بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
استعداد بالای این معدنی در رشد قیمت؛

"کچاد" معدنی‌ها را پشت سر گذاشت

"چادرملو" به عنوان اولین شرکت معدنی است که به حاشیه سود بالای ۵۰ درصد دست می‌یابد و به دنبال رشد ۶۷ درصد درآمد‌های خود گام برمی دارد.
کد خبر : ۱۹۹۳۳۴

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «صنعتی و معدنی چادرملو» در حالی مهرماه را پشت سر گذاشت که ۶۲۸میلیارد تومان از انواع محصولات خود را به فروش رساند.

طی ۷ماه گذشته از ابتدای سال جاری، این شرکت جمع درآمد‌های عملیاتی خود را به رقم ۵۵۹۷ میلیارد تومان رساند که این رقم معادل ۴۷درصد مبلغ فروش پیش‌بینی شده برای مجموع سال است؛ چادرملو در گزارش ۶ماهه خود برآورد کرد که در پایان سال جاری به درآمد ۱۱۷۸۷ میلیارد تومانی دست یابد.

قابل ذکر است که رقم پیش بینی شده از درآمد تحقق یافته سال ۹۷ حدود ۶۷ درصد بیشتر است.

با توجه به این که مبلغ فروش در تمام ماه‌های سال جاری بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده و با فرض رشد درآمد‌ها در ادامه سال همانند سال گذشته، به نظر می‌رسد "کچاد" توان تحقق رقم پیش بینی شده را دارد.

بر اساس آخرین گزارش‌های مالی منتشر شده، در بین شرکت‌های حاضر در گروه استخراج کانه‌های فلزی، "کچاد" پس از "کگل" رتبه دوم از نظر مبلغ فروش را دارد و به تنهایی ۳۸ درصد از کل فروش گروه، در این شرکت رقم می‌خورد.

به همین ترتیب، به سبب عملکرد بهتر در بخش‌های غیرعملیاتی، "کچاد" سود خالص بیشتری نسبت به "کگل" کسب کرده است.

نگاهی به ساختار سود و زیان شرکت

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان حاکی از آن است که حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره‌های اخیر رشد مطلوبی داشته و توانسته خود را کمی از میانگین گروه بالاتر ببرد. در حالی که حاشیه سود "کچاد" در گزارش دوره ۶ ماهه نخست سال۹۸ حدود ۵۰درصد است، دیگر شرکت‌های هم‌گروه به صورت میانگین، حاشیه سود ۴۹درصدی دارند.

به این ترتیب، "چادرملو" به‌عنوان نخستین شرکت معدنی بوده که به حاشیه سود ۵۰درصدی دست می‌یابد.

بر اساس این گزارش، نگاهی به ساختار بهای تمام شده این معدنی نشان از این داشته که هزینه موادمصرفی در دروه اخیر تا حدی کنترل شده و از سوی دیگر، افزایش درآمد فروش محصولات کمک شایانی به بهبود اوضاع کرده است.

از همه مهم‌تر، طرح فولاد سازی شرکت در رشد قابل توجه حاشیه سود دخیل بوده است؛ به عبارت بهتر، "کچاد" با تکمیل زنجیره تولید خود، شرایطی را فراهم آورده که تا سال‌های آتی نیز اثرات آن قابل مشاهده است.

از دیگر امتیاز‌های "کچاد" نسبت به سایر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه می‌توان به معافیت از مالیاتی به دلیل اجرای طرح توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته، برخورداری از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و سرمایه گذاری در سهام فولادسازان، اشاره کرد.

این سهم در حال حاضر با نسبت قیمت به درآمد ۵.۱ در حال معامله است؛ بنابراین، در پاسخ به کسانی که ادعای حبابی بودن بازار سرمایه را دارند می‌توان گفت نقدینگی کور و سرمایه‌های هیجانی، وارد سهام بنیادی نشده است و به نظر می‌رسد سهم‌های بنیادی همچون "کچاد" همچنان جای رشد دارند.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات این سهم، ۶۵درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و تنها ۳۵درصد در موضع فروش قرار گرفتند.

این هم از ابتدای سال جاری تا روز کاری گذشته بازدهی ۳۰درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سیر تا پیاز این غول معدنی؛

شیرینی استخراج از دل «کچاد»

سرمایه شرکت به ۶۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید؛

افزایش سرمایه ۳۶درصدی از دل معادن "کچاد"

نگاهی به ثبات نرخ‌های فروش این شرکت معدنی؛

فروش تجمیعی "کگل" ۸۶ هزار میلیارد ریالی شد

سبزی سود در کنار زاینده رود؛

"ثرود" آماده فروش است

ارسال نظر