بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

خودتحریمی دولت علیه صنایع کوچک

قطعا نرخ ارز در بودجه ۹۹ از نرخ ارز بودجه ۹۸ بالاتر بوده و با این شرایط، نرخ تسعیر ارز شرکت ها و صنایع بورسی در سال ۹۹ از امسال بیشتر بوده و شرکت هایی که درآمدها و دارایی های ارزی دارند، از این قضیه منتفع خواهند شد.
کد خبر : ۲۰۱۷۸۱

سیگنال های مثبت در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، از روزهای سبز بازار و صف های خرید مداوم در سهم های کوچک بازار زمان زیادی نمی گذرد اما؛ ریزش بازار و عقبگرد چند ۱۰هزار واحدی شاخص، داغ بزرگی بر دل سهامداران گذاشت.

حالا بعد از یک دوره اصلاح چند هفته‌ای، بازارسرمایه همچون دونده‌ای تازه نفس دوباره می‌تازد و به نظر می‌رسد تا لمس مجدد سقف‌های قبلی، فاصله‌ای نداریم.

سوال اینجاست که دلیل این رشد چیست و روند صعودی بازار‌سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا باید نگران ریزش مجدد قیمت‌ها بود و یا در چه سهم‌هایی باید سرمایه‌گذاری کرد که نگرانی بابت افت قیمت‌ها به وجود نیاید؛ این سوالات مهم‌ترین سوال سهامداران از کارشناسان بازار سرمایه است.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در پی انتشار گزارش‌های عملکرد آبان‌ماه، گزارش‌های مطلوبی از اکثر شرکت‌ها روانه سامانه کدال شد که توجه سرمایه‌گذاران را به سهام این شرکت‌ها جلب کرد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت سهم‌ها منجر به شکل‌گیری بستر حمایتی در بازارسرمایه شد. ضمن اینکه با فروکش کردن ناآرامی‌های اجتماعی بعد از افزایش قیمت بنزین، ریسک سیستماتیک بازار نیز کاهش یافت و توجه سرمایه‌گذاران معطوف به بازارسرمایه شد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: با در نظر گرفتن گزارش‌های مطلوب شرکت‌ها، برنامه شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل، افزایش نرخ ارز و نیز شکسته شدن مقاومت روانی بازارسرمایه بر شاخص ۳۱۰هزار واحدی، به نظر می‌رسد بازارسرمایه ظرف ۲ماه آینده، پتانسیل رشد و لمس محدوده ۳۵۰هزار واحدی را خواهد داشت. البته در روزهای آینده، با انتشار جزییات لایحه بودجه احتمال وارد شدن شوک به بازار سرمایه وجود دارد. اما اگر دولت از خودتحریمی‌ها علیه صنایع کوچک خودداری کند، ریسک چندانی متوجه بازار سرمایه نیست و اتفاقا بازارسرمایه می‌تواند به اجرای اهداف دولت کمک کند.

فلاح تکیه دولت صادرات‌محورها را ضروری دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنایع بورسی، اعمال محدودیت‌های صادراتی است.

پیش ببینی نرخ ارز

فلاح در مورد پیش‌بینی نرخ ارز نیز تاکید کرد: در حال حاضر ابهاماتی در مورد نرخ ارز وجود دارد اما؛ قطعا نرخ ارز در بودجه۹۹ از نرخ ارز بودجه۹۸ بالاتر بوده و با این شرایط، نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها و صنایع بورسی در سال۹۹ از امسال بیشتر بوده و شرکت‌هایی که درآمدها و دارایی‌های ارزی دارند، از این قضیه منتفع خواهند شد اما؛ نکته اینجا است که در گذشته، نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و ... با یک وقفه زمانی بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار می‌داد.

وی اظهارکرد: با توجه به نظارت‌ها بر بازار ارز، طلا و ... و زمزمه احتمال اخذ مالیات از سرمایه‌گذاران در این بازارها، دیگر واکنش بازارسرمایه به نوسان بازارهای موازی، با تاخیر نخواهد بود.

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری
این فعال بازار سرمایه در رابطه با گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با وجود تاکید دولت بر تداوم سیاست تخصیص ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی، اهالی بازار سرمایه توجهی به این صحبت ها ندارند. بررسی تجربیات گذشته نشان می دهد سیاست گذاری ها در حوزه ارز همواره به شکست انجامیده و همان طور که قیمت گذاری محصولات فلزی در بورس کالا با ارز دولتی، دوامی نداشت؛ قیمت گذاری کالاهای اساسی از جمله دارو و محصولات غذایی با ارز دولتی هم دیری نپاییده و به زودی تامین کالاهای اساسی با ارز نیمایی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: این احتمال، اثر مثبتی بر چشم انداز سودآوری صنایع مشمول دریافت ارز دولتی خواهد داشت. با وجود رشد بازار، نقدینگی به صورت متوازن بین تمامی گروه های بازار تقسیم نشده و سهم های کوچک که شناور کمی دارند، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. اما به منظور سرمایه گذاری معقول و کم ریسک بهتر است سهم شرکت هایی در سبد سرمایه گذاری ها قرار بگیرد که حتی در صورت تشدید تحریم ها، دغدغه فروش ندارند.

فلاح با اشاره به گزینه‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه افزود: صنعت غذایی، صنعت دارو و صنعت کانه های فلزی گزینه های کم ریسک تری برای سرمایه گذاری هستند. همچنین سیگنال های مثبتی از مذاکرات تجاری چین و آمریکا به بازار مخابره شده که می تواند سهم های وابسته به قیمت های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی بازار شود. در صورت بهبود روابط تجاری چین و آمریکا، شرکت های کامودیتی محور، جای رشد خواهند داشت.

اینجا بیشتر بخوانید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تحمیل احتیاط از نوع "بودجه ۹۹ "

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد:

دست‌وپا زدن "بانک‌ها" برای رقابت با بورس

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منفعت "بورس" از چکش "مالیات"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

معرفی ۳صنعت برتر بازار برای سرمایه‌گذاری

ارسال نظر