بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹
تنش‌های سیاسی خروج بازیگران غیرحرفه‌ای از بازار سرمایه را کلید زد
کد خبر : ۲۰۵۷۵۶

 

به گزارش بورس نیوز، شعلیرضا کدیور، تحلیلگر بازار سرمایه گفت:

 

در پایان معاملات روز شنبه یعنی اولین روز پس از بروز شرایط بحرانی در خاورمیانه، مسئولان فرابورس از این خبر دادند که بخش عمده‌ای از فروش‌های این روز، توسط اشخاص حقیقی انجام شده که پیش از سال 98 هیچ معامله‌ای در بورس نداشتند.

 

سهم تازه‌واردها از کل فروش روز شنبه 45 درصد بوده است. یک نکته مهم درباره خریداران غیرحرفه‌ای در بازار این است که آنها به دلیل حضور هیجانی و نابلدی همان‌طور که وارد بازار شدند، از آن خارج می‌شوند: سهام را هیجان زده خریدند و در اثر هیجان هم به دنبال فروش آن رفتند.

 

در روزهای بعد، سطح تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت و بازار اظهارنظر و تهدید هم داغ شده بود. در این شرایط به طور طبیعی کنشگرانی که ریسک‌پذیری آنها در بازار کمتر بود، از بازار خارج شدند.

 

بازار سرمایه اکنون تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای قرار گرفته است. از آنجایی که امکان پیش‌بینی گام‌های بعدی بازیگران بین‌المللی و موثر بر تنش‌های خاورمیانه برای کارشناسان بازار سرمایه وجود ندارد، نمی‌توان روزهای آینده را پیش‌بینی کرد.

 

مشکل دیگری که بازار سرمایه به آن دچار شده، رشد حبابی قیمت سهم‌هایی است که این رشد، تناسبی با شرایط بنیادی آنها ندارد. حقوقی‌ها در بازار از سهام شرکت‌هایی که از نظر بنیادی ارزنده بود، حمایت کردند. اما در مورد سهم‌هایی که از نظر شرایط بنیادی وضعیت خوبی نداشتند، چنین حمایتی وجود نداشت.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبای سبز بر دوش بورس

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

سفته‌بازی یا سهامداری!

ارسال نظر