بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهاد بهارستان

در زمینه واگذاری اموال دولتی، دو چالش وجود داشته که مشکل نخست، دلبستگی و حس انبارداری در مدیران و مشکل دوم نحوه واگذاری اموال دولتی که تا کنون در این مورد تجربه خوبی نداشته ایم. قیمت گذاری اموال توسط دولت و در چارچوب قوانین و مقررات مناقصات انجام خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۳۵۱۹

پیشنهاد بهارستان

به گزارش بورس نیوز، در بخشنامه پیش نویس بودجه ۹۹ درآمد دولت از محل واگذاری اموال مازاد دولتی نسبت به بودجه ۹۸ رشد بیش از ۲۰۰ درصدی نشان می دهد. واگذاری اموال مازاد دولتی اگر به قصد چابک سازی دولت باشد و واگذاری ها با قیمت منصفانه صورت گیرد، قطعا اتفاق خوشایندی است؛ اما نکته اینجاست که در این شرایط اقتصادی، هم به تحقق واگذاری ها با قیمت منصفانه امیدی نیست و هم دولت در سنوات قبل در واگذاری اموال مازاد موفق نبوده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: دولت برای تامین منابع بودجه ای سال ۹۹ درآمد بیشتری نسبت به سال قبل بابت واگذاری اموال دولتی در نظر گرفته است. اما مجلس تلاش می کند که این رقم را کاهش دهد. در پیش نویس بودجه بودجه ۹۹ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد بابت واگذاری اموال دولتی پیش بینی شده؛ در حالی که در سال ۹۸ از حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است. البته گفته می شود در سال ۹۹ تحقق درآمد پیش بینی شده بابت واگذاری اموال دولتی امکانپذیر است؛ اما باید دید در مجلس با چه میزان از این رقم پیش بینی شده، موافقت خواهد شد.

وی افزود: در زمینه واگذاری اموال دولتی، دو چالش وجود دارد. مشکل نخست دلبستگی و حس انبارداری در مدیران و مشکل دوم نحوه واگذاری اموال دولتی که تا کنون در این مورد تجربه خوبی نداشته ایم. قیمت گذاری اموال توسط دولت و در چارچوب قوانین و مقررات مناقصات انجام خواهد شد.

حاجی دلیگانی به پیشنهاد دیگر مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس پیشنهاد داده درآمد صادرات بنزین جایگزین درآمد واگذاری از اموال دولتی، شود. هدف این است که صادرات فرآورده های نفتی صادرات فرآورده های نفتی انجام شود و در صورت تمرکز بر صادرات بنزین، حتی بیش از درآمد واگذاری اموال دولتی، درآمدزایی خواهیم داشت.

وی افزود: یارانه معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین به مردم تخصیص داده می شود و صادرات بنزین منافاتی با پرداخت یارانه معیشتی ندارد. با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مازاد بنزین مواجه خواهیم شد و می توان با صادرات بنزین مازاد با قیمت فوب خلیج فارس، درآمد مناسبی کسب کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی به میزان درآمدزایی دولت از فروش واگذاری‌ها؛

"غیرممکن دولت" یا معجزه واگذاری‌ها در بورس

ساعت پنج و نیم عصر؛

سردرگمی دلار و واردات!

بورس نیوز گزارش می‌دهد:

تصویت کلیات بودجه ۹۹

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

«سرکوب تقاضا»، دلیل اصلی کاهش نرخ ارز

ارسال نظر