بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دلایلی برای حمایت پاستور از "بورس"

بورس فعلی یک تفاوت عمده با سال ۹۱ داشته و آن هم این بوده که به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده تا نقدینگی را به سمت بازارسرمایه هدایت کند.
کد خبر : ۱۹۸۸۷۴

چند دلیل برای حمایت دولت از بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بازارسرمایه این روزها بازار ترسویی شده و مثبت‌های بازار به محض اندکی فروش در سهم‌ها منفی شده و بعضی سهامداران بین صف‌های خرید و فروش، سرگردان‌اند.


محمد خیری مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه و پیش‌بینی روند آتی اظهار کرد: در بازارسرمایه همیشه رفتارهای هیجانی و توده‌وار مشاهده می‌شود و صف‌های خرید و فروش این روزها نیز اتفاق عجیبی نیست.

وی افزود: بعضی سهم‌های کوچک به سبب شایعاتی مانند احتمال افزایش قیمت محصولات، در ماه‌های اخیر رشد زیادی تجربه کرده و طبیعی بود که بعد از چنین رشدی، هر تلنگر کوچکی باعث فشار فروش شود.

خیری ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران تجربه سال ۹۲ را به این روزها تعمیم می‌دهند و نگران ریزش بازار شده و اقدام به فروش هیجانی می‌کنند اما؛ بازار سرمایه فعلی یک تفاوت عمده با سال۹۱ دارد و آن هم این است که به نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد:از سوی دیگر، شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که بهترین محل برای جذب نقدینگی، بورس است؛ ورود نقدینگی به هر بازاری تورم‌زا بوده و فقط بازارسرمایه پتانسیل جذب نقدینگی بدون ایجاد تورم و آشفتگی در سایر بازارها را دارد البته از سوی دیگر، گفته می‌شود در لایحه بودجه امسال دولت، درآمد نفت حذف شده و به جای درآمد فروش نفت، بعضی شرکت‌های دولتی (همچون پالایشگاه‌ها) که ارزش آنها بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، در قالب صندوق‌های ETF در بورس عرضه شود.

خیری گفت: برای موفقیت این طرح می‌بایست بازار سرمایه جذاب باشد؛ علاوه بر این، مجوز افزایش ظرفیت صندوق‌های با درآمد ثابت داده شده و هفته گذشته شاهد افزایش ظرفیت صندوق سهم آشنا بودیم؛ افزایش ظرفیت صندوق‌ها و امکان سرمایه‌گذاری ۲۵درصد از منابع صندوق‌های درآمد ثابت در بازار سهام نیز در افزایش نقدینگی بازار‌سرمایه موثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: دولت تا حدی در طرح خود موفق بوده و در چند ماه اخیر، بازار ارز و طلا و مسکن، تحرکی نداشته و نقدینگی روانه بازار سرمایه شده است؛ سازمان بورس تلاش می‌کند جذابیت این بازار حفظ شود و به تازگی نیز لایحه مربوط به ۱۴۹ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را برای تصویب به هیات دولت فرستاده و گفته شده شرکت‌ها برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را شفاف‌سازی کند. این موضوع هم سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه ما است.

گزارش‌های پربار ۶ ماهه، علت دیگر رشد بازار

خیری عامل اثرگذار دیگر بر روند بازار سرمایه را وضعیت بنیادی شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار از جمله فلزی و معدنی و پالایشی و دامپروری و غذایی، نشان می‌دهد سودآوری ۶ماهه امسال رشد چشمگیری نسبت به سال قبل داشته و رشد سودآوری بسیاری از شرکت‌ها، توجیه کننده رشد قیمت سهم‌ها است.

وی اضافه کرد: با وجود رشد قیمت بسیاری از سهم‌ها، سهم‌های بنیادی کماکان پتانسیل رشد دارند و تحلیل‌گران نیز باید بپذیرند که P/E بازار سرمایه افزایش یافته و نسبت P/E حدودا ۸ منطقی است. منظور از سهم بنیادی هم فقط سهم های بزرگ و شاخص ساز نیست؛ بلکه هر سهمی که سودآوری مناسب و رو به رشدی دارد، می تواند در زمره سهم های بنیادی قرار گیرد.

خیری گفت: بازار سرمایه بیش از سودآوری شرکت‌ها، به ارزش دارایی‌های شرکت‌ها توجه دارد و این نگرش هم کاملا منطقی است؛ برای مثال، بعضی شرکت های گروه دامپروری، زمین زیادی در اختیار دارند که این زمین رشد قیمت زیادی هم داشته و با در نظر گرفتن ارزش دارایی های این شرکت، هنوز سهم ها جای رشد دارند. تجدید ارزیابی هم دلیل دیگری برای جذابیت بعضی گروه ها بوده است. بنابراین رشد قیمت بعضی سهم های کوچک، بر اساس دلایلی بوده که کاملا منطقی است.

توصیه به سهامداران

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: در استاندارد حسابداری جهانی IFRS، دارایی ها به ارزش منصفانه ثبت می شود و شرکت های ایرانی به تدریج باید به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنند و تجدید ارزیابی، فرصتی برای این مهم است. شرکت های بازار سرمایه عمدتا دارایی های با ارزشی در اختیار دارند که تجدید ارزیابی را جذاب می کند.

خیری در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران بهتر است در سهم شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که هم به لحاظ روند سودآوری و هم ارزش دارایی ها، رشد قیمت سهم قابل توجیه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت:

افزایش درآمد‌های مالیاتی دومین راهکاراصلاحات ساختار بودجه

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

"نقدینگی" عرضه حقوقی‌ها را خنثی کرد

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین گزارش‌های ۶ماهه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
فعلا که وزیر نادان دولت ....دژپسند صراحتا اعلام کرده با دستکاری قیمت سهمها و چیدن صف های فروش بی پایان نه تنها از ادامه رشد بازار جلوگیری کنند... بلکه با چنین دستکاری تابلوی قیمتها زمینه سقوط بازار سرمایه و بی اعتمادی مردم و نهایتا خروج سرمایه را فراهم آورده...کدوم وزیر ابلهی را دیدید که بجای خوشحالی از موفقیت جذب پولهای سرگردان در بورس چنین دستوری به زیر مجموعه هاش بدهد تا بازار بورس را این چنین آشفته کنند و زیان سنگین به مردم بیچاره وارد کنند؟
لعنت خدا بر این وزیران و مدیران بیشرفی که در این دولت بیکفایت در راس امور هستند.....خیلی زود این احمقها باید پاسخگوی این آشفته بازاری که راه انداختند باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
این چه بازار مسخره ای شده همش منفی منفی بعد هم میگن بازار شفافه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
این چه بازار مسخره ای شده همش منفی منفی بعد هم میگن بازار شفافه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
جمع کنید با با با این تحلیل های مسخر تون بازار منفی کردین کف شو جمع کنید ما بورس نداریم داستا ن سازی داریم بورس مدیریت نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
چه فایده تا شاخص بالا میره مثل کنده عسل یک دفعه در عرض سه روز هرچی سود کرده بودیم از دست دادیم شاخص شش ما ه طول کشید خودشو رسون به 330هزار سه روزه پس رفت و سر سهامداران کلاه گذاشتن اخرش هم بده کارشون کردن مثل همیشه انداختن گردن کد اولیها و تازه وارد ها این مدیریت و شفافیت بی فایده است این وسط کاسبان نوسان هم شروع به داستان سرایی میکنن اینه حقیقت بورس ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
سلام رفتار توده وار جزئ بورس هست منتها نقش صندوقها در فروش بیشتراست از رفتار تودهوار الان روزی دویست سیصد هزار نفر معامله کری دارند دبورس فعالیت میکنند باید اماده باشیم برای زوزهای اینده که معاملات بالی جند ده ملیون نفر بورس داشته باشد جیزی که مدیران بور با ان به شدت مخالف هستند جرا به دلیل اینکه حیاط خلوت میخواهند تا هر غلطی با سرمایه مردم کردند کسی اعتراص نکند الان طرح سجامیکه بسیاری ازفعالان بورس ثبت نام کردهاند نشان میددهد فعالان اصلی ومدعیان بورس دانی دراین مورد اشتباه فاحش کردهاند جرا این سجام یک طرح بودهاست ونه قانون وهمه مفاسد بورس هم زیر سر این طرح سجام یا بهتر بکوئیم افای تیاف هست بعد از حذف ای بی اس واعتراض اندک سهامداران متولیان بورزس متوجه شدند میتوانند این طرح سراسر فاسد وخلاف قانونرا اجرا کنند که تا ادامه به بازار بایه وقوانین خلق الشاعه وریز بورس رسیدیم این مسئولین بزرکترین فساد را دربورس راه انداختهاند وجون همه این مسئولان دوتابعیتی هستند از قانوناساسی ایران را قیول ندارند طبق قانون اساسی هیچ کس نمیتواند قاون خلاف تصویب واجراکند وهرکس این کارا انجام دهد بایئ ضرر حاصل را جبران وتعزیز شود ما این منافقینرا رها نمیکنیم همجنانکه دیکر منافقینرا رها نکردیم