بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت: به نظر می‌رسد از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار سرمایه نحوه تامین بودجه دولت و تعیین نرخ دلار باشد.
کد خبر : ۲۰۲۲۶۴

تامین بودجه دولت و قیمت دلار موثر بر بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، حسن قاسمی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار سرمایه نحوه تامین بودجه دولت و تعیین نرخ دلار باشد. هرچند ممکن است دلار تا پایان سال جهش چشمگیری داشته باشد و احتمالا روند متعادلی را تا پایان سال ثبت می‌کند.

وی افزود: از فاکتور‌های مهمی که می‌تواند بر بودجه اثرگذار باشد این است که دولت چه روشی را برای تامین بودجه در نظر می‌گیرد و مساله بعدی قیمت دلار خواهد بود.

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی ادامه داد: اگر روش تامین کسری بودجه دولت، از محل استقراض از بانک مرکزی باشد، ممکن است حالت تورمی در جامعه به وجود می‌آید که در دوران تورم، بورس هم به رشد می‌رسد.

قاسمی بیان کرد: موضوع دیگر مساله مالیات‌ها خواهد بود، در حال حاضر که وابستگی بودجه به نفت کاهش می‌یابد، دولت پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دهد که این کار ممکن است به شرکت‌هایی که معاف از مالیات هستند، فشار‌هایی وارد کند.

این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به تأثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر به شرکت‌های دارویی اختصاص می‌یابد و این مسأله، شرایط بازدهی مثبتی را برای شرکت‌های دارویی در سال جاری به وجود آورده است. اما اگر نرخ این ارز تغییر کند، در واقع سود اسمی شرکت‌های دارویی افزایش می‌یابد، در غیر این صورت تاثیر منفی روی این شرکت‌ها نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی بگفت: مسئله اصلی مساله اعطای مجوز برای انتشار اوراق شرکت‌ها است که اگر تسهیل شود، شرکت‌ها سریعتر می‌توانند این روند را انجام دهند. نکته بعدی در بحث نرخ است، اگر آزادی عمل وجود داشته باشد و شرکت‌ها بتوانند نیم تا یک درصد بالاتر از نرخ اوراق دولتی، اوراق خود را منتشر کنند و مانعی از طرف بانک مرکزی به وجود نیاید، می‌توانند به راحتی تامین مالی‌های خود را صورت دهند و طرح‌های توسعه‌ای خود را راه اندازی کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر