بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
ثبات شاخص کل و ادامه روند نوسانی در گروه‌های کوچک که در حال حاضر بیشتر حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند در جریان معاملات امروز پیش بینی می‌شود.
کد خبر : ۲۰۱۱۷۹

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، معاملات روز گذشته همچنان با ضعف تقاضا در اکثر گروه‌های بازار همراه بود. شاخص کل بورس با حمایت‌های صندوق توسعه بازار که به نظر می‌رسد رسالت آن در روز‌های اخیر به شاخص سازی تنزل یافته است با ۱۵۰ واحد افزایش همراه بود. رنج‌های مثبت در سهام شاخص ساز با هدف رشد هر چند جزئی شاخص‌ها و همچنین حمایت‌های سوال برانگیز از برخی گروه‌های زیان ده در بازار سرمایه و عدم حضور در روند معاملات شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه، سوالات و ابهامات زیادی را در خصوص تضاد منافع احتمالی در خصوص معاملات صورت گرفته توسط مدیران این صندوق ایجاد نموده است. عدم ارائه اطلاعات از خرید‌های صورت گرفته توسط این صندوق و سهم هر یک از صنایع در این حمایت‌ها از جمله ابهامات و سوالات سرمایه گذاران بازار سرمایه است.

اقتصاد کلان و صنایع
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، جزئیات معاملات بازار مسکن تهران در آبان ماه امسال را اعلام کرد که بر این اساس، در ماه گذشته ۴ هزار و ۶۸ فقره معامله مسکن ثبت شد که نسبت به ماه گذشته، حدود ۵۰۰ فقره افزایش داشته که رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که این تعداد نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۹۷)، حدود سه هزار فقره کاهش داشته است.

همچنین بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت، ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن (مهرماه ۱۳۹۸) حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده؛ این در حالی است که نرخ هر مترمربع واحد مسکونی، کاهشی معادل ۱.۳ درصد داشته است.

در عین حال، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، نسبت به آبان ماه سال گذشته که متوسط ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را به ثبت رسانده، بیش از ۳.۵ میلیون تومان افزایش داشته که رشدی معادل، ۲۷.۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس از ارائه طرح استیضاح زنگنه وزیر نفت به هیات رئیسه مجلس خبر داد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز با ۵۰ امضاء به هیات رییسه مجلس ارائه شد.

وی در تشریح محور‌های استیضاح وزیر نفت، اظهار داشت: علت حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، نا کارآمدی در انعقاد قرارداد‌های میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و همچنین عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی از جمله محور‌های استیضاح وزیر نفت است.

در گروه فلزات اساسی، اعمال تعرفه صادراتی بر مواد معدنی و کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن، کنسانتره و گنداله آهن در بازار‌های جهانی و تامین نیاز فولادسازان داخلی باعث حیرت کارشناسان شده است، زیرا کنسانتره مس به روشنی ارتباطی با صنعت فولاد و کارخانه‌های وابسته ندارد.

بررسی قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد که سنگ مس، روی، سرب، کروم و کنسانتره آن‌ها که مشمول تعرفه صادراتی شده‌اند نه‌تن‌ها افزایش قیمت نداشته‌اند بلکه با کاهش قیمت هم همراه بوده‌اند و کنسانتره حاصل از فرآینده تولید آن‌ها که نیاز به سرمایه‌گذاری کافی دارد و اشتغالزا نیز هست را نمی‌توان مصداق خام‌فروشی دانست.

عمده کنسانتره صادراتی کشور توسط شرکت ملی مس صادر می‌شود و مازاد قابل توجهی در بازار داخلی وجود دارد و افزایش تعرفه بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن فاقد توضیحات کارشناسی است و وزارت صمت تاکنون توضیح روشنی ارائه نکرده است.

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد ایران از روسیه دو میلیارد دلار وام برای پروژه‌هایی شامل ساخت نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های برق آبی، خطوط ریلی و واگن‌های قطار درخواست کرده است. الکساندر نواک گفت: ایرانی‌ها از ما حدود دو میلیارد دلار وام درخواست کردند. آن‌ها گفتند در سال ۲۰۱۵ روسیه قول پنج میلیارد دلار وام داده بود. وی در ادامه بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: ما وام‌هایی به آن‌ها داده بودیم و آن‌ها از ما خواستند مجموع این وام‌ها به پنج میلیارد دلار بالغ شود.

 

بازار امروز
به نظر می‌رسد بازار همچنان با افت ارزش معاملات و کاهش رونق روبرو باشد. در حالی که انتظار می‌رود در روز جاری شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌های بزرگ باشیم، به نظر می‌رسد که شاهد ثبات و بعضا کاهش نرخ فروش اکثر شرکت‌های بزرگ باشیم. ثبات شاخص کل و ادامه روند نوسانی در گروه‌های کوچک که در حال حاضر بیشتر حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند در جریان معاملات امروز پیش بینی می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر