بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
یکی از ابزار‌های ابتکاری بورس تهران را می‌توان انتشار اوراق تبعی دانست که تاکنون ۱۱میلیارد تومان تامین مالی شده است.
کد خبر : ۲۰۰۶۷۴

فروش حقیقی‌ها به ۶۶۰۰میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز،  علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در نشست خبری خود در نمایشگاه کیش اینوکس اظهارکرد: یکی از شاخص‌های مهم، شاخص کل هم‌وزن بوده که از عدد ۳۳هزار واحد به ۸۸ هزار واحد رسیده که ۱۶۸درصد رشد داشته است و این عدد به معنای رشد تمامی نماد‌ها بازار به خصوص توجه به شرکت‌های کوچک است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی سال۹۸ سهامداران حقیقی بازیگران اصلی بازار بودند و ۷۰درصد خرید‌های بازار از این معاملات حقیقی و ۳۰درصد نیز حقوقی‌ها بودند؛ سمت فروش حقیقی‌ها ۶۸درصد و حقوقی‌ها ۳۲درصد بوده و بازار خرید و فروش حقیقی‌ها ۶۶۰۰میلیارد تومان است.

صحرایی گفت: یکی از نقش‌های اصلی بازارسرمایه "تامین مالی" است و افزایش سرمایه ۱۱۳۰۰میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن تجدید ارزیابی بوده و از سوی دیگر، انتشار انواع اوراق بدهی ۷۶۰میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار گرفت. 

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به ابزارهای موجود در بازار، افزود: یکی از ابزار‌های ابتکاری بورس تهران را می‌توان انتشار اوراق تبعی دانست که تاکنون ۱۱میلیارد تومان تامین مالی شده است؛ ۳۳۱ شرکت در بورس تهران پذیرفته شده، شرکت‌هایی که مجمع تشکیل داده اند. از ۶۷ هزار میلیارد تومان ۶۱ سود تقسیم شده که در گذشته ۷۵ درصد بود.

وی اضافه کرد: در چهار بازار متفاوت بورس تهران در سال۹۸ بالغ بر میلیون سهم عرضه شده که ارزش این معاملات ۲۱۸هزار میلیارد تومان بوده و ۵میلیون و ۵۷۰هزار بار معامله انجام شده است.

صحرایی در خصوص میزان سهم بورس‌ها از معاملات بازارسرمایه، تصریح کرد: سهم بورس تهران از معاملات کل بورس‌های کشور ۴۸درصد؛ فرابورس ۳۴درصد و بورس‌کالا ۱۷درصد و بورس‌انرژی ۵درصد را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه این نشست خبری افزود: در حوزه معاملات بازار برترین‌های این نماد‌ها شرکت‌هایی هستند که بیشترین ارزش معاملات و حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند؛ لازم به ذکر است که ۵۰ درصد معاملات خرد از ایستگاه‌های آنلاین انجام می‌شود که نشان از یک چالش فرهنگی و اصلاح رفتاری مردم و فعالان بازار سرمایه دارد و بورس تهران با ۲۲تالار منطقه‌ای درگاه وصال کلیه فعالان بازار سرمایه با مردم است.

وی خاطرنشان کرد: نوسان بازار سرمایه تابع اقتصاد کلان کشور بوده و این مساله نشان دهنده این است که سرمایه گذاران به طور مداوم در حال تحلیل شرایط هستند و با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال نوسانات را تحلیل می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: باید در این راستا کار فرهنگی صورت بگیرد تا مردم رفتار‌های هیجانی در بازار نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران همچنین در توصیه ای از سهامداران خواست که به فضای مجازی برای سرمایه گذاری اتکا نکنند و با دانش کافی یا دریافت اطلاعات اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی درخصوص عرضه اولیه شرکت ها بیان کرد:  از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده اند و  قرار است در آینده نیز سهام برخی از شرکت های غذایی و شیمیایی در بورس عرضه شود.

صحرایی درباره راه اندازی آتی سبد سهام گفت: این ابزار پس از اینکه به تصویب کمیته فقهی بورس رسید، راه اندازی شد و برای فعالان بازار سرمایه بسیار جذاب بوده و در حال حاضر در چهار نماد معاملات آن آغاز و تعداد نماد‌ها در مجموع به ۷ رسیده است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مسیر سبز "تامین‌مالی" در "بورس"

مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حفظ کیک بزرگ نقدینگی

ارسال نظر