بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

فاصله بسیار کمی بین نرخ دلار بازار آزاد و نرخ تحلیلی بازار وجود دارد و به همین دلیل فعلا بازار به سهم های دلاری، اقبالی نشان نمی دهد. اما بعضی شرکت های بنیادی و صادرات محور بازار بازار، در بازار داخل هم فروش مناسبی دارند و جایی برای نگرانی سهامداران نیست و این سهم ها می توانند مورد حمایت سهامداران عمده و حقوقی های بازار قرار بگیرند.
کد خبر : ۱۹۹۶۷۹

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

به گزارش بورس نیوز، هومن عمیدی کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص نوسانات بازار بیان کرد: بازار سرمایه در هفته گذشته نوسانات زبادی را پشت سر گذاشت و یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات بازار، اتفاقاتی بود که در گروه بانکی نسبت به دستورالعمل بانک مرکزی در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی رخ داد و در بازار بازخوردهای متفاوتی داشت و گروه بانکی را به فضای منفی برد.

وی افزود: دومین عامل، اتمام مهلت قانونی دولت به اتحادیه اروپا نسبت به بحث برجام و صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در مورد تزریق گاز به سانتریفوژ‌ها بود که فضای بازار را کمی منفی کرد و سومین عامل را می‌توان رفتار معمول بازارسرمایه و فشار عرضه‌ها در ایام نزدیک به تعطیلات دانست.

عمیدی اضافه کرد: در کل حجم نقدینگی روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰میلیارد تومانی در بازار، حجم مطلوبی نیست.

سرمایه به قول رئیس اعتماد نکرد

این کارشناس بازارسرمایه به نوسانات بازار اشاره داشت و گفت: به نظر می‌رسد برای بهبود این فضای نوسانی که هر روز یک خبر منفی برای سهامداران دغدغه ایجاد می‌کند، ارکان بازار مسئولیتی خطیر دارند و باید در این فضا، شفاف‌سازی‌های عملیاتی و محکمی صورت گیرد؛ یکی از مواردی که نیازمند شفاف‌سازی بیشتری است، موضوع اخذ مالیات از عایدی سرمایه‌گذاری سهامداران است که اگرچه توسط رئیس سازمان بورس تکذیب و اعلام شد تهدیدی برای بازار نیست، ولی بازارسرمایه تا زمانی که نسبت به این موضوع اطمینان ۱۰۰درصدی پیدا نکرده، کماکان واکنش منفی نشان می‌دهد.

واکنشی قبلاز اخذ تاییده، خطاست!

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه طبق خبرها، بانک مرکزی افزایش سرمایه بانک‌ها را فقط از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و املاک مجاز کرده و این خبر با واکنش مسئولان سازمان بورس و ذکر اینکه این موضوع هنوز در حال مذاکره و بررسی بوده و نهایی نشده، روبرو شد؛ بهتر بود این اظهارنظرها زمانی صورت گیرد که تصمیمات قطعی شده باشد و طرح گمانه‌زنی‌ها، فضای بازار را بهم نریزد.

فروش داخلی، اقبال را از صادرات‌محورها دور نکرد

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت آتی بازار گفت: در بازارسرمایه، تحلیل صنایع بر اساس دلار تقریبا ۱۰۵۰۰تومانی انجام می‌شود و دلار بازار آزاد حوالی ۱۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰۰تومان در نوسان است؛ فاصله بسیار کمی بین نرخ دلار بازار آزاد و نرخ تحلیلی بازار وجود دارد و به همین دلیل فعلا بازار به سهم‌های دلاری، اقبالی نشان نمی‌دهد اما بعضی شرکت‌های بنیادی و صادرات محور بازار، در بازار داخل هم فروش مناسبی دارند و جایی برای نگرانی سهامداران نیست و این سهم‌ها می توانند مورد حمایت سهامداران عمده و حقوقی های بازار قرار بگیرند. اما اگر نقدینگی به سمت سهم های بزرگ و بنیادی بازار نرود ، وارد سهم های کوچک شده و جریان سفته بازانه توسط عده ای قلیل و کم با سرمایه های پایین، گروه های کوچک را در بازار پیشرو میکنند و نقدینگی به سمت این گروه ها رفته و در نهایت، سهامداران سهم های بزرگ که اکثریت بازار را تشکیل می دهند، متضرر خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

صادرات‌محورها در دومینوی افزایش قیمت‌ها

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کامودیتی‌ها و شاید در آینده پالایشی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اصلاح زمانی در انتظار "بورس"

مدیرعامل شرکت کارگزاری ساوآفرین:

تامین مالی کماکان حول محور بانک‌ها

ارسال نظر