بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

«سرکوب تقاضا»، دلیل اصلی کاهش نرخ ارز

هیچ تضمینی بر تامین کالاهای اساسی با دلار ۸۵۰۰ تومانی نیست و به نظر می رسد ارقام درج شده در پیش نویس بودجه چندان با واقعیت های اقتصادی سازگاری ندارد.
کد خبر : ۲۰۳۲۵۹

«سرکوب تقاضا»، دلیل اصلی کاهش نرخ ارز

به گزارش بورس نیوز، نرخ ارز یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر بازار سرمایه است. دولت در پیش نویس بودجه ۹۹ نرخ تامین کالاهای غیر اساسی را بر مبنای دلار ۸۵۰۰ تومانی لحاظ کرده است. اما اینکه آیا تضمینی بر تثبیت نرخ ارز نیمایی با این قیمت وجود دارد یا نه و اینکه آیا واقعا صنایع مختلف به دلار ۸۵۰۰ تومانی دسترسی خواهند داشت و یا اینکه قرار است ارز ۳ نرخی شود و باز ارز ۸۵۰۰ تومانی به از ما بهتران برسد و رانت ایجاد کند، خود جای بحث دارد.

رضی حاجی آقا میری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هیچ تضمینی بر تامین کالاهای اساسی با دلار ۸۵۰۰ تومانی نیست و به نظر می رسد ارقام درج شده در پیش نویس بودجه چندان با واقعیت های اقتصادی سازگاری ندارد.

وی افزود: انتظار دلار ۸۵۰۰ تومانی فقط ممکن است برخی واردکنندگان را تهییج کند تا برای واردات صبر کنند، شاید دلار به ۸۵۰۰ تومان برسد! این انتظارات احتمالا اختلالاتی در بازار ارز نیمایی ایجاد خواهد کرد.

این فعال حوزه صادرات تصریح کرد: نرخ فعلی ارز، واقعی نیست. معتقدم زمانی نرخ ارز واقعی خواهد بود که عرضه و تقاضای ارز، سیر طبیعی داشته باشد. در حال حاضر «سرکوب تقاضا» موجب پایین نگه داشته شدن نرخ ارز شده است و بسیاری از کالاهای ضروری به میزان کافی وارد نمی شود. مادامی که ثبت سفارش ها با محدودیت همراه است، نرخ ارز نیما واقعی نیست. نرخ ارز در سال آینده بالاتر از امروز خواهد بود؛ ولی ترجیح می دهم عددی برای پیش بینی نرخ دلار در سال ۹۹ مطرح نکنم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"سرکوب" و "آزادی" دو بی‌راهه ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهاد بهارستان

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تکرار ۹۷ برای "دلار"، آری یا نه

ارسال نظر