بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. همزمان با برقراری ارتباطات اینترنتی در کل کشور، افزایش معاملات و رشد حجم معاملات در روز جاری دور از انتظار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۰۱۰۵۱

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، معاملات کم‌رمق بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته جاری نیز ادامه داشت. شاخص کل با رشد اندک ۶۲۵ واحدی به ۳۰۵ هزار و ۶۲۲ واحد رسید. این در حالی است که شاخص کل در ساعات ابتدایی بازار با رشد بیش از یک هزار واحدی روبرو بود که به تدریج و با رشد عرضه ها، میزان رشد شاخص به ۶۲۵ واحد تنزل یافت.

اقتصاد کلان و صنایع
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: مردم درمورد وضعیت ارزی کشور نگران نباشند، زیرا نگرانی برخی کارشناسان ناشی از تحلیل اشتباه بدون آگاهی از وضعیت بانک مرکزی است.

وزیر اقتصاد گفت: برای کوچک کردن دولت، از هر طرف به مانع برمی‌خوریم، انگار نبوغ ما در ایجاد مانع بی نظیر است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایطی که دشمن از همه حیله‌های خود استفاده کرده تا راه‌های ورود منابع را به کشور مسدود کند باید ببینیم چگونه می‌توانیم با روش‌های جدید از منابع خارجی استفاده کنیم، البته سرمایه‌گذاری خارجی در ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته، اما نیاز ما بیش از این است، بنابراین شما نخبگان جوان اقتصادی پیشنهاد بدهید که چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با فرض کاهش ۱۰ میلیون لیتری بنزین رقمی نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان در طی یک سال در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود. محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل می‌شود.

در خبری دیگر در این حوزه، یک کارشناس اقتصادی گفت: از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین در کشور حدود نصف این رقم یعنی ۶۷ هزار میلیارد تومان آن توسط سه دهک بالای جامعه مصرف می‌شود. شاه‌ویسی گفت: دولت امروز پولی را در قالب درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به مردم می‌دهد که هنوز تامین نشده و این می‌تواند محل سوال دیوان محاسبات باشد که دولت این هزینه را از کجا تامین کرده و اعتبار مالی کدام قسمت‌ها را برای تامین این پول جابجا کرده است.


بازار امروز
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. همزمان با برقراری ارتباطات اینترنتی در کل کشور، افزایش معاملات و رشد حجم معاملات در روز جاری دور از انتظار نخواهد بود.

انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها نیز در کنار نزدیک شدن به موعد ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس، از دیگر مواردی است که منجر به تعیین جهت بازار سرمایه در هفته جاری منتهی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر