه بهای تمام شده بیش از ۴۰ درصد از کل هزینه‌های ارائه خدمات را به خود اختصاص داده است.

در جدول زیر ترکیب هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات شرکت که در بخش بهای تمام شده شناسایی می‌شود، ارائه شده است.

ادامه روند مثبت سودآوری همراه اول در سال ۱۳۹۸خدمات دیتا مهم‌ترین عنصر درآمدی شرکت

در بخش هزینه‌های فروش، عمومی و اداری نیز در سه ماهه نخست امسال مبلغ ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال هزینه شناسایی شده که بخش عمده آن مربوط به هزینه‌های پرسنلی، تبلیغات و خدمات مشتریان است.

همچنین در سه ماهه نخست امسال شاهد شناسایی مبلغ ۷۷۰ میلیارد ریال سود غیرعملیاتی بابت سود ناشی از فروش بوده که این مبلغ در سال مالی گذشته مبلغ ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است.

از جمله طرح‌های توسعه‌ای این شرکت می‌توان به اجرای پروژه‌های اینترنت اشیا در بخش کنتور‌های هوشمند گاز و برق، تجاری سازی سامانه هوشمند عیب یابی خودرو و ایجاد بستر برای اپراتور‌های مجازی اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر