بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

سهامداران با عینک "بنیادی" وارد گود معامله شوند

شرکت‌های گروه فلزات، سنگ‌آهن و پتروشیمی می‌توانند وضعیت مناسبی داشته باشند و گروه‌های مشمول قیمت‌گذاری داخلی از جمله دارویی، غذایی و قندی با وجود رشد زیادی که داشته، می‌توانند رشد ملایم دیگری را تجربه کنند.
کد خبر : ۱۹۹۶۸۹

پیش بینی قیمت های جهانی، نرخ ارز و روند بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، روند یکی دو ماه اخیر بازار‌سرمایه، سهامداران را بسیار محتاط کرده و بجز اخبار مربوط به تجدید ارزیابی بعضی شرکت‌ها، اتفاق چندان مثبتی نیز رخ نداده که سبب رشد بازار شود.

در این میان یکی از روزنه های امید، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و رشد تقاضای محصولات فلزی و پتروشیمی و نفتی و ... است.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی بیان کرد: در بازارهای جهانی، زمزمه‌هایی در مورد اقدامات چین برای کاهش تنش‌های تجاری با آمریکا وجود دارد که اثر مثبتی بر بازارهای جهانی داشته و رشد تقاضا در بازارهای جهانی هم مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه فلزات، قیمت‌ها اندکی افزایش داشته و در حوزه نفت و پتروشیمی هم به نظر می‌رسد در ۶ماه آینده، اتفاقات مثبت‌تری شاهد خواهیم بود اما؛ هنوز شاخص‌های بخش تولید از جمله شاخص حجم سفارش‌های و شاخص ارزش تولیدات و ... در کشورهای نوظهور به ویژه چین و نیز کشورهای حوزه یورو در سطح پایینی است و برای ما ثابت نمی‌کند که رشد اقتصادی این کشورها در میان مدت روند صعودی داشته باشد.

صادقین گفت: چشم‌انداز کاهش نرخ بهره و رکود نسبی در دستور کار کشورها هست؛ ولی از شیب رکودی که در چندماه گذشته به سمت آن می‌رفتیم، تا حدی کاسته شده و انتظار افزایش نسبی و البته آهسته قیمت کامودیتی‌ها می رود ولی احتمالا کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به وضعیت فعلی نخواهیم داشت.

وی،افزود: با این نگرش، سهم‌های وابسته به تولید کامودیتی ها مستعد رشد نسبتا آرامی هستند. چشم‌انداز گروه پتروشیمی و فلزات اساسی مثبت بوده و ضمنا گزارش‌های ۶ماهه این شرکت‌ها مناسب بوده و انتظار رشد فروش در گزارش‌های ۹ماهه هم وجود دارد؛ ولی باید در نظر داشت که اقتصاد کشور درگیر یک رکود تورمی است.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به تورم موجود در فضای اقتصادی، گفت: در ۲_۳ سال گذشته، تورم بر رکود چیره می‌شد و سرعت گردش نقدینگی و ورود پول به بازارها از جمله بازارسرمایه تحت تاثیر قرار می‌گرفت، ولی برای سال آینده احتمالا بودجه انقباضی تدوین شده و رکود بر تورم چیره خواهد شد و لاجرم برخی شرکت‌ها افت فروش خواهند داشت؛ بنابراین نمی‌توان به رشد فروش تمام شرکت‌های بازار، از منظر تورم و افزایش قیمت‌ها خوش‌بین بود.
صادقین اضافه کرد: رکود نسبی در بازارهای جهانی و بازار داخلی، بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به هر حال ارتباطاتی با بازارهای بین المللی داریم و قیمت بعضی محصولات از قیمت‌های جهانی اثر می‌گیرد.

صادقین ادامه داد: در نتیجه در یک دوره میان مدت گروه های مختلف بازار مسیر متفاوتی در پیش خواهند گرفت. شرکت های گروه فلزات، سنگ آهن و پتروشیمی می توانند وضعیت مناسبی داشته باشند. گروه های مشمول قیمت گذاری داخلی از جمله دارویی، غذایی و قندی هم با وجود رشد زیادی که داشته، می توانند رشد ملایم دیگری را تجربه کنند. اما انتظار شیب تند صعودی نباید داشت.

وی در مورد گروه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: بازار تا پایان سال رشد ملایم خواهد داشت و نگرانی بابت ریزش مشابه سال ۹۲ وجود ندارد، اما قطعا اصلاح خواهیم داشت. به سهامداران توصیه می شود که این بار حتما با دید بنیادی اقدام به خرید و فروش کنند. سهم شرکت هایی که از رشد بازار جا مانده، و شرکت هایی که پتانسیل تحقق سود بالاتری را دارند و روند سودآوری رو به رشدی دارند، برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند.

صادقین در رابطه با پیش بینی نرخ ارز گفت: به نظر می رسد نرخ فعلی ارز در بازار با نرخ واقعی ارز متفاوت است؛ اما با در نظر گرفتن نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز و انتظارات تورمی، احتمالا نوسان بیش از هزار تومانی در این بازار نخواهیم داشت. بانک مرکزی به خوبی نرخ ارز را کنترل کرده و حتی اگر نوسانی در بازار ارز داشته باشیم، این نوسان در حدی نیست که موجب جذب نقدینگی سرمایه گذاران به این بازار شود و شرکت ها می بایست برای تحلیل چند ماه آینده، منابع و مصارف ارزی خود را با همین نرخ های فعلی برآورد کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کامودیتی‌ها و شاید در آینده پالایشی‌ها

مدیرعامل شرکت کارگزاری ساوآفرین:

تامین مالی کماکان حول محور بانک‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

روز‌های غیرجذاب سرمایه‌گذاری در "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

ارسال نظر