بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
خاطره‌سازی خصوصی بورس‌بازان با این داروساز؛

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

نگاهی به آمار و ارقام «دعبید» از جهات گوناگون شرایطی مثبت را تداعی می‌کند و از همین رو، در سال‌های اخیر بازدهی بسیار مطلوبی را عاید سهامداران کرده است، آیا «دعبید» باز هم بازدهی سنگین در رگ‌های سهامداران خود تزریق می‌کند؟!
کد خبر : ۲۰۱۰۱۰

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «داروسازی دکتر عبیدی» یکی از شرکت‌هایی بوده که به صورت خانوادگی اداره می‌شود و بیش از ۶۶درصد از سهام آن در اختیار شرکت کوبل دارو بوده و استراتژی خاصی در امر تولید و فروش محصولات خود، دنبال می‌کنند.

این استراتژی سبب شده تا در دوره ۱۰ماهه منتهی به مهر۹۸ به درآمد فروش ۷۳۶۱میلیارد ریالی دست یابد که ۲۲درصد بیش از درآمد کل دوره ۱۲ماهه سال مالی۹۷ است.

با این میزان فروش «دعبید» از سطوح سودآوری سال گذشته عبور کرد و می‌تواند به روند سودسازی خود شتاب بیشتری بخشد.

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

عملکرد این شرکت تا پایان شهریور ماه سال۹۸ منتج به تحقق ۲۵۲۰میلیارد ریال سود انباشته شده که در حال حاضر، ۱.۵برابر سرمایه اسمی ثبت شده است.

نکته جالب توجه این است که برخلاف سایر شرکت‌های داروساز، این شرکت میزان قابل ملاحظه‌ای از سود خود را صرف فرآیند تحقیق و توسعه می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود، «دعبید» حدود ۳.۵درصد از سود خود را برای تحقیق و توسعه کنار می‌گذارد؛ در حالی که به صورت متوسط این رقم در سایر شرکت‌های داروساز تنها ۰.۵ درصد است.

همین موضوع سبب شده تا این شرکت با تولید محصولات جدید سهم خود از بازار را افزایش دهد. به عنوان مثال، از ابتدای سال۹۸ تا به امروز این شرکت در ۵نوبت خبر از تولید محصول جدید از جمله Norabex، Lotiva و Glorenta داده است.

«دعبید» با تولید محصولات جدید و استراتژی فروش خود توانست بخشی از سهم بازار دیگر شرکت‌ها را از آن خود کند و در آخرین مورد، در سبد تولیدات شرکت "سبحان دارو" دست کرد و خود را به بازار فروش این شرکت رساند؛ از همین رو شاهد هستیم که مقدار فروش محصولات «دسبحان» در مهر ماه با کاهش نسبت به شهریور ماه همراه شده است.

نگاهی به آمار مبلغ فروش محصولات در سال جاری نشانه‌های مثبت را مخابره می‌کند که در تمام سال‌های اخیر روند صعودی پرشتابی داشته است. در واقع، مبلغ فروش در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک به ۲۵ برابر دوره ۱۲ ماهه سال مالی ۹۰ است.

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

نیم نگاهی به آخرین صورت‌های مالی منتشر شده حاکی از آن است که از نظر مبلغ فروش، این شرکت داروساز رتبه چهارم را در گروه محصولات دارویی از آن خود کرده است. از سوی دیگر، با عملکرد مثبت خود توانسته سود خالص خود را به حدی برساند که پس از "دفارا"، رتبه دوم را در این سرفصل کسب کند.

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

به نوعی می‌توان مجموع اقدامات مثبت و تفکر و حرکت رو به جلوی «داروسازی دکتر عبیدی» را به خصوصی بودن این شرکت نسبت داد؛ چرا که بر خلاف برخی شرکت‌های دارو ساز که سهامدار عمده آن‌ها شستا است و تنها به فکر سود خود حرکت می‌کند، سهامدار خصوصی در اندیشه بزرگ کردن برند خود است.

در بازار سرمایه، سهامداران همواره از «دعبید» سود مطلوبی کسب کرده اند و این سهم بازدهی مناسبی در دوره‌های اخیر در تابلوی معاملات خود به نمایش گذاشته است؛ به گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۰ تا به امروز رشد خیره‌کننده ۵۶۴۴ درصدی داشته است. به عبارتی، در کمتر از ۹ سال گذشته قیمت هر سهم «دعبید» بیش از ۵۶ برابر شده است.

در سال‌های اخیر این سهم بازدهی جالب توجهی را به ثبت رسانده اما؛ در سال جاری تا به امروز نتوانسته از شاخص کل عبور کند و با توجه به روند دوره‌های گذشته، انتظار سهامداران این داروساز بر این است که خاطره خوش گذشته را باز هم تکرار کند!

«دعبید» کوتاه نمی‌آید

آیا «دعبید» باز هم بازدهی سنگین در رگ‌های سهامداران خود تزریق می‌کند؟!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر