بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
مدیرعامل کارگزاری «سی ولکس» در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اقلام جذاب برای عرضه در رینگ بورس کالا

اقلامی نظیر خرما، کشمش و رب گوجه فرنگی ، با توجه به افزایش نرخ ارز طی سال گذشته که صادرات هرگونه کالا از کشور را توجیه پذیر کرده است نیز، جذابیت صادرات را دارد و قابل انجام در رینگ صادراتی بورس کالا خواهد بود.
کد خبر : ۲۰۰۲۰۸

اقلام جذاب برای عرضه در رینگ بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه مدت بسیار کوتاهی از عمر معاملات بازار آتی پسته در بورس کالا ایران می گذرد، ولی استقبال از این بازار چشمگیر بوده است. این در حالی است که گفته می شود امسال بعضی از کشاورزان قبل از فصل برداشت محصول پسته خود را به دلالان پیش فروش کرده بودند و با راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا، با دست خالی امکان حضور در بورس کالا را نداشتند؛ ولی قطعا در ماه های آینده این بازار، بازیگران بیشتری به خود خواهد دید.

محمود رضا الهی‌فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس در گفتگو با بورس نیوز در خصوص معاملات محصولات کشاورزی در بازار آتی بورس‌کالا و عرضه محصولات جدید در این بازار بیان کرد: عمده حجم داد و ستد محصولات کشاورزی در بورس‌کالا مربوط به گندم، جو و ذرت و به واسطه خرید تضمینی اقلام مزبور توسط دولت بود که از سال گذشته و به دلیل افزایش قیمت بازار محصولات مزبور و قرار گرفتن قیمت بازار بالاتر از قیمت خرید تضمینی توسط دولت ، معاملات آنها در بورس کالا متوقف شده است.

الهی فرد افزود: اقلامی نظیر خرما، کشمش و رب گوجه فرنگی ، با توجه به افزایش نرخ ارز طی سال گذشته که صادرات هرگونه کالا از کشور را توجیه‌پذیر کرده نیز، جذابیت صادرات داشته و قابل انجام در رینگ صادراتی بورس کالا خواهد بود.

وی تصریح کرد: اقلام کشاورزی در ایران به دلیل تنوع زیاد در گونه‌های محصولات تولیدی، استاندارد ناپذیری آنها برای عرضه در بورس و بویژه صادرات (از طریق بورس‌کالا و یا خارج از بورس) را مشکل می‌کند و از طرفی با توجه به اینکه فروشنده اقلام مزبور عمدتا‌‌ ‌بخش خصوصی و غیردولتی است، به‌نظر می‌رسد بایستی مزایای ملموسی برای فروشندگان قائل شد تا ترغیب به عرضه در بورس‌کالا شوند.

مدیرعامل سی ولکس اضافه کرد: ضمنا محدودیت های نقل و انتقال ارز و نحوه تسویه معاملات صادراتی را نیز باید در نظر داشت و راه حل هایی برای تسویه معاملات قابل انجام لحاظ گردد.

وی در مورد عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: در حال حاضر برای عرضه کننده بخش خصوصی در رینگ داخلی، صرفا ده درصد معافیت مالیاتی وجود ‌دارد که مزیت قابل قبولی برای عرضه کننده بخش خصوصی نیست. برای بخش دولتی و شبه دولتی نیز علاوه بر معافیت مالیاتی مذکور، معافیت از برگزاری تشریفات مزایده ( برای فروش ) و مناقصه ( برای خرید ) وجود دارد.

الهی فرد ادامه داد: در خصوص صادرات که کلا معاف از مالیات است هم باید گفت در حال حاضر صادرات از طریق بورس کالا ، هیچگونه مزیت خاصی که عرضه کننده صادراتی را به عرضه در رینگ صادراتی بورس کالا ترغیب کند ، وجود ندارد. لذا بنظر می رسد دولت بایستی تمهیدات و امتیازاتی برای ترغیب صادرکنندگان‌ به صادرات از طریق بورس کالا، بیندیشد و اجرا کند.

مدیرعامل سی ولکس در پاسخ به این سؤال که «آیا معاملات بورس کالا می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد؟» گفت: در صورتی که اقلام یاد شده در بازار مشتقه بورس کالا، مورد داد و ستد قرار گرفته و با استقبال مواجه شوند، برای سرمایه گذاران جذابیت خواهند داشت . در اینصورت سرمایه گذاران می توانند توقع بازده داشته باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش ۳۹ درصدی درآمد بورس کالای ایران در آذرماه؛

افزایش درآمد ۸۲ درصدی "کالا"

"کالا" در ازای هر سهم ۵۸۷ ریال سود ساخت؛

رشد ۱۵۸ درصدی سود خالص "کالا"

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا

مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:

نبود مرجع قیمت‌گذاری برای خرما در بورس کالا

ارسال نظر