بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
به نظر می‌رسد که همچنان شاهد معاملات ضعیف و کم‌حجمی در بازار سرمایه باشیم.
کد خبر : ۲۰۰۶۱۵

پیش گشایش؛

آنچه در بازار گذشت

به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز شاهد رشد اندک شاخص کل بودیم. حمایت‌های صندوق توسعه بازار و کاهش میزان فروش و عرضه در سطح بازار پس از افت بیش از ۴.۵۰۰ واحدی در جریان معاملات روز یکشنبه، منجر به بهبود اندک وضعیت بازار شد. با این حال، آن چه مشخص است ضعف سمت تقاضا و کاهش حجم خرید از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی است. رشد معاملات در صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله و اوراق بدهی از دیگر نکات اصلی بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته بود.

شاخص کل بورس با رشد ۳۸۵  واحدی و معادل ۰.۱۳ درصد به ۳۰۲.۷۲۶ واحد رسید. شاخص هم وزن با کاهش روبرو بود و با افت ۰.۲۵ درصدی به ۸۵.۲۲۲ واحد رسید.

اقتصاد سیاسی و کلان

پس از آشوب‌های چند روز اخیر در برخی شهرها، به نظر می‌رسد که در حال حاضر اوضاع امنیتی کشور در آرامش کلی باشد. برخی محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با توجه به استفاده آشوبگران از این فضا در گستره کردن فضای مشتنج، ایجاد شده که به نظر می‌رسد امروز و یا حداکثر فردا، شرایط به حالت عادی خود برگردد.

از روز گذشته شاهد پرداخت مبالغ یارانه نقدی مربوط به اصلاح قیمت بنزین به ۲۰ میلیون نفر از مشمولان این طرح بودیم و بر اساس اعلام مقامات دولتی، این پرداختی تا پایان هفته جاری به ۶۰ میلیون نفر از واجدین شرایط پرداخت خواهد شد.

افزایش نظارت‌ها بر قیمت‌ها در سطح بازار و همچنین نزولی شدن قیمت دلار در روز گذشته، از جمله اخبار مثبت پس از طرح اصلاح یارانه بنزین بوده است.

در خبری در حوزه نفت، وزیر نفت شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی را ابلاغ کرد. در متن ابلاغیه بیژن زنگنه، وزیر نفت آمده است: مستند به تکلیف مندرج در بند (و) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، بدینوسیله شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی، به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌شود. بند‌های اصلی این شیوه نامه به شرح زیر است:

۱) در سال ۱۳۹۸، شرکت ملی نفت ایران مکلف است به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، در سقف بند (ب) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۳۹۸، با رعایت این شیوه‌نامه در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند.

۲) در هر عرضه، قیمت پایه در اطلاعیه عرضه به‌صورت دیفرنشیال قیمت نسبت به شاخص‌های معتبر قیمتی اعلام می‌شود که قیمت پایه اعلامی، کف قیمت قابل اعمال در روز عرضه بوده و روی تابلو تخفیفی نسبت به آن اعمال نخواهد شد. بر این اساس بهترین پیشنهاد از سوی متقاضیان در روز عرضه، برنده معامله است.

تبصره ۱: قیمت پایه در هر عرضه به دلار آمریکا اعلان خواهد شد.

۳) قیمت پایه موضوع بند ۲، توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تعیین می‌شود.

۴) متقاضیان خرید باید پیش از انجام معامله در روز عرضه، نسبت به واریز ۶ درصد ارزش سفارش (بر مبنای قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه) به‌عنوان پیش‌پرداخت به صورت ارزی یا ریالی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا خارج از بورس با تامین اعتبار از سوی خریدار جهت واریز به حساب‌های معرفی‌شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق کلیه روش‌های ممکن از جمله مکانیزم‌های ارزی موجود و منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

در خبری در حوزه بازار سرمایه و بیمه، رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس شورای عالی بیمه گفت: صنعت بیمه به بازار سرمایه کمک می‌کند تا با جمع‌آوری پول‌های خود و سرمایه‌ذزاری آن در بازار سهام، در توسعه و بازدهی این بازار سهیم شود. سلیمانی در این زمینه عنوان نمود: صنعت خدمات که یکی از ارکان آن بیمه بوده در میزان رشد سرمایه‌گذاری بسیار موثر خواهد بود و اگر سرمایه‌گذاری‌ها بیمه شوند به‌دنبال آن سرمایه‌گذاری مجدد رخ می‌دهد و در نهایت شاهد رشد سرمایه گذاری خواهیم بود.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که همچنان شاهد معاملات ضعیف و کم‌حجمی در بازار سرمایه باشیم. احتمال تسری اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به شرکت‌ها و صنایع، احتمال کاهش و حذف برخی معافیت‌های مالیاتی، حبابی شدن قیمت‌ها در برخی گروه‌های کوچک و زیان‌ده و همچنین وضعیت چند روز اخیر پس از اصلاح قیمت بنزین، منجر به احتیاط سرمایه گذاران در بازار سرمایه شده و احتمالا امروز نیز شاهد حمایت صندوق توسعه بازار در مقاطعی از ساعات بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق مشترک صبای هدف

ریسک بالا با چاشنی افت نرخ روز سبد سهام

پیش‌گشایش؛

زنگ خطر "بنزین"

ارسال نظر