بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

چوب بی‌خیالی بر سر کم تجربه‌ها

فرآیند رشد بازار منقضی نشده و فقط بازار سرمایه بعد از یک دوره رشد، وارد فاز اصلاح شده و این دوره نیز بالاخره به اتمام می‌رسد و با توجه به روند افزایشی سودآوری شرکت ها، چشم انداز بازار سرمایه مثبت است.
کد خبر : ۱۹۸۹۷۵

چوب بی‌خیالی بر سر کم تجربه‌ها

به گزارش بورس نیوز، نتایج نظرسنجی های اخیر این مجموعه نشان می دهد حدود ۵۴ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، سواد و دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس ندارند. همچنین به رغم رشد ۶۹ درصدی شاخص کل در نیمه اول امسال، حدود ۲۳ درصد از سهامداران، در این مدت سود کمتر از ۲۰ درصد کسب کرده و تقریبا ۲۳ درصد هم زیان کرده اند!
مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هرگاه بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد، ورود سهامداران خرد حقیقی به بازار هم شدت می گیرد و سهامداران تازه وارد هم معمولا فرصت کافی برای آموزش نداشته و بدون آشنایی کافی با این بازار، اقدام به معامله می کنند.

وی افزود: با توجه به روند صعودی بازار، حجم ورود سهامداران به بازار سرمایه از بهمن ماه سال گذشته، افزایش یافته است. بخشی از ضعف آموزش سهامداران تازه وارد را می توان ناشی از شلوغی کار کارگزاری ها و عدم امکان برگزاری دوره های آموزشی در برخی کارگزاری ها دانست؛ اما مهم تر از آن، عدم تمایل سرمایه گذاران به آموزش و آشنایی با بازار سرمایه است.

ساسانی تصریح کرد: شاید بدون آموزش و شناخت از بعضی بازارها مانند مسکن و طلا، بتوان در این بازارها سرمایه گذاری کرد؛ ولی بازار سرمایه، بازاری تخصصی بوده و با در نظر گرفتن حضور تعداد بسیار زیاد شرکت ها و صنایع مختلف در این بازار، برای سرمایه گذاری در این بازار می بایست سهامداران حداقل شناختی از شرکت ها و وضعیت سودآوری آنها داشته باشند، تا بتوانند بازدهی مناسبی از سرمایه گذاری خود کسب کنند. اما متاسفانه سهامداران تازه وارد به این مهم توجهی نداشته و زمانی به اهمیت آموزش و آشنایی با بازار پی می برند که احتمالا متحمل زیان شده و بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند.

وی اضافه کرد: فارغ از متغییرهای بیرونی که گاه فعالان بازار سرمایه را غافلگیر کرده و باعث ضرر و زیان سهامداران شده؛ بیشتر زیان سهامداران ناشی از عدم آشنایی کافی آنها با بازار سرمایه بوده است. عدم شناخت از وضعیت بازار، شرایط شرکت ها و نیز انواع سرمایه گذاری ها، مهم ترین عامل زیان سهامداران بوده است.

این فعال بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت آموزش برای انتفاع از بازار سرمایه، گفت: مدت زمان لازم برای آشنایی سهامداران تازه وارد با بازار سرمایه و برخورداری از حداقل دانش تحلیلی، حداقل ۲_۳ ماهی زمان خواهد برد؛ ولی برای آشنایی با بازار سرمایه حتما نباید در کلاس ها و دوره های آموزشی فیزیکی شرکت کرد. منابع کافی برای آموزش سهامداران در بستر اینترنت موجود است و سهامداران با صرف اندکی وقت می توانند خود را برای فعالیت در بازار سرمایه، آماده تر کنند. ضمن اینکه معمولا در وبسایت کارگزاری ها نیز مطالبی برای آموزش سهامداران وجود دارد. نکته اینجا است که اکثر سهامداران تازه وارد توجهی به بحث آموزش ندارند!

چوب بی خیالی بر سر کم تجربه ها / دوره اصلاح به اتمام می رسد

پیش بینی روند آتی بازار سرمایه

ساسانی در خاتمه در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار عنوان کرد: در مقطع کنونی، فرآیند رشد بازار منقضی نشده و فقط بازار سرمایه بعد از یک دوره رشد، وارد فاز اصلاح شده است. این دوره اصلاح هم بالاخره به اتمام می رسد و با توجه به روند افزایشی سودآوری شرکت ها، چشم انداز بازار سرمایه مثبت است. به سهامداران توصیه می شود اگر سهمی در سبد سرمایه گذاری های خود دارند که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار است، کمی صبر کنند تا با بهبود روند بازار به بازدهی مورد انتظار دست یابند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

"نقدینگی" عرضه حقوقی‌ها را خنثی کرد

نگاهی به عملکرد "فلوله" در مهر ماه؛

حبابی که همچنان جا برای تخلیه دارد

مدیرعامل کارگزاری مشاوران سهام

چتر حمایت بر "بورس"

ارسال نظر