بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
آنچه در بازار این روز‌ها کاملا مشهود است دست به ماشه بودن بسیاری از سهامداران جهت عرضه سهام و شناسایی سود است.
کد خبر : ۲۰۴۲۲۴

پیش گشایش؛

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، افت ۱۱۷۰ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که در روز‌های گذشته معاملاتی آن نیز همچون روز‌های پیش شاهد رشد محسوس ارزش معاملات بودیم و نماد‌های "فولاد"، "کگل"، "کچاد"، "ومعادن" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

درحالی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه در خصوص تداوم روند مثبت بازار بورس به ویژه در مورد سهام زیانده و بی‌کیفیت با سوالاتی جدی روبرو هستند، نگاه سفته‌بازی و ورود مبالغ بالایی از پول‌های سرگردان روز به روز بر افزایش قیمت سهام دامن می‌زند، با این وجود به نظر می‌رسد این روز‌ها بسیاری از کارشناسان و فعالین قدیمی بازار سرمایه جانب احتیاط را بیش از پیش رعایت می‌کنند.
اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی روز‌های اخیر را بتوان رزمایش دریایی مشترک ایران، روسه و چین دانست که موضع‌گیری‌های جالبی را در رسانه‌های مختلف جهان به همراه داشت. بر این اساس معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر آغاز این رزمایش در روز گذشته، با بیان اینکه نخستین بار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند، توضیح داد: «تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است».

خبرگذاری رویترز نیز در خبری با اشاره به آغاز شدن این رزمایش، درباره اهمیت محدوده این رزمایش نوشت: خلیج عمان آبراه حساسی و به‌خصوصی بوده، زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند و سپس به خلیج فارس متصل می‌شود.

رویترز با بیان اینکه چین روابط نزدیکی در حوزه‌های دیپلماسی، تجارت و انرژی با ایران دارد، افزود این کشور یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده به این رزمایش چهار روزه اعزام کرده است.

اقتصاد کلان:
از گزارش‌های منتشر شده در خصوص شرایط اقتصادی کشور می‌توان به اظهارات محمد علی دهقان معاون وزیر اقتصاد در خصوص بررسی لایحه ساماندهی مالیات اشاره داشت. در این خصوص وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود که بررسی کارشناسی لایحه تا پایان آذر ماه در وزارت اقتصاد تمام شود و به دولت برود، اما با کمی تأخیر روبرو و کار کارشناسی زمان‌بر شده است. در نظر داریم حداقل تا هفته آینده و حداکثر تا ۲۰ دی ماه بررسی آن در وزارت اقتصاد تمام شود.

معاون اقتصادی وزیر اموراقتصاد و دارایی در رابطه با رویکرد و ویژگی‌های لایحه مالیات بر مجموع درآمد عنوان کرد: در اصلاح قانون مالیات‌ها رویکرد مبتنی بر روش‌شناسی علمی و آسیب‌شناسی شرایط جاری کشور است؛ بنابراین مسیری را دنبال می‌کنیم که با انجام اصلاحات، مشکلات موجود را رفع کند.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه لزوماً بحث حذف معافیت‌های مالیاتی در لایحه مطرح نیست، گفت: به دنبال هدف‌دار و محدود کردن معافیت‌ها هستیم. نباید به لحاظ زمانی معافیت‌ها ابدی باشد بلکه مدت‌دار خواهد بود. از برخی بخش‌ها تا چند سال حمایت می‌شود تا در نهایت بتواند درآمد مالیاتی ایجاد کند.

در موضوعی مرتبط با بازار سرمایه کشور وی تأکید کرد: جای اصلاح معافیت‌های مالیاتی در بودجه نبود و به همین منظور قرار شد در لایحه مجزا به آن پرداخته شود، ما می‌خواهیم که معافیت‌های مالیاتی ساماندهی و به تدریج حذف شود. در پیش‌نویس لایحه برخی معافیت‌ها از نظر زمانی و برخی دیگر از نظر اندازه محدود شده اند.

نفت، ارز و سکه:
پس از آنکه در روز‌های انتهایی هفته و با گمانه زنی‌ها و تشکیک کارشناسان نسبت به لایحه بودجه شاهد افزایش نرخ دلار تا حدود ۱۳۲۰۰ تومان بودیم، به نظر می‌رسد مباحث متعدد مطرح شده در خصوص بودجه اعلامی دولت موجبات سردرگمی بسیاری از فعالین بازار ارز را به وجود آورده است. بودجه‌ای که بدون در نظر گرفتن درآمد‌های مالیاتی و رفع معافیت‌های مالیاتی همچنان بر پول حاصل فروش محدود و غیر قابل انتظار نفت تکیه دارد.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز با افزایشی جالب توجه در روز گذشته به ازای هر اونس طلا ۱۵۱۷ دلار قیمت‌گذاری شد تا این فلز گرانبها در مسیر ثبت بهترین عملکرد در سال از سال ۲۰۱۰ قرار گیرد و در سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۱۸ درصد افزایش ارزش را به علت جنگ تعرفه‌ای ۱۷ ماهه آمریکا و چین ثبت کرده است؛ و همچنین قیمت نفت سبک آمریکا در معاملات روز گذشته به حدود ۶۱ دلار رسید تا همچنان قیمت این ماده ارزشمند از ابهاماتی جدی برخوردار باشد. پس از اینکه آمار‌ها نشان داد، خرج و مخارج آن لاین مصرف‌کنندگان آمریکایی رکورد زده بود، امید به اقتصاد آمریکا را حتی پیش از پایان یافتن جنک تجاری واشنگتن و پکن تقویت کرد، قیمت نفت در معاملات امروز به بالاترین رقم ۳ ماه گذشته رسید.
در بازار‌های جهانی کالا نیز شاهد تغییرات عجیب قیمتی نیستیم و شاید رشد در حدود ۱.۶۲ درصدی قیمت جهانی روی و ۰.۵ درصدی مس از مهمترین اتفاقات روز گذشته به شمار آید.


بازار امروز:

آنچه در بازار این روز‌ها کاملا مشهود است دست به ماشه بودن بسیاری از سهامداران جهت عرضه سهام و شناسایی سود است. بهانه‌هایی از قبیل تصویب FATF و کاهش قیمت دلار تا تسلیم لایحه مالیاتی جدید دولت و یا خروج گروهی سفته‌بازان از نماد‌های بی ارزش، هر کدام از آن‌ها ممکن است منجر به عرضه‌هایی سنگین از سوی سهامداران باشد که این موضوع منجر به متضرر شدن طیف بزرگی از سهامداران تازه وارد خواهد شد.
بازار امروز را نیز با حجم معاملات بالا ارزیابی می‌کنیم که در ساعات پایانی بازار با افزایش عرضه در نماد‌های مختلف همراه باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چوب‌حراج هفته‌گذشته به گران‌خریدن این هفته!

ارسال نظر