بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
شفاف‌سازی به چه قیمت؛

وقتی‌ تر و خشک با هم می‌سوزد

شفاف سازی اخیر مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران در خصوص سیگنال فروشی تلگرامی، هر چند اقدامی مثبت بود اما؛ موجب شد‌تر و خشک با هم بسوزد و سهامداران «چکاپا» و «ثقزوی» متضرر شوند.
کد خبر : ۲۰۲۸۳۹

وقتی‌تر و خشک با هم می‌سوزد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یک شنبه هفته جاری متنی روی خروجی سایت فرابورس ایران قرار گرفت که حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش، مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران دست به افشاگری در خصوص سیگنال‌فروشان تلگرامی زد و ضمن نام بردن از کانال‌های تلگرامی و اسامی گردانندگان این کانال ها، نام سهم‌هایی که از نگاه شرکت فرابورس ایران از طریق این کانال‌ها به سهامداران خرد غالب شده بود، ذکر شد.

نام بردن از سهم در چنین مواردی تبعات خاص خود را دارد و موجب برگشت نگاه سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد و عادی از آن‌ها می‌شود.

در گزارش یاد شده به سهم‌هایی همچون «ثقزوی»، «گوهران» و «چکاپا» اشاره شد که در ادامه نگاهی به روند قیمت آن‌ها پیش از گزارش مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران و پس از آن می‌اندازیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، «چکاپا» تقریبا از اواسط مرداد ماه روند صعودی خود را آغاز کرد و در تاریخ ۱۷ آذر ماه (روز انتشار گزارش مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران) به اوج خود رسید اما؛ پس از این روز و افشاگری مدیران فرابورس، این سهم به ورطه نزول افتاد و با لحاظ معاملات سهم تا این لحظه، ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داده و به سهامداران زیان تحمیل کرده است.

وقتی‌تر و خشک با هم می‌سوزد

چنین وضعیتی در نماد «ثقزوی» که در بازار پایه زرد حضور دارد نیز ملاحظه می‌شود و با لحاظ معاملات امروز، برای سومین روز متوالی قرمزپوش است. قیمت کنونی هر سهم این شرکت در حال حاضر نسبت به روز یکشنبه هفته جاری حدود ۵ درصد افت نشان می‌دهد.

وقتی‌تر و خشک با هم می‌سوزد

در «گوهران» کمی اوضاع متفاوت است. این سهم با وجود امواج منفی ناشی از شفاف سازی مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران، به راه خود ادامه داد.

وقتی‌تر و خشک با هم می‌سوزد

حال سوالی که در این بین مطرح می‌شود و دغدغه سهامداران این سه شرکت است آن است که چرا مدیران فرابورس باید از سهمی خاص نام ببرند؟!

در واقع این که مدیران بازار سرمایه به دنبال شفاف سازی و جلوگیری از سودجویی برخی افراد هستند، به نوبه خود اقدام مثبتی است اما؛ آیا بهتر نبود صرفا به ذکر نام کانال‌ها و گردانندگان آن‌ها اکتفا می‌شد؟

نام بردن از چند شرکت و سهام آن در چنین مواردی جز ضرر و زیان به سهامداران خرد، نتیجه دیگری ندارد. چرا اسامی اشخاص گرداننده کانال‌های متخلف از نگاه فرابورس، به اختصار ذکر شده اما؛ از ذکر نماد‌ها ابایی ندارند؟

این شفاف سازی از سوی مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران هر چند اقدامی مثبت بود اما؛ به سهامداران خریدار بی خبر از همه جا، زیان وارد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شرکت عمران و سازندگی استان قزوین برگزار خواهد کرد؛

مجمع "ثقزوی" در انتهای دی ماه

از سوی این انبوه ساز اتفاق افتاد،

"ثقزوی" و زیان خالص ۵۱ ریالی

برنامه زمانبندی پرداخت سود این سرمایه گذار؛

سهامداران "گوهران"آماده باشند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
صادق
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
بورس نيوز دمت گرم
سید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
واقعا متاسفم برای فرابورس با این کارشون چندین ملیون تو ضرریم بخاطر این کارشون

ننی دونم شب چطور خوابشون می بره
این دزدیه
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
چقدر مملکت ما و مردم از افراد نادان و مدیران بی‌فکر لطمه باید بخورد.
چرا این‌ها رو محاکمه و عزل نمی‌کنن؟
مصطفی موسوی کاسانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان اصحاب رسانه. در زمینه این خبری که ایشان گفت بخدا من موقعی که چکاپا رو خریدم اصلا نمیدونستم چرچیل کی هست والله نمیدونستم. اما متاسفانه یه آقای خام متولد ۶۹ رو میزارن نظارت . این نباید اول فکر کنه بعد حرف بزنه. این آقا مقام بالاتری نداره که بهش گوشزد کنه؟؟؟
امیر حسین
Sweden
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
برای سهم اتفاقی بیفته ساختمون فرابورس رو تو ماتحتش فرو میکنم، من ماه بعد چک دارم ... بی شرف بد بختم کرد
حسين
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
اينجوريش را ديگه نديده بودم . حلم از بورس و اين دولت ديگه بهم مي خوره . آخه چطور ممكنه اينجوري با سرمايه مردم بازي بشه و طرف سر جاش بمونه و توبيخ و يا حتي تحت تعقيب قرار نگيره . ايشون مسئول متضرر شدن سهامداران است و بايد پاسخگو باشه . من اگر خودم تهران بودم مطمعنا مي رفتم سراغش . نبايد چنين افرادي سر كار باشن . ايشون يا در اين قضيه منافع دارد و يا نادان است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
فقط می تونم بگم خدا لعنتشون کنه
ناشناس
Netherlands
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
به نظر میرسه این مدیری که به شکل مشخص اسم سهم چکاپا رپ مطرح کرد هماهنگ با سهامداران اصلی و در راستای کنترل قیمت و مالکیت سهامداران عمل کرده و اتفاقا چنین صحبت هایی هماهنگ با سهامداران اصلی مصداق دستکاری و مانیپولیت کردن سهم هست و قطعا این زد و بند مصداق جرم هست. به کجا میشه پناه برد وقتی فساد داخل سازمان بورس و در مدیراش ارشدش وجود داره؟!!!
علی
Germany
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
مدیران فرابورس عمدا دارند کاری میکنن که سهامداران متضرر بشن وگرنه کدوم قانون به فرابورس اجازه داده بیاد علیه یک سهم تبلیغ منفی بکنه و باعث ضرر اون سهم بشه اونهم بخاطر یک شبهه و شک ، خداوند جای حق نشسته و قطعا نابود شدن سرمایه سهامداران روزی گریبان این آقایون رو خواهد گرفت انشاءالله
امیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
به نظرم این مدیر ...و ... وامثال این احمق ها را که به قول خودشون شفاف سازی می کنن مسوول طویله در روستاشون بکنن نه مدیر بورس وفرابورس این کانال چند ساله فعالیت نامشروع دارند چرا این مدیر دلسوز تازه یادش افتاد شفاف سازی بکند درضمن این اقای نامحترم با چه اسناد ومدارکی افاضات فرمودند وگذشته از این ها باید با متخلف برخورد بشه نه با مردم بیچاره که برای سرمایه گذاری در امورات کشورشون اقدام کردن
حافط قلی زاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
با سلام،یعنی ما سهامداران چکاپا که از پارسال و قبل از اعلام کانالهای مختلف این سهم رو داشتیم ،متضرر شدیم،چرا یه مدیر اینقدر درک نداره که نباید از سهمی نام ببره،مگه نمیدونه تو این مملکت فقط کافیه یه شایعه بندازس تا یه سهم و سهامداراش رو بدبخت کنی،اگه راست میگفت چرا با مدیران سهم فباهنر هیچ برخوردی نکردند،به خدا ما سهامداران قدیمی چکاپا از ایشان نمیگذریم،باید معاملات 3 روز گذشته لغو میشد،خواهش میکنم صدای ما رو به گوش بزرگان بازار بورس برسانید،این زفتار باعث دلسردی تازه واردانی مثل من خواهد شد،متشکرم
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
ایشان اگه راست میگه اسم کانالهای سیگنال فروش را درج میکرد و از فعالیت آنها جلوگیری میکرد.مثل فروشگاههای اینترنتی که دارای نماد تجارت ...هستند یه فکری به حال این همه کانالهای بورسی بکند.به آنها که مورد تایبد سازمان هستند یه نماد تاییدیه بورس بدهد نه اینکه با اسم آوردن از سهام خاصی سهامداران را با ضرر و زیان مواجه کنند.خدا وکیلی فقط در این سه سهم مشکل وجود داره چرا وقتی آکنتور بیچاره سهامدارانش کرد هیچ اظهار نظری ننمودند.
ضمنا چکاپا را کانال جناب چرچیل سیگنال کرد که اصلا و ابدا کانال و سیگنال پولی نداره و اکثر تحلیل هایشان درست بوده است
ناصر
United States of America
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
بسیار هم کار درستی بود.چرا باید سهمی الکی رشد بکنه وخیلی از رانتی هارو بیخود وبی جهت پولدلر کنه.
دستشون درد نکنه وشمای نویستده هم نمیخواد حرص وجوش بخوری.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
همین!! به همین راحتی به چند هزار نفر تو این وضعیت اقتصادی ضرر زدن و تمام؟!
حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۳
اضافی خوردن مدیران مدیران فرابورس، چکاپا رو کسی سیگناا نفروخته، چرا دروغ میگین؟؟؟؟
حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۳
اضافی خوردن مدیران مدیران فرابورس، چکاپا رو کسی سیگناا نفروخته، چرا دروغ میگین؟؟؟؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
اون مدیر که نام نماد رو مستقیم برد به من ضرر زد من که از هیچ چیز خبر نداشتم
حق الناس گردنش هست
من هرگز نمیبخشمش
ایمان دارم باید جبران خسارت کند در غیر این صورت طبیعت به او خسارت خواهد زد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
سلام بدون شک مدیر نظارت فساد انجام دادهاست ومدیران بورس مجازات این فسادرا باید برداخت کنند این رویه به نام مبارزه بافساد خودشان که متولی امام زاده هستند مرتکب فساد فاحش ونزول از قوانین شوند گناه نابخشوده هست الان وضعیت افشاد اطلاعات در بورس وسایت مدیریت فناوری افتضاح هست سامانه سجام وثبت نام ان واینکه سازمان بورس با طرح سجام کلیت وبنیاد بورسرا نادیده کرفته فسادی هست بزرک ونمیدانم حق کویان وحق طلبان جرا خفه خون کرفتهاند الان سازمان بورس ازنظر قوانین شدهاست حیاط خلوت وهیئت منصفهای هم نیست به این قوانین فاسد که سرجشمه مفاسد عظیم شود رسیدکی کنند همه این فسادها به واسطه حمایت ودستور افراد خاص انجام می شود که نماینده خزانهداری امریکا هست الان جهار سال است درمورد طرح سراسر فساد سجام اعتراض میکنم کسی جواب نمیدهد نه وزیر اقتصاد نه ریس قوه قضائیه نه مجلس نه سازمام بازررسی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
این ..... رو اگه پیداش کنم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
این کار بورس اتفاقا از روی شفاف سازی نیست .اونا از اول خبر دارن .بلکه دقیقا برای متضرر کردن سهامدار هستن .هر وقت شاخص میره بالا یه خبر افشا میکنن که دامنه اون تمام بورس میشه کل بورس ضرر کنن.
سعید میرزا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
خدا لعنتش کنه , سرمایه ام رانابود کرد . اگه نیتش خیر بود اسم سهم را نباید می گفت .