بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
جبران گذشته با اقدام نصفه و نیمه تجدید ارزیابی؛

«حریل» از ایستگاه پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند

«حریل» با خبر تجدید ارزیابی بازدهی مناسبی را عاید سهامداران کرد و تا حدی جبران گذشته کرد اما؛ برآورد‌ها از رقم‌های تازه خبر می‌دهند.
کد خبر : ۲۰۲۶۳۰

«حریل» از ایستگاه پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «ریل پرداز سیر» با کسب درآمد ۱۸۸ میلیارد ریالی در آبان ماه، جمع درآمد‌های خود را به رقم ۱۴۲۸ میلیارد ریال رساند.

ثبت این میزان درآمد در حالی رخ داده که در دوره ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۳۶۱ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده بود. به عبارتی، طی دوره ۸ ماهه سال جاری توانسته از رقم دوره ۱۲ ماهه سال گذشته عبور کند و بنابراین، درآمد‌ها و سود‌هایی بیش از سال ۹۷ در انتظار این شرکت است.

نکته جالب توجه این است که «حریل» برآورد کرده بود در پایان سال ۹۸ به درآمد ۱۷۴۶ میلیارد ریالی دست یابد که تا دوره ۸ ماهه ۸۲ درصد این رقم را پوشش داده است. با این اوصاف و با توجه به روند درآمدزایی در سنوات گذشته، قطعا از رقم پیش بینی شده فراتر خواهد رفت و برآورد‌ها حاکی از آن است که این شرکت توانایی تحقق درآمد‌هایی در نزدیکی ۱۹۰۰ میلیارد ریالی را نیز دارد.

«حریل» از ایستگاه پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند

لازم به ذکر است که این شرکت حمل و نقل با ظرفیت بالا در حال فعالیت است و نه تنها از ظرفیت کامل ناوگان به صورت بهینه استفاده می‌شود، بلکه حدود ۲۰۰ واگن استیجاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

در راستای توسعه فعالیت ها، «حریل» مدتی قبل تفاهم‌نامه خرید ۴۰۰ دستگاه واگن باری از کشور روسیه منقعد کرد اما؛ به دلیل محدودیت بازار ارز و عدم صدور مجوز واردات واگن باری از طرف وزارت صمت و عدم تخصیص ارز لازم توسط بانک مرکزی، این طرح متوقف شد.

البته برای پیشبرد اهداف خود در تیر ماه سال گذشته ۵۰ دستگاه واگن باری خریداری کرد و در تیر ماه سال جاری نیز ۵۰ دستگاه دیگر اضافه کرد. برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه دیگر به ناوگان ریلی شرکت اضافه شود.

نکته دیگر این که «حریل» در صف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ایستاده تا به محض نهایی شدن معافیت مالیاتی این موضوع از سوی هیأت دولت و پس از اخذ مجوز از سازمان بورس، در مجمع فوق العاده با سهامداران خود به شور بنشیند.

بر اساس این گزارش، ۲۰۱۳ میلیارد ریال تجدید ارزیابی از محل واگن‌ها انجام خواهد شد و برای دومین بار اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود می‌کند. در سال ۹۲ نیز این شرکت ۱۳۵ درصد از این محل جذاب افزایش سرمایه داده بود.

بحث تجدید ارزیابی مطابق انتظار موجب رشد قیمت سهام «حریل» در بازار سرمایه شد و این سهم از ابتدای سال ۹۸ تا روز گذشته موفق به ثبت بازدهی ۱۴۸ درصدی شد. این سهم در دو سال گذشته نتوانسته بازدهی مطلوبی عاید سهامداران خود کند و تنها در سال ۹۴ که عرضه اولیه شد، بازدهی ۴۰ درصدی داشت اما؛ در سال پس از آن سهامداران خود را متحمل زیان کرد. ظاهرا در سال جاری قصد جبران گذشته را دارد و تا امروز بالاتر از شاخص کل بورس تهران حرکت کرده است.

«حریل» از ایستگاه پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند

چندی پیش معاملات «حریل» به نظرسنجی گذاشته شد که بر اساس نتایج بدست آمده، میزان تمایل به خرید و فروش از سوی رأی دهندگان به یک میزان بود.

نگاه به معاملات این سهم نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در مدت سپری شده از سال جاری ۱۷۵ میلیون سهم به حقیقی‌ها فروخته‌اند و تمایل به فروش بیش از خرید در حقوقی‌ها بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از سوی سازمان بورس صادر شد؛

افزایش سرمایه ۶۹درصدی روی ریل "حریل"

از سودسازی "ذوب" تا حذف "فولاد زرند ایرانیان"؛

"حریل" و رشد نه چندان جذاب برای سهامداران

دنده معکوس شاخص به رنگ سرخ؛

نظرسنجی بورس نیوز رنگ واقعیت گرفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
نباید فروخت تا قیمت سهام بره بالا ، اصلا نباید عجله کرد سهام حریل تا ۷۰۰۰ تومن بالا میره.صف فروش باعث میشه قیمت بیاد پایین.تازه وارد ها عجله نکنید و نفروشید