بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

کاهش وابستگی به درآمد نفت در بودجه ۹۹

طبیعی است که در این شرایط، بودجه عمرانی، در حد ایده آل نباشد؛ اما باید با کمبودها ساخت و حداقل پروژه ها و طرح های نیمه تمام را به اتمام رساند. منطقا اجرای طرح های عمرانی جدید، رونقی نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۹۹۳۰

به گزارش بورس نیوز، خبرها حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال ۹۹، نرخ دلار ۸ هزار تومان در نظر گرفته شده و فروش نفت ۵۰۰ هزار بشکه در روز لحاظ شده است.

حسن مرادی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص لایحه بودجه ۹۹ بیان کرد: در تدوین بودجه سال آینده سعی شده اتکا به نفت کاهش یابد و از این رو سعی شده سهم درآمد نفت در بودجه به حداقل برسد و کاهش احتمالی میزان فروش، تاثیری در بودجه نداشته باشد. بنابراین لحاظ کردن فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت، منطقی است؛ ولی به احتمال زیاد، فروش نفت بیش از این میزان محقق خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی نرخ ۸ هزار تومانی دلار هم با توجه به اینکه این نرخ، تقریبا میانگین نرخ دلار دولتی و نیمایی است، منطقی به نظر می رسد. اما فرض فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت و دلار ۸ هزار تومانی، لزوما به معنای کاهش سهم بودجه بخش های مختلف نخواهد بود. در لایحه بودجه ۹۹ به سایر درآمدها مانند درآمد فروش هیدروکربن ها و محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی و ... و همچنین درآمد مالیات توجه شده و دولت سعی کرده کمبود فروش نفت از طریق سایر درآمدها جبران شود. ضمن اینکه معمولا هر ساله در تدوین لایحه بودجه، سهمی هم بابت درآمد واگذاری و خصوصی سازی اموال دولتی در نظر گرفته می شود و احتمالا برای سال ۹۹ هم خصوصی سازی، سهمی در بودجه دارد. اما طبیعی است که در این شرایط، بودجه عمرانی، در حد ایده آل نباشد؛ اما باید با کمبودها ساخت و حداقل پروژه ها و طرح های نیمه تمام را به اتمام رساند. منطقا اجرای طرح های عمرانی جدید، رونقی نخواهد داشت.

مرادی تصریح کرد: پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی از واجب ترین اقدامات است. بخش خصوصی باید مطالبات خود را دریافت کند تا توان ادامه فعالیت داشته باشد. در غیر این صورت، شرکت های خصوصی ناچار به اجرای برنامه هایی برای کاهش هزینه همچون تعدیل نیرو هستند و دولت باید به هر طریق ممکن، از این مشکل جلوگیری کند. بخشی از این بدهی می تواند از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه، پرداخت شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"بورس" چشم انتظار بودجه ۹۹

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

ناگزیر به کاهش درآمد‌های نفتی در بودجه سنواتی هستیم

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

شرایط انقباضی به "بورس" می‌رسد!

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عمق کم بازار و گرفتاری قایق سرمایه‌

ارسال نظر